Aquí t’expliquem el funcionament de l’activitat:
“UNA HORA DE LECTURA A LA SETMANA S’ENCOMANA”
Descripció:
Tot l’alumnat de 1r i 2n d’ESO del centre i el professorat que li dóna classes en aquell moment destinarà una hora setmanal a fer lectura silenciosa a l’aula. Aquesta hora anirà canviant cada setmana, de forma rotativa: dilluns 1ª del matí, dilluns 2ª del matí, dilluns 3ª del matí… Quan s’acabin les hores d’un dia, es passarà al dia següent, i així successivament. D’aquesta manera, no afectarà sempre les mateixes assignatures, ni tampoc el mateix professorat amb els mateixos grups. L’única franja en què no hi haurà lectura silenciosa serà la de tutoria (2a hora de dilluns).
Objectius:
- Convertir el fet de llegir un llibre en una activitat de satisfacció personal.
- Impulsar un enfocament lúdic i lliure d’aquests instruments bàsics de transmissió i difusió cultural que és el llibre i el material imprès en general (la noblesa de la lectura enfront a la imposició).
- Permetre que cada alumne iniciï el progrés lector a partir dels seus interessos i del seu nivell lector.
- Aconseguir contemplar i contemplar-nos en l’activitat de la lectura. Temps de silenci i de treball personal (el valor del silenci), així com de respecte als companys. Temps en el qual es produeix una confabulació conjunta entre el lector, el llibre i la resta de lectors.
- Llegir en companyia d’amics/gues i companys/es i compartir aquesta activitat amb complaença.
- Incrementar l’eficiència i la velocitat lectora (la qual cosa repercuteix en el rendiment acadèmic en general), a més d’ampliar vocabulari i millorar la correcció ortogràfica.
Funcionament:
- Durant aquesta hora, tot l’alumnat de 1r i 2n ESO haurà de llegir en silenci, respectant la lectura de la resta de companys de l’aula.
- Cada alumne/a portarà el primer dia un llibre escollit per ell/a, lliurement. Aquest llibre podrà ser de qualsevol gènere o temàtica, i amb un dels quatre idiomes que es treballin al centre (castellà, català, anglès o alemany).
- Preferentment, els llibres han de ser en format paper (no digitals).
- En cas de dubte, el professorat podrà supervisar i orientar l’alumnat en l’elecció de les lectures.
- Un cop acabada l’hora de lectura, l’alumnat guardarà el seu llibre a la guixeta fins a la propera sessió. Per això, és important que triï bé el seu llibre, i que sàpiga que el farà servir només per a l’hora de lectura (és millor que no se l’endugui a casa).
- Si un alumne no porta llibre (per la raó que sigui), comunicarà aquest fet al professor/a que li hagi tocat en aquella hora, el qual li encomanarà una “tasca alternativa”.
- Com a tasca opcional, cada alumne podrà confeccionar un Diari de lectura (Portafoli), que omplirà lliurement un cop hagi acabat el llibre. Simplement, es tracta que l’alumnat disposi d’un espai creatiu per poder-hi fer un dibuix, un còmic, una cançó, un comentari al voltant del tema o en relació amb algun personatge, un final alternatiu… En definitiva, qualsevol treball que li vingui de gust fer i que li hagi suggerit la lectura.
- El professorat de les matèries lingüístiques, si ho desitja, podrà valorar al final de cada trimestre el treball fet pels alumnes, aixi com dedicar alguna sessió per anar comentant les seves “experiències lectores”.
- També es podria demanar a alguns alumnes la redacció d’una ressenya bibliogràfica, per tal que sigui publicada al blog de la biblioteca.
- Les ressenyes bibliogràfiques es podran enviar a l’adreça següent: bibliotecainsbaixamar@gmail.com.
