Una hora a la setmana s’encomana

Què volem fer?

A partir del 2n quadrimestre del curs 2014-2015, tot l’alumnat de primer d’ESO del centre i el professorat que hi estigui fent classe destinarà una hora setmanal a fer lectura silenciosa a l’aula. Aquesta hora anirà canviant: dilluns 1ª del matí, dilluns 2ª del matí, dilluns 3ª del matí… Quan s’acabin les hores d’un dia, es passarà al dia següent, i així successivament. D’aquesta manera, no afectarà sempre les mateixes assignatures, ni tampoc el mateix professorat amb els mateixos grups. I així, s’estableix un calendari conegut per tothom i anunciat públicament.

Quins objectius perseguim?

– Convertir la lectura en una activitat de satisfacció personal.

– Permetre que cada alumne iniciï el progrés lector a partir dels seus interessos i del seu nivell.

– Aconseguir contemplar i contemplar-nos en l’activitat de la lectura. Temps de silenci i de treball personal (el valor del silenci), així com de respecte als companys. Temps en el qual es produeix una confabulació conjunta entre el lector, el llibre i la resta de lectors.

– Incrementar l’eficiència i la velocitat lectora (la qual cosa repercuteix en el rendiment acadèmic en general), a més d’ampliar vocabulari i millorar la correcció ortogràfica.

Com es farà?

– Cada alumne/a portarà dos llibres escollits per ell/a, lliurement (novel·les, còmics, obres de teatre, revistes…), que serviran perquè es puguin intercanviar, si s’escau. Tot i això, el professorat podrà supervisar i orientar l’alumnat en l’elecció de les lectures.

– Els llibres podran ser en català, castellà o altres llengües.

– Tot i que l’hora de lectura s’hagi de desenvolupar en silenci, es podran destinar unes quantes sessions a l’hora de llengua durant el trimestre perquè els alumnes comentin o proposin les obres llegides.

– Cada alumne disposarà d’un Diari de lectura. En aquest diari haurà d’omplir una fitxa bibliogràfica; a més, disposarà d’un espai creatiu per poder-hi fer un dibuix, un resum del que s’ha llegit, una anticipació, una hipòtesi, un comentari al voltant l’argument o en relació amb algun personatge, un final alternatiu…, de cadascun dels llibres llegits al llarg del curs. Els darrers deu minuts de classe es destinaran a actualitzar el Diari de lectura. A finals de trimestre, l’alumnat haurà de lliurar el seu Diari de lectura al seu tutor o tutora.