Aquesta és una proposta de lectura compartida en parella on padrins i fillols comparteixen lectura, aprenen a llegir i en gaudeixen. Es tracta d’una situació de simbiosi en què tant els alumnes més grans, els padrins, com els més petits, els fillols, es beneficien d’aquesta experiència.
De manera sistemàtica i regular en el temps, en aquesta activitat padrins i fillols comparteixen espais de lectura, aprenen comportaments lectors i desenvolupen la competència lectora mitjançant la comunicació oral en català com a eix vertebrador; d’aquesta manera, l’activitat ajuda a configurar l’itinerari lector dels alumnes.
No es tracta de moments on els padrins “ensenyen a llegir” als fillols de manera mecànica ni tampoc es tracta d’espais on els alumnes més competents “reforcen” la lectura als lectors novells. Més aviat parlem d’una situació d’aprenentatge on tant padrins com fillols posen en marxa tota una sèrie d’habilitats que els permetran créixer com a lectors, desenvolupant destreses que només en interacció amb els altres s’adquireixen de manera significativa.
Parlem, doncs, de la dimensió social de la lectura, del gaudi, dels comportaments lectors, d’estratègies lectores, de la lectura expressiva, de l’escolta activa, de la responsabilitat i el compromís, i també de la comprensió i comunicació orals en català en un context real establint lligams afectius amb la lectura i contribuint a la creació d’un clima lector d’escola.