QUATRE PETITES CANTONADES DE NO RES

Quatre petites cantonades de no res és de Jérôme Ruillier, probablement, un dels millors contes per a treballar la cohesió a l’aula, un context en el que, al llarg dels anys, tendeix a haver-hi més diversitat. Es tracta d’un conte en el que, en una escola de rodones, de cop i volta, hi apareix un quadrat. D’aquesta manera, la porta de l’escola és rodona ja que està adaptada als les rodones que hi assisteixen i, per aquest motiu, el quadrat no hi pot entrar. Així, les rodones intenten que sigui el quadrat el que s’ajusti a les característiques de la porta fent-lo allargar-se, encongir-se, etc fins que se n’adonen que són ells els que han d’adaptar-se a l’infant. Enguany vaig decidir dur-lo a la classe amb els nens i nenes de P3 aprofitant que recentment s’hi havia incorporat un infant amb necessitats educatives especials.

Les quatre cantonades

Tal i com podeu veure, es tracta d’un conte en el que es treballa essencialment la resolució de problemes a través d’una situació concreta. En el meu cas vaig aprofitar el moment per plantejar la pregunta als infants atorgant-los la responsabilitat de resoldre el conflicte cercant alternatives per tal que el quadrat pogués passar per la porta, la veritat és que les respostes que van aparéixer van ser d’allò més originals! També vaig plantejar als nens i nenes que es posessin a la pell del quadrat i s’allarguessin, s’encongissin,… Treballant així la psicomotricitat i la coordinació i aprofitant les alternatives que anaven plantejant a mesura que explicava el conte.

De la mateixa manera, podeu aprofitar el contingut del conte per a treballar les formes geomètriques com el cercle i el quadrat, especialment a P3, quan en comencen a aprendre el significat. Així, posteriorment poden fer un dibuix del conte, poden resseguir figures geomètriques amb els dits, poden crear un dibuix a través de l’estampació de les formes, jugar amb els gomets observant-ne la seva forma…Com podeu veure, es tracta d’un conte que ofereix moltes activitats per a dur a terme i a tots els nivells i àrees!

L’ EXPERIÈNCIA D’UNA MESTRA (Helena Muñoz)

Els aprenentatges han de ser vivencials i els infants han de ser els autèntics protagonistes en la construcció del seu coneixement i, per aquest motiu, vaig optar per elaborar un material sensorial que els motivés i amb el que trenqués la rutina de mirar i escoltar com s’explica un conte. Tanmateix, amb això no vull dir que no és important explicar contes i recolzar-nos en les il·lustracions! La diversitat d’experiències enriqueixen sempre!

presentacio

Així doncs, vaig optar per elaborar el material utilitzant cartró, plastidecors, velcro i tisores. Per a donar més resistència als materials vaig optar per plastificar les fitxes per aprofitar-les per activitats on es treballés la geometria i perquè alhora, els nens i nenes puguessin manipular els personatges del conte.

A continuació us adjunto diverses fotografies que vaig anar fent durant el procés! Espero que us agradin!

Personalment, us recomano que doneu molta importància a l’hora d’explicar el conte en el moment en què es retallen les quatre petites cantonades de no res ja que les reaccions dels nens i nenes són espectaculars. I, si a més a més, aprofiteu i opteu per a crear el material els infants es divertiran d’allò més observant com, de cop i volta, una porta rodona passa a ser quadrada.

En el meu cas vaig optar per fer inicialment el quadrat i enganxar-hi velcro a dos extrems i, paral·lelament, fer l’entrada rodona. A l’hora d’explicar el conte podeu demanar als nens i nenes que facin màgia: que bufin (així treballareu també la pràxia bucofonatoria), que piquin de mans, que donin una volta, etc. És important recordar que el fet de trencar amb la rutina de simplement escoltar també fomenta la motivació i l’atenció pel conte i sovint l’interioritzen més rapidament si se senten partícips.

entrada-1 entrada-2 escola casa

LA MASCOTA DE LA BIBLIOTECA DEL CIURANA

mascota

Ja tenim la mascota de la biblioteca de l’escola Josep Maria Ciurana….

Durant la setmana cultural 2015 els i les alumnes de 5è i 6è van dissenyar diferents mascotes.  El mes de juny tot l’alumnat, mitjançant una votació a una urna, va escollir la que més els va agradar.

Esperem ben aviat poder triar un nom per la vostra mascota.

Biblioteca escolar Josep Maria Ciurana

ELS AUTORS ENS VISITEN

autors

El dia 5 de juny van venir a l’Escola Benviure en Jaume Copons i la Liliana Fortuny. Son l’autor i la il·lustradora del llibre “arriba el  Sr Flat”, que hem llegit a l’estona de biblioteca els grups de 4t.

Ens van explicar moltes coses de la seva feina i del llibre, també  van crear un monstre per nosaltres i  van signar els nostres llibres.

 

Fidela Botía Gómez

LA BIBLIOTECARIA DE AUSCHWITZ

bibliotecaria

A falta de pan, la literatura

«es el hueso de jamón que echamos al caldo de la vida»

Us recomanem la lectura d’aquesta història tendre i plena de sentiments que en ocasions us farà riure i en d’altres plorar, però en cap cas us deixarà indiferent.

La obra recupera la historia de Kraus, que siendo una niña de 14 años, custodió clandestinamente los pocos y prohibidos libros que circulaban en el barracón 31 de Auschwitz, donde un grupo de adultos los leían y ejercían como profesores de un grupo de niños deportados. Iturbe dio con la pista de su historia gracias al libro de Alberto Manguel ‘La biblioteca de noche’.

Según Maite Castillo, directora de la Fundación Troa,  ‘La bibliotecaria de Auschwitz’ “es una novela que  está muy bien escrita y documentada, invita a reflexionar, y es un homenaje a los libros. Una lección de superación y la prueba de que la esperanza siempre ha de estar presente en nuestras vidas”.

 “La bibliotecaria de Auschwitz”, señala Iturbe, “no sólo quiere ser una historia de Auschwitz, sino un homenaje a la lectura”. Entre las volutas de ceniza que flotaban en el campo de exterminio, la bibliotecaria se aferraba a una hilera de libros, pegaba sus lomos desencajados y limpiaba con su saliva las cubiertas fatigadas por la humedad pegajosa del cautiverio.

 

ELS ÀLBUMS IL·LUSTRATS

kalandraka

Presentació a càrrec de l’editorial Kalandraka
Dijous 19 de Novembre a les 17:00h al CRP Baix Llobregat III (ctra. Santa Creu de Calafell, 6, Sant Boi de Llobregat)

Kalandraka és una editorial que va decidir publicar obres de la millor qualitat estètica i literària possible.

Actualment, KALANDRAKA compta amb segells propis a Portugal, Itàlia i Mèxic. Àlbums il·lustrats de creació pròpia, adaptacions de contes tradicionals, recuperació de clàssics de la LIJ de tots els temps, llibres per a prelectors, per a nens i nenes amb necessitats de reforç educatiu, llibres de ficció, llibre-disc, poesia i art són les principals línies de treball que conformen un catàleg viu i divers. Amb la suma del segell FAKTORIA K DE LLIBRES, el ventall de lectures s’amplia amb la literatura per a adults, la divulgació científica i les publicacions singulars.

Fruit de l’esforç col·lectiu, la trajectòria de KALANDRAKA ha sumat nombrosos reconeixements: des del 1r. Premi Nacional d’Il·lustració del 1999 atorgat a “El conillet blanc” (Óscar Villán) fins al Premi Nacional a la Millor Tasca Editorial Cultural 2012.

Us proposem passar una estona amb professionals de l’editorial que ens explicaran com podem fer servir aquests llibres a les aules per treure el màxim propfit de cada estona de lectura.