Els poemes de Marc Romera

endreça I(Genolls de fum)


L’amic, aquell que no voldrien

els pares més astuts i estúpids,

ha ensopegat amb tot el dubte

que els mots amargs i paternals

t’han concebut al moll dels somnis

de futur. –«Desfes-te’n, t’omple de bestieses

la testa que t’hem preservat.

L’art no és l’objecte dels negocis.

Vés, casa’t, fes fills i diners,

però tanca la porta al bohemi

que et vol infectar amb mocs d’ocell»–.

L’amic, aquell que no voldrien,

no tornarà a usurpar els seus drets

al teu futur. Inflats de Tu

els teus papàs l’oblidaran,

l’amic aquell, i somniaran

tots els diners, tot el poder

que sols per ells conqueriràs.


(1988)



Carrers
(Disfresses)


Camino fred, distret del mar d’hivern,

fa massa temps que la ciutat m’oblida.

Hi ha cases blanques sense llum. Carrers,

només carrers humits, i algun paleta

que prepara una cambra per l’estiu.

Carrers de nit amb les finestres nues,

carrers que no existien sense mi,

llepotejats de gebre i oblidats.

Només tinc llibres per menjar-me el temps,

no tinc, per no tenir, ni un trist diari.

Estic contínuament pregant al vi

que allunyi els lleus sospirs d’aquest Ningú

que em segueix per la casa i pels carrers.

Passa el signe del far, sense resposta.

És impossible tanta solitud.


(1989)



Carrers i 3
(Disfresses)


La teva absència és les quatre parets

d’on cau pintura cansada i humida.

És els carrers sense el soroll dels cotxes

ni les petjades dels desconeguts

que els estiuegen. S’ha fet tan palpable,

la teva absència, que quan dormo arrambo

el cos cap a la dreta per deixar

l’esquerra suficient per no tocar-la.

És permanent i clara. Sobre el llit,

sota la roba, o a taula quan dino

menjars que he malcuinat per sobreviure.

La teva absència és el soroll del mar

que cada tarda acompanya el silenci,

la calma, el fred, les barques i els carrers.

La teva absència és l’absència de tot.


(1989)



De la nuit pleine de peut-être
(La mandra)


En cada nit d’estiu hi ha una recerca absurda

on hi habita un hivern d’endurança obstinada.

S’assagen constantment els somriures borratxos

i els cossos, més que mai, ara van de rebaixes,

perdonats, de moment, per l’atenta mirada

d’algun bàrman cregut que ha confós els papers.


Caiguts del llit dels vius arrosseguem la ràbia

dels inútils, la mandra, i el silenci del sol.


Les tardes es fan dolces per fornicar amb la son,

el calor pesa massa, pesen massa els records,

però ens hem d’arreglar, no fos cas que la nit

ens prengués adormits i amb cabells espantats.


(1991)



L’home un
(Poesia lúdica)


ANAVA UN HOME NU NUAT COM L’HOME ANAVA

I SITUAVA L’ANAR NU SOBRE LES CAMES


I UN ECO ENS HO VA DIR

I UN ECO ENS HO VA DIR

I UN ECO ENS HO VA DIR

I UN ECO ENS HO VA DIR

I VAM SORTIR AL CARRER


I L’HOME ANAVA NU, TAN NU QUE ANAVA NOU

TAN NU QUE ANAVA NOU


TAN NU QUE ANAVA NOU

TAN NOU QUE ANAVA NU

I UN ECO ENS HO VA DIR


ÉS L’HOME SENSE PÈLS, PELAT FINS LA MORAL

QUE ENGEGA PELS VORALS DISCURSOS SENSE ARRELS

ÉS L’HOME ROCK’N’ROLL, ÉS L’HOME QUE NO VOL


CERVESA SENSE ALCOHOL


TAN NOU QUE ANAVA NU

NU ANAVA L’HOME NOU

I UN ECO ENS HO VA DIR

TINGUEU PACIÈNCIA AMB MI


(1992)



12. Sequentia (x)
(La mel)


Inter oves locum praesta,

Et ab haedis me sequestra,

Statuens in parte dextra.


Confutatis maledictis

Flammis acribus addictis,

Voca me cum benedictis.


Beneïts maleïts per menjar tantes prunes

i embrutar-se’n els dits. Quin oprobi, pel cast,

no haver mai bavejat sucarrim d’una claudia

masegada entre dents, o escopit la pellofa

amb un gest sorneguer que empastifi la barba.

No et preocupis, Gestor, la collita del foc

no confon mai l’espill on es mira el pecat.

L’ignició dels errors ens enfonya del foc

que escarneix virtuós i dejuni que el llepa.

Esquitxem-nos del suc de les prunes que enrunen,

xalem prenys de la molsa esqueixada amb excés,

i confonguem el foc laxant la desmesura.


(1999)


Sequentia (ix) (La mel)


Qui Mariam absolvisti

Et latronem exaudisti,

Mihi quoque spem dedisti.


Preces meae non sunt dignae,

Sed tu bonus fac benigne,

Ne perenni cremer igne.


La figa l’obren dits per fendre-la en segments

de polpa descarada, humida i condemnada

a l’ofec d’una boca acarada al petó.

La figa és dolça i breu i es menja amb gest prosaic

com qui xucla aiguamel de la balma d’un calze

i per lladre es condemna o per puta es proscriu.

La figa és el pecat, i el pecat esperança,

palpís granat de sucre amb tot l’enigma obert

de la fembra que enjoia amb cilicis el tàlem.

La figa encén l’indult del lladre i la bagassa

i ens aroma el cistell de la fruita beata

exhibint-se amb detall com un úter que esclata.


(1999)



(L’aigua)


Si assedegat se la menjava,

la figa, amb lascívia de bes,

si com un úter que esclatava

amb tot l’enigma obert del sucre,

amb el palpís, els pinyolets,

la devorava bavallós

escopint-ne la pell; la pell

ara arrugada i plec de pols

se’l menja a l’hora de la son

com qui s’acull al badall moll

del jaç de mort d’un bassal d’aigua.


(2009)



(peter pan) (La pau del cranc)


la tristesa allarga l’ombra a la cruïlla de les mans

com de pelfa

com de dígits a la femta

com de pèl que enfosqueix pell

com de cova que s’amaga com el cap de les tortugues

com l’eruga que fa fila a la filera que s’enfila com la filla que vol figa

com les ombres quan són tristes

com la pena

com l’estrip

com la penombra


(2000)



(lucky lucke)                (La pau del cranc)


més ràpides les ombres que la veu de les mirades

que l’adéu

que les culleres

que el palpeig a les palpentes

que l’intrús que fa ganyotes

que les mans a la pistola

que la mel

que les tisores

que la mort i que la mandra

que les ales de l’abella

que la dansa de les ungles

que el peixet que es menja el peix quan s’acaben les amebes


(2000)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *