EXERCICI DE SÍNTESI 1r TR

ACTIVITAT 1. 19/09/16

Exercici d’introspecció. Com sóc, com veig al meu company del costat, com crec que em veuen els demés?
Ser un mateix, ser autèntic, concretar els valors ètics en la meva actuació… Què significa tot això?
Exemple: valor vital/existencial de La salut
Valor (polaritat) Contravalor

La salut La malaltia

Per què és preferible? Ens trobem millor,
tenim més ganes de fer coses, vivim més anys…

És segur que si actuem així viurem sans més anys?
No és segur a nivell personal, però a nivell estadístic sí.

Actuacions de concreció del valor:

– Higiene, netejar-nos.
– No fumar.
– Menjar sa.
– Evitar l’alcohol.

___________________________________________________________________
És per l’ús de la raó que sabem que la salut és preferible. Ara, si vull mantenir, millorar la meva salut, he d’actuar en conseqüència: concretar el que penso amb l’acció. I com ho faré? Com que també som animals culturals i vivim en societat hi ha una sèrie d’informacions que m’arriba. No tota la informació és veritat, en hi ha alguna que està canviant constantment, hi ha informació que pretén enganyar-me… Però és amb aquesta informació i l’ús de la intel·ligència, experiència, etcètera, com jo he de decidir com actuo. Mantenir la salut suposa: menjar sa, fer exercici, no fumar, no beure alcohol… Una conducta intel·ligent suposa procedir d’acord amb això, tot i entendre que aquesta informació és susceptible de canvi.

L’alumnat haurà de realitzar una presentació digital sobre diferències culturals en diferents zones del planeta.

Els conceptes clau que es treballaran, i exposats a l’aula amb anterioritat, són: cultura, diferències culturals, etnocentrisme, relativisme cultural, multiculturalisme, interculturalisme, llibertat de creença, llibertat d’expressió, llibertat de reunió, lliure albir.

L’objectiu d’aquesta activitat és que l’alumnat se n’adoni de les diferències culturals entre les societats del món, analitzant aquelles que des del punt de vista moral són neutres, positives i negatives. La comparació amb la pròpia societat és indefugible però s’exigirà l’alumnat que raoni uns formes de fer en unes cultures i en unes altres. Des de la climatologia, la gastronomia, la religió, la concepció del món, la política, la llengua, la història… l’alumne haurà de ser capaç d’establir una crítica bidireccional que sempre ha de prioritzat la moral oberta dins una societat el més oberta possible; això és, règims polítics on la llibertat de l’individu pugui coexistir amb la necessitat de norma.

Els valors ètics tenen la vessant universalista que els fa preferibles arreu del món des de la justificació racional. És des d’aquí, des de l’ànim de la llibertat, l’educació com a fonament de la humanitat, que s’interpel·la l’alumnat per a que entengui la necessitat de convivència en, com ja he dit, societats obertes, dinàmiques, que facin fora de les seves concepcions del món la violència i les paus armades, entenent l’existència del conflicte i la seva resolució com un procés d’enriquiment dels individus en particular i de l’espècie en general.

La presentació haurà de tenir:

Diapositives de definició de conceptes. Ha d’incloure l’etimologia.

Diapositiva de portada. Fins 0,2
Definicions: cultura, diferències culturals, etnocentrisme, dignitat, relativisme cultural, multiculturalisme, interculturalisme, llibertat de creença, llibertat d’expressió, llibertat de reunió, lliure albir. Definició correcta = 0,3.Amb etimologia + 0,1 concepte.

Estètica= fins 1

 

Total 11×0,4+1= 5,4

 

Diferències en el vestir. Justificació racional
Diferències en el menjar. Justificació racional
Diferències religioses. Justificació racional
Diferències històriques. Justificació racional
Diferències en altres costums. Justificació racional
Diferències “traumàtiques.” Justificació racional
Diapositiva de conclusions. Justificació racional
Diapositiva de bibliografia, webs… Fins 0,4

 

Conceptes a definir: cultura, diferències culturals, etnocentrisme, relativisme cultural, multiculturalisme, interculturalisme, dignitat, llibertat de creença, llibertat d’expressió, llibertat de reunió, lliure albir.