Les Màquines Simples

Ja som a punt d’entrar de ple al misteriós món de les màquines simples, aquests enginys que com per art de màgia ens permeten fer coses tan difícils de creure com la que tenim a la imatge: aconseguir aixecar un pes de 100 kg tan sols amb l’acció d’un altre pes de 5 kg….

Això es possible gràcies a les màquines simples i més concretament a la palanca. Sí cliqueu damunt la imatge podreu veure un vídeo que us explicarà algunes coses sobre les palanques. Aquesta vegada treballem junt amb la vostra professora d’anglès i per tant us hem posat la versió en aquesta llengua. Com sempre cal que presteu molta atenció a l’explicació i a les imatges, i que com a mínim afegiu un comentari a aquest article, que ha de contenir:

  • una explicació de com ús sembla que funciona la palanca

  • quines i quants tipus de palanques heu vist al vídeo?

  • a part de les que surten al vídeo, en coneixeu més vosaltres?

  • traduïu de l’anglès al català les següents paraules i expressions:

    • lever:

    • fulcrum:

    • turning point:

    • how does a lever work ?:

 

(aquesta imatge ha estat el·laborada per: http://es.wikipedia.org/wiki/User:CR )

Les Fonts d’Energia

Ben aviat encetarem un nou tema relatiu a les Fonts d’Energia i malgrat que no en sou pas uns experts sí que en sabeu alguna cosa. Ben segur que el nivell dels vostres coneixements és molt variat, però és clar que tots sabeu que el problema energètic és un dels maldecaps greus que tenim avui en dia, si més no al primer món i que moltes vegades és l’origen de conflictes mundials.

És per això que volem que comenceu a prendre consciència d’aquesta situació i què penseu que hi podem fer nosaltres a tall individual i en el nostre dia a dia per minimitzar els efectes provocats per l’escassetat de recursos energètics.

Per tan cal que mireu i escolteu amb molta atenció el següent vídeo i, un cop hi hagueu reflexionat una bona estona, participeu afegint com a mínim un comentari a aquest artícle.

Podeu contestar les següents preguntes per afegir-les el vostre comentari:

  • Per què és recomanable substituir les bombetes convencionals (incandescents) per bombetes de baix consum (llums fluorescents compactes i halògens de baix voltatge)? 

  • Apagar el televisor i el DVD amb el comandament a distància és molt millor que apagar-lo amb el botó de l’aparell. Hi estàs d’acord? Per què?

  •  A quina temperatura és recomanable ajustar el termòstat de la calefacció d’una casa? Si el posem a 26 º C per poder anar en màniga curta a ple hivern passa alguna cosa?

  • Com es consumeix més aigua: rentant els plats a mà amb aigua calenta o bé amb el rentaplats ben ple. Per què?

  • Quin és l’electrodomèstic que consumeix més energia? És important tancar la porta bé i no tenir-la massa estona oberta?

  • Quina informació ens dona l’etiqueta energètica que acompanya qualsevol electrodomèstic quan el comprem? És important que tinguem en compte aquesta informació a l’hora de triar l’electrodomèstic? Per què?

 

Aquest vídeo el podem veure gràcies a la publicació digital: Consumer Eroski.

El Projecte Tècnic

Començarem el curs tot parlant del Procés Tecnològic com a element central de la nostra assignatura i com a eina que permet aportar solucions tecnològiques a les necessitats humanes d’una manera estructurada.

Cal que mireu, escolteu i analitzeu molt atentament el següent vídeo per tal de poder respondre a les següents qüestions a tall de debat. Ja sabeu que cada alumne ha de participar com a mínim una vegada.

  • Quines són les etapes que cita el reportatge des del naixement d’un producte?

  • Què són les eines de CAD / CAM? Què permeten?

  • Per què creus que aquestes eines són capaces de reduir els temps de fabricació d’un producte?

  • Tenen alguna caractrerística en comú les eines de disseny assistit per ordinador (CAD) i les eines de fabricació assistida per ordinador (CAM)?

Ànims que ja veureu com no és tan difícil.

Ens comentem?…

(cliqueu a la següent imatge per anar a l’enllaç)

Parlem-ne tots plegats…

Benvolguts /des alumnes de 3r d’ESO,

A aquest espai anireu trobant els materials que farem servir per anar comentant entre tots els nous temes que anirem treballant d’aquí a final de curs.

Cal que treballeu amb atenció els materials que us proporciono, tot llegint els articles, observant amb atenció les imatges o visionant els vídeos o simulacions, per tal que sigueu capaços d’entendre’n el contingut. Com ja sabeu la finalitat d’aquestes activitats és que tots plegats ens familiaritzem amb uns temes que ens són nous i que entre tots reflexionem, des d’una perspectiva social i tecnològica, sobre els continguts dels materials seleccionats.

Recordeu que les vostres aportacions no tenen valor acadèmic, per tant no us ha de fer cap por dir la vostra. Recordeu però que com a mínim heu de participar una vegada al debat.

Som-hi doncs nois i noies, ja sabeu que entre tots és molt més fàcil entendre i aprendre el que sols ens costa molt més….

 

Bona feina !!!!

Benvinguts !!!

 

A aquest espai hi trobareu alguns dels aspectes de la tecnologia que influeixen d’una manera més decisiva al món on vivim i tanmateix alguns dels aspectes del món on vivim que influeixen d’una manera més decisiva sobre la tecnologia….

Ens ajudeu a valorar-los?