Moodle és una plataforma de programari de codi lliure que crea entorns virtuals d’ensenyament i aprenentatge (en anglès coneguts com a Course Management System (CMS), o Learning Management Systems (LMS), o Virtual Learning Environment (VLE)).
Disposa d’una comunitat d’usuaris molt àmplia, que a 12 de novembre del 2008 arriba als més de 26 milions d’usuaris i dos milions i mig de cursos en línia. (Font: Estadístiques de moodle.org)
La clau del seu èxit rau en la facilitat d’instal·lació, de configuració, creació de cursos i manteniment del lloc. Està construït sota una òptica de construcció del coneixement basat en el diàleg entre els participants, el constructivisme social. Per això és tan fàcil crear-hi fòrums. Tot i això accepta molts altres tipus d’activitats didàctiques: qüestionaris, lliçons, tasques, wikis, xats, etc.
En general, un entorn virtual d’aprenentatge (EVA), és un programari específicament dissenyat per facilitar l’ensenyament-aprenentatge utilitzant sistemes informàtics.
En general es tracta de sistemes que treballen en un entorn web i que possibiliten la comunicació entre els diferents subjectes del fet educatiu (entre el professorat, entre l’alumnat i entre el professorat i l’alumnat).
Els EVA permeten al professorat presentar tota mena de materials educatius en format digital (interactius o no), fer el seguiment de les activitats realitzades pel seu alumnat, intercanviar amb el mateix informacions, consells, etc. i, per últim, portar un registre de les seves activitats i gestió de les qualificacions.
L’alumnat, per la seva banda, pot consultar en tot moment els materials dels cursos, comunicar-se amb el professorat i amb la resta de l’alumnat.
Exemples de llocs web amb Moodle:
Departament d’Educació. Formació permanent del professorat (curs dins el servidor odissea.xtec.cat):
Departament d’Educació. Moodle per a centres docents (cursos dins el servidor agora.xtec.cat)
- Curs del Departament, “La Intraweb, una eina per a la comunicació“
Altres cursos amb Moodle de diferents instituts:
- IES Albasit: Métodos estadísticos en la ingenieria
- IES SEP Montilivi: Curs: optativa Matemàtiques 2n ESO
- IES SEP Montilivi: Espai CFGS Educació Infantil
- IES Cendrassos: Ciències experimentals 2n ESO
- IES Cendrassos: Tecnologia 4rt ESO
- IES Front Marítim (Tecnologia): Robots
- IES Front Marítim (Tecnologia): Màquines motrius
- IES Front Marítim (Tecnologia): Estructures, 1er ESO (Unitat didàctica en format SCORM)
SCORM (en anglès Sharable Content Object Reference Model) és una especificació que permet crear objectes pedagògics estructurats. Els sistemes de gestió de continguts en web originals feien servir formats propietaris pels continguts que distribuïen. Com a resultat, no era possible l’intercanvi d’aquests continguts. Amb SCORM es poden crear continguts que posteriorment es poden importar en sistemes de gestió de l’aprenentatge diferents, sempre que aquests compleixin les normes SCORM.
Escoles d’Educació Infantil i Primària que utilitzen l’entorn virtual d’aprenentatge Moodle:
- CEIP Drassanes, Aula Virtual
- CEIP Gassó i Vidal, Espai de formació
- CEIP Can Sorts
- Laycock Primary School, West Yorkshire, UK
- SSOSANDS Primary Schools, Lancashire, UK
- Buckingham Primary School, UK
- Westmeadows Primary, Australia
El fet d’integrar en un mateix entorn els diferents recursos que genera la comunitat educativa (professorat, direcció dels centres, alumnes, pares i mares…) permet múltiples possibilitats.
Millora la comunicació entre els diferents integrants de la comunitat educativa.
Permet la participació dels pares, els quals poden accedir a informació sobre l’experiència dels seus fills a l’escola, les activitats que fan a classe, el seu progrés, veure els seus treballs publicats, estar al cas de l’assistència i comportament, etc, a qualsevol hora, des de casa o la feina.
Hi ha activitats de Moodle que s’adrecen al treball individual de cada estudiant, com ara les tasques, les lliçons o els qüestionaris, però n’hi ha d’altres pensades pel treball en grup i per l’aprenentatge col·laboratiu. Activitats com els fòrums de discussió, els xats, els wikis i els glossaris.
Aquestes activitats afavoreixen la comunicació i el diàleg i permeten la interacció entre els participants de tal manera que afavoreixen la creació d’una comunitat virtual amb llaços tan forts, o a vegades més i tot, que la comunitat que es pugui establir en una situació presencial. En aquestes situacions el professorat pren un paper radicalment diferent al que assumeix en una classe presencial perquè no ha de transmetre continguts sinó que ha de guiar el treball dels grups d’estudiants tot facilitant-los les eines i orientant-los cap a la consecució dels objectius a assolir. Els estudiants, al seu torn, també canvien el seu rol moltes vegades passiu en situacions presencials, per un paper actiu en què han de prendre les regnes del seu aprenentatge. (J. Queralt, Espiral 06)
Activitat:
Utilitzarem el Moodle que tenim instal·lat en aquesta web i hi crearem un nou curs tot veient les diferents possibilitats que ens ofereix.