He estat de visita a la ZER del Sió, una zona escolar equipada amb un TabletPC per a cada alumne i amb canons de projecció a l’aula que es poden connectar via wifi a aquests ordinadors. Un bon repte pedagògic per un grup de mestres capaç d’aprofitar una situació d’equipament òptim.
Les ZERs són escoles especials. Hi ha pocs mestres i no massa alumnes, amb nens de totes les edats voltant per l’aula. Gairebé sempre es respira un ambient escolar que et fa reconciliar amb la professió.
Aquest és el cas de l’escola de Butsènit. La Marisol, el Gerard i la Màrgaret em van explicar com estan aprofitant els TabletPC al centre i van tenir la gentilesa de dedicar-me una llarga estona en la quals els nens van anar fent les seves feines diàries de Tablet. Per l’aula hi havia nens des dels set anys fins als onze. Tots amb el seu Tablet i compartint fins i tot algunes de les activitats
Més endavant m’agradaria donar detalls de com treballen. Avui tinc ganes de presentar-vos l’experiència des d’un recull d’imatges de l’aula i el seu equipament:
1.- Els TabletPC
![]() El tabletPC a la seva funda. |
![]() El tabletPC en marxa |
Aquest és l’aspecte dels tabletPC. A les fotos no es veu la motxilla, molt protegida, que serveix per a carregar-los a l’esquena. Són màquines discretes i silencioses que no interfereixen la marxa de la classe ni obliguen el mestre a aixecar la veu. Com veureu a les fotos, cada alumne té també un faristol i un teclat, per a convertir el portàtil en un ordinador convencional.
2.- Les connexions al canó de projecció.
Un dels aspectes centrals de l’equipament és la capacitat que tots els TabletPC tenen de connectar-se al canó. La mestra dóna la instrucció:
-Carla, connecta’t al canó.
L’alumne ja sap que activant un programa del seu TabletPC es queda amb el control del canó de projecció. Com a l’escola fant moltes activitats rotatòries, els nens van entrant i sortint ordenadament del canó.
Un alumne està connectant el seu TabletPC al canó.
L’alumne ja té el control del canó de projecció
3. Qui treballa amb el TabletPC?
Tots els de Primària. Els petits també treballen amb el TabletPC. La possibilitat d’escriure, pintar, estirar i marcar de l’ordinador el fan també adequat per aquesta edat. Els nens de Butsènit utilitzen l’ordinador sols: quan arriben recullen el Tablet del seu prestatge (si no se l’han endut a casa per fer treballs), el posen en marxa i recullen o pengen els documents que cal.
Un nen de set anys està treballant amb el seu ordinador
4. Què treballen?
Moltes coses, però no totes. L’ordinador és, en aquesta escola, un instrument integrat amb naturalitat però complementari. El fan anar en activitats transversals -els nens comencen el dia consultant algunes webs o escriuen tots els matins un capítol del conte viatger-, l’utilitzen com a substitut del llibre a Socials i Música i com a instrument complementari a Ciències, Llengues i les altres matèries.
Aquí us deixo un grapat de fotos que us il·lustren el treball:
Després de consensuar el contingut, una alumna escriu el capítol corresponent del conte viatger. Ho escriu al Tablet i es va projectant al canó. Tots els nens vigilen l’ortografia i el contingut del paràgraf.
Abans d’escriure el fragment del conte que toca cada dia, un dels petits fa la lectura del capítol.
El tabletPC permet estratègies clàssiques: el professor els facilita un document, que pot ser multimèdia. Els alumnes escriuen manualment les respostes i la mestra corregeix sobre el propi tablet.
Navegant per la web de l’escola: està buscant un document de treball.
Les bessones amb les caricatures dels professors del centre.
Espero tenir l’oportunitat de presentar-vos més coses d’aquest centre.
Pingback: ButlleTIC » Arxiu » TabletPC, una manera de treballar amb les TIC, fa?
Ho trobo fantàstic però com s’aconsegueix que cada nen tingui el seu TabletPC? Qui assumeix aquesta gran despesa? Els TabletsPC es van passant per les diferents aules o cada nen/a té el seu? Com utilitza la professora de música aquest recurs?
és genial! això és el futur… cada cop ens hi hem d’apropar més…