Ja sabíem que el llevat era l’encarregat de fer pujar el pa.
La Noèlia i la Cinta estudien 3r. d’ESO. Ens han explicat que hi ha unes reaccions químiques, que es produeixen quan el llevat entra en contacte amb altres elements com l’aigua, el sucre… que fan que es desprengui diòxit de carboni i aquestes bombolles de gas, fan inflar la massa del pa.
Amb l’experiment que ens varen fer a la classe el diòxit de carboni es va anar posant dins el guà. Vam esperar i mentre anaven passant les hores s’anava inflant.
AVUI A CAL FERRAN
Aquesta tarda els avis de la Xenia ens han convidat al seu obrador de pastisseria. Com que s’acosta l’epoca de les mones hem vist totes les peces i figures de xocolata que estan preparant.
per treballar amb la xocolata cal fondra-la i aixo s’aconsegueix amb escalfor. Per poder tallar les peces ha d’estar a uns 30 graus.
Ha retallat totes les peces d’una casa i l’ha construit. amb xemeneia i tot.
També ha fet un ou de xocolata , primer una meitat i després l’altre. Tenen un aparell que és com una caixa amb 4 bombetes dins, la tapa és metàlica. Quan encenen les bombetes s’escalfa el metall i si hi posen mig ou al damnut es desfà una mica i es pot enganxar amb l’altre meitat d’ou.
Ens han ensenyat una peça de xocolata blanca i molts motlles per fer diferents figures, gallines, cistells, ous i un escut del Barça.
L’avi de la Xènia aquest any té ganes de fer una de les primeres mones que va fer quan va començar a fer-ne. És la casa de la Rateta que escombrava l’escaleta. Aviat la tindran a la botiga.
Moltes gràcies! l’ou que ens heu regalat estava boníssim!
UN PA, UN MISSATGE
Aquest matí hem anat al forn del cal Tutu a fer pa.
L’O.M.S. diu que el pa és un aliment bàsic per la salut i nosaltres tenim la sort de tenir-lo diàriament. També sabem que una gran part de la humanitat no hi té accés i això ens ha fet rumiar sobre la fam al món.
Preneu aquest regal com a símbol de compartir allò que ens ha tocat per haver nascut en aquesta part del món i com a oportunitat per encetar una conversa amb els vostres fills a l’entorn de totes aquestes idees…
Ens podeu fer arribar les vostres impressions a través dels vostres fills o al bloc de la classe.
Seria una bona idea recollir una fotografia de l’estona en que compartiu aquest pa.
MISSATGE DE LA CARME RUSCALLEDA
MIREU QUIN MISSATGE HEM REBUT DES DE SANT POL DE MAR.
Des de Sant Pol, no ens en podem estar de felicitar-vos per la tasca docent que desenvolupeu.
Tan el meu home con jo mateixa, varem quedar admirats de l’il.lusió que despreneu els mestres i les mestres i naturalment els vostres alumes ordenats, receptius i atents a la nostra visita.
Una abraçada plena d’admiració des de Sant Pol de Mar.
Carme i Toni
EL TEMPS AMB EL CRONÒMETRE
VOLÍEM SABER SI FER EL CAMÍ QUE VA FER EN JOAN LLONGUERAS REALMENT “ES COMENÇA AL CAPVESPRE I EN FINIR JA ÉS DIA CLAR.”
HEM ANAT AL CARRE BRUC QUE ÉS ON COMENÇAVEN LES CASES D’ESPARREGUERA QUAN EN JOAN LLONGUERAS VA ESCRIURE EL SEU POEMA.
HEM CAMINAT DINS AL FINAL DEL CARRER CAVALLERS QUE ÉS ON HI HAVIA LES ÚLTIMES CASES.
UN GRUP HA CAMINAT BEN DEPRESSA. L’ALTRE GRUP TOT PASSEJANT.
UN GRUP, SEGONS EL CRONÒMETRE HA ESTAT 11 MINUTS I 7 SEGONS. EL GRUP MÉS LENT HA ESTAT 19 MINUTS.
ENS PREGUNTEM PERQUÈ DIU QUE HA PASSAT TOTA LA NIT PER TRASPASSAR EL POBLE.
“POTSER ANAVA MOLT A POC A POC.”
“POTSER PARAVA A CADA FORN DE PA I OLORAVA L’OLOR DE PA”
“POTSER HO DIU PER FER-NOS CREURE QUE ÉS UN CARRER MOLT LLARG.”
…
AUDICIÓ DE PIANO
AQUEST MATÍ HEM ANAT A L’ESCOLA DE MÚSICA A UNA AUDICIÓ DE PIANO.
TAMBÉ HEM VIST EL CLAVICÈMBAL QUE S’ASSEMBLA AL PIANO PERÒ SONA MOLT DIFERENT PERQUÈ NO ES FA SONAR AMB UN COP DE MARTELLET A LES CORDES SINÓ PESSIGANT-LES.
LA JUDITH DE LA CLASSE DEL SOL I EL SEU PARE HAN FET PA
LA JUDITH DE LA CLASSE “EL SOL” JUNT AMB EL SEU PARE HAN FET PA A CASA SEVA I HAN PENSAT QUE ENS PODRIA AGRADAR PROVAR-LO, ARA QUE ESTEM APRENENT COSES AL SEU ENTORN.
MOLTES GRÀCIES PER PENSAR AMB NOSALTRES.
L’EVA HA PORTAT LA PANIFICADORA A LA CLASSE.
L’EVA, QUE ÉS LA MARE DE L’IBAI, ENS HA ENSENYAT COM FER PA AMB UNA MÀQUINA QUE ES DIU “PANIFICADORA” I QUE FA TOTA LES FEINES, AMASSA, BARREJA, DEIXA REPOSAR I PUJAR LA MASSA I FINS I TOT COU EL PA.
VAM TIRAR ELS INGREDIENTS, LLEVAT, FARINA, AIGUA, SAL, OLI I PIPES …
S’APRETA EL BOTÓ D’ENGEGAR I LLAVORS CAL ESPERAR 3 HORES I 50 MINUTS.
L’HEM ENGEGAT A LES 12 I L’EVA HA MARXAT A CASA SEVA A FER ALTRES FEINES.
HA TORNAT A LES 4 MENYS 10 MINUTS I JA S’HAVIA PARAT.
HEM ESPERAT UNA MICA QUE ES REFREDÉS.
QUAN L’HEM TALLAT HEM VIST COM SORTIA EL VAPOR D’AIGUA.
MOLTES GRÀCIES EVA PER EXPLICAR-NOS AQUESTA MANERA DE FER PA.
LA CARME RUSCALLEDA A L’ESCOLA
HA ARRIBAT EL DIA 23 I A LES 10 DEL MATÍ JA ESTEM A PUNT DE REBRE A LA CARME RUSCALLEDA.
HA ARRIBAT FELIÇ I PLENA D’ENERGIA. ENS HA EXPLICAT COSES DELS SEUS RESTAURANTS DE SANT POL DE MAR I DE TOKIO.
TAMBÉ ENS HA EXPLICAT COM ÉS D’IMPORTANT FER EL MENJAR AMB MOLTA ALEGRIA I COM MILLORA EL RESULTAT DE LES TRUITES SI ES FA AIXÍ. ENS HA PARLAT DEL FET DE MENJAR A TAULA BEN ASSEGUTS AMB ELS PARES I GERMANS MENTRE PARLEM DEL MENJA.
CARME RUSCALLEDA
LLEGINT UNA ENTREVISTA A LA CARME RUSCALLEDA SABEM QUE QUAN ERA PETITA NO LI AGRADAVEN LES FAVES I QUE QUAN N’HAVIA DE MENJAR PLORAVA.
ALGUNS NENS I NENES DE LA CLASSE TAMBÉ ELS PASSA.
A ALGUNS NO ELS AGRADA LA FRUITA I AIXÒ QUE SABEM QUE ENS CAL MENJAR-NE MOLTA.
PERÒ SABEU QUÈ?
ALGUNES PERSONES HAN PRES UN COMPROMÍS PERSONAL ,I HO HAN DIT A LA ROTLLANA, DE MENJAR UN DIA FRUITA I UN DIA IOGURT PER POSTRES,
UNS ALTRES NENS DOS DIES FRUITA I UN IOGURT.
CADA VEGADA ENS ESTEM FENT MÉS GRANS I SOM CAPAÇOS DE PENSAR I DECIDIR COSES PER NOSALTRES MATEIXOS.