Ja podem començar a fer textos lliures! Ja tenim la bústia a punt!
Tenim moltes ganes de sentir històries apassionants!
Us convidem a llegir aquesta reflexió extreta del Bloc Célestin Freinet, parla de la importància del text lliure que des de l’Escola treballem des de petits.
El text lliure
És una pràctica nuclear. Com indica la mateixa paraula, el text lliure és el text escrit pel nen quan ell vol i sobre allò que vol; altrament ja no fóra lliure: Freinet posa molt d’èmfasi a distingir-lo d’altres activitats, com poden ser les redaccions de tema lliure que els infants han de fer en un moment determinat.
El text lliure té múltiples valors. Un d’ells és el valor “terapèutic” des del moment que neix a partir del gust i de les necessitats d’expressió del nen. És la funció de treure a fora allò que porta a dins: formular allò que hom sent, que hom pensa, és d’alguna manera, dominar-ho.
D’altra banda, des del moment que donem un instrument d’expressió personal estem possibilitant que l’infant analitzi, a partir dels seus propis mecanismes, la realitat que li ha tocat de viure; la pràctica del text lliure esdevé, doncs un instrument operatiu per a la construcció de coneixements.
Hi ha valors que es poden cenyir fàcilment dins l’àrea de coneixement de llengua. L’expressió escrita, els seus aspectes operatoris, l’ortografia, el lèxic, la gramàtica. I encara, tot el que es refereix a la llengua parlada, modismes, dicció, entonació, etc.
La tècnica, en trets generals, es desenvolupa seguint les fases següents:
– Escriptura del text. És un treball creatiu, individual, amarat del compromís de qui té alguna cosa a dir.
– Lectura del text davant de tots els companys de la classe en els moments instituïts per a això. Preparació de la lectura, dicció, entonació, modulació de la veu..
Què us sembla?
ens sembla genial, molts de nosaltres , no només els nens, hauriem de fer aquesta pràctica d’escriure sovint allò que volem expressar.
segur que us sotiran textos ” xulissims” !!!
santi i laia ( berta )