intencionalitat/funció de les imatges fotogràfiques

La lectura d’imatges fotogràfiques és imprescindible actualment a les nostres classes. De fet, la selecció d’algunes fotografies pot resultar molt interessant per tal de plantejar els conceptes bàsics de la comunicació visual com la intencionalitat i la funció de les imatges,

Apunts del procés:

  • construir d’un llistat comú d’intencions de les imatges (participant el conjunt de la classe): per exemple, informar, expressar sentiments, destacar, documentar un fet…
  • associar aquestes intencions a les funcions de la comunicació visual: expressiva, informativa, estètica, lúdica, crítica, persuasiva…
  • aplicar els conceptes enumerats a imatges seleccionades (amb imatges que connectin amb el somriure de l’alumnat i, a poc a poc, anar introduint altres temes potser més difícils de descobrir a primer cop d’ull…)
  • finalment, és interessant remarcar que la majoria d’imatges es creen amb alguna intenció (fins i tot aquelles experimentals o fortuïtes), per tal d’evidenciar l’existència d’una comunicació visual intencionada

Algunes propostes que m’han funcionat a classe:

Imatges per “trencar el gel”:

de Robert Doisneau i Elliott Erwitt

Imatges “de xoc”

Observació i debat sobre la fotografia de la sère Kadi, de Kim Manresa.

  • què ens vol dir la foto,
  • com pot estar feta,
  • quina pot ser la seva funció
  • Després pasar tota la sèrie per explicar què està passant en les imatges en tornem a parlar (concepte de denúncia, de crítica, de com ho va poder fer el fotògraf, de per què ho va voler fer… De totes maneres, cal tenir en compte que les imatges els commocionen molt)

KIM MANRESA. El día que Kadi perdió parte de su vida, Editorial Blume, 1998

Publicat dins de 1r-2n d'ESO, art, fotografia | Deixa un comentari

llenguatge cinematogràfic i recreacions històriques

Una de les meves apostes a l’aula és transmetre a l’alumnat la meva passió pel cinema, i algunes pel·lícules permeten reconèixer amb molta facilitat elements del llenguatge cinematogràfic i, paral·lelament, presentar alguns fets capdals en la història contemporània.

APUNTS DEL PROCÉS:

Anàlisi guiada i oral a l’aula d’alguns fragments d’aquestes pel·lícules:

(per cert, potser primer s’hauria d’haver donat algunes pinzellades d’origen/història del cinema i una recerca individual del context geogràfic-històric de les pelis, així es realitza l’anàlisi disposant de més informació).

Proposta d’anàlisi a “Les escales d’Odessa”.

  • Recerca del context geogràfic i històric
  • El muntatge a través de la planificació
  • L’expressivitat de les angulacions
  • El muntatge ideològic
  • El so, l’absència de so, la banda sonora en paral·lel i els nous muntatges de so que es poden trobar al youtube
  • L’ús del temps en el cinema
  • Comparació de l’escena d’Eisenstein amb l’escena-homenatge del film Els intocables d’Elliot Ness (Brian de Plama, 1987)

Proposta d’anàlisi a “Senders de Glòria”.

  • Recerca del context geogràfic i històric
  • La rellevància dels moviments de càmera
  • Els moviments de càmera expressius: anàlisi de la seqüència de l’afusellament
  • El tractament objectiu-subjectiu dels fets històrics
  • Comparació de l’escena d’afusellament de Kubrik amb una escena de mort imminent per ofegament d’Europa (Lars von trier, 1991)
Publicat dins de 3r-4t d'ESO, cinema | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

el manifest de 2n d’ESO

Aquesta activitat pot servir de complement de l’explicació dels moviments artístics de les primeres avantguardes. Molts dels moviments avantguardistes van expressar les seves idees i els seus objectius a través de manifestos i l’alumnat desconeix el significat d’aquests textos reivindicatius.

APUNTS DEL PROCÉS:

L’activitat proposada serà: l’elaboració d’un vídeo a partir del lema El manifest de segon d’ESO.

  1. Com a introducció: explicació del significat i transcendència dels manifests artístics (també polítics) i mostrar-ne alguns que estan penjats a Internet
  2. Definició del guió del vídeo a partir de la invenció d’un moviment artístic absurd, divertit o vinculat a alguna història de l’alumnat o d’una reivindicació que els alumnes vulguin transmetre.(exemples. Manifest del llapisme, Manifest de l’antideurisme, Manifest dels somniadors de truites… (activitat en col·laboració amb llengua catalana o castellana)
  3. Filmació del manifest i edició dels arxius filmats com a vídeo (curt de 1 o 2 min de durada)

L’organització del treball recomanada és en grups de tres persones!

Publicat dins de 1r-2n d'ESO, art, vídeo | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

dissenyar la caràtula d’un CD

Per treballar una mica el disseny gràfic, dissenyar la portada d’un CD resulta interessant: sobretot si tu et tries el teu grup favorit, o proposes el CD pel grup de música en el qual estàs “fent soroll”.

APUNTS DEL PROCÉS:

  • a mode d’introducció: visualització i anàlisi de propostes de disseny gràfic en el camp de les portades de CD. Cada alumne/a aporta imatges que vulgui comentar i s’aprofita per fer recordatori dels continguts de comunicació visual tractats en el tema anterior.

Anem pel projecte:disseny de la portada d’un CD (d’un grup de música inventat per l’alumne/a i vinculat al seu instrument preferit).

  • Presentació l“encàrrec de disseny” (pautes, apartats…)
  • Realització d’imatges fotogràfiques per a la portada del CD: l’alumne i el seu instrument, fragments de l’instrument…
  • Elaboració de la proposta de forma gràfica i escrita amb la presentació de dues variables de la idea final.
  • Treball a l’ordinador (Photoshop o Gimp) per tal de crear la proposta de disseny definitiva del CD.

Presentació material i oral del treball/ Coavaluació dels projectes presentats a través de la seva projecció a l’aula.

Publicat dins de 3r-4t d'ESO, disseny, fotografia | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

comic in English: balloons

Enguany estem implementant un PELE (Pla Experimental de Llengües Estrangesres) i imparteixo una matèria optativa de Còmic en anglès a 1r d’ESO. Treballo a partir dels materials de Manel Piñeiro How to draw a comic strip que, encara que estan dissenyats per a cicles uperior de primària, funcionen molt bé amb 1r d’ESO.

Però, de tent en tant, afegeixo alguna que altra activitat… Per exemple, després de veure i dibuixar tipus de globus/bafarades, per què no realitzar les bafarades amb els programes més bàsics d’ordinador?

NOTES:

  • Els alumnes es fan una fotografia amb la seva webcam (o amb càmera, o amb mòbil). Cal fer una fotografia de còmic, o sigui molt expressiva!
  • Obrim un processador de textos, o un de presentacions i insertem la imatge
  • I ara, només es tracta d’afegir un globus o una bafarada amb el comentari i amb la forma que més ens convingui.
Publicat dins de 1r-2n d'ESO, còmic | Etiquetat com a | Deixa un comentari