Sabem què caldria fer si trobem a una persona que està inconscient o que pot haver patit una aturada cardiorespiratòria?
I per què és important saber-ho? Doncs perquè se sap molt bé quan una persona té una aturada cardíaca si ningú fa res, o sigui, qui està present “només” truca a l’ambulància i s’espera a que arribin els sanitaris i comencin a fer maniobres, les possibilitats de supervivència d’aquesta persona són d’un 2%. En canvi, si tot va rodat i qui està present sap reconèixer l’aturada, avisar ràpidament al 112, demanar un desfibrilador extern automàtic o DEA (i algú sap i s’atreveix a connectar-lo, seguir les instruccions i desfibril·lar si cal) i l’ambulància arriba de pressa i es poden fer aviat també les cures postresuscitació, les possibilitats de supervivència poden augmentar fins a un 40%! De 2 a 40%… fixeu-vos quina diferència!
En el cas de les escoles, els i les alumnes aprenen a seguir quins passos són els correctes per poder ajudar al ferit, però l’objectiu a primària no és que sàpiguen fer compressions toràciques sinó comprovar l’estat de la persona i saber qie cal trucar al 112 i buscar algun adult, si es pot, que els ajudi.
Els passos són:
1.Aproximació segura
2.Comprovació de l’estat de consciència
3.Cridar ajuda
4.Obrir via aèria
5.Comprovar respiració (Amb la nova normativa per Covid, ho comprovarem amb el palmell a sobre del pit)
6.Trucar al 112
7.No penjar fins que ens ho diguin.
Que guai!!!