“Dictats”
….ui ! sona a altres èpoques …. i ara, que apostem per les TAC, encara els treballem ?.
I tan! Tot depèn de com fer-ho. Depèn del tractament metodològic que se li doni.
Mireu, els dictats continuen essent una bona eina per a treballar la ortografia. Però el més important és que el dictat no es treballa aïlladament, per arribar a fer un dictat, aprofitem abans per treballar la comprensió lectora i escrita, la mecànica lectora….
Us descrivim una sessió de llengua en l’agrupament flexible amb nois i nois de 5è on fem “dictat”.
Text:
Es treballa sobre un text de medi o d’una lectura de l’aula….
Procés metodològic:
- La mestra llegeix el text, ja que cal abans de tot donar un model i referent positiu.
- Després lectura individual tenint en compte ritme, agilitat, puntuació, accentuació, entonació, l’èmfasi, …… és a dir la mecànica i agilitat en la lectura.
- Treballem després la comprensió del text a partir de preguntes i respostes concretes.
- La mestra distribueix després fragments del text escrit als alumnes.
- La mestra torna a llegir. En el moment que un nen/a sent el seu tros de text ha d’aixecar-se o fer un signe …. el que entre tots s’hagi pactat.
- Després els alumnes formaran el text sencer entre ells: Cada alumne ha de possessionar-se al llarg de l’espai convingut. S’ han d’ordenar segons les frases del text. Tot seguit cada un llegeix el seu petit text i entre tots comprovem si el text complert té coherència … si les frases estan ordenades o l’hem alterat… ( fixeu-vos : mentre continuem fent comprensió i lectura … )
- En intercanviem els textos i repetim.
- Cada nen/a “delatreja” les paraules escrites en negreta del seu text.
- Podem també fer reflexió i recordar les normes d’accentuació i ortogràfiques.
- ………
I finalment passem a escriure individualment el text que la mestra o un nen llegeix.
I després sentim la sensació d’èxit perquè l’activitat ens ajuda a millorar.