ÀREA 6 Verticalitat en Robòtica Educativa

Descripció de les tasques desenvolupades a nivell de centre:

• Subàrea seleccionada:

Àrea 6 Desenvolupamant de la competència digital de l’alumnat.

Competència 6.5. Resolució de problemes.

• Indicador d’assoliment del nivell B2 de la subàrea:

6.5.B2.1 Dissenya o adapta noves propostes pedagògiques, a partir de la reflexió i l’avaluació de la seva pròpia pràctica, perquè l’alumnat desenvolupi la seva competència a l’hora d’utilitzar les tecnologies digitals per cobrir necessitats quotidianes i sortir-se’n en la societat digital.

• Justificació de la proposta:

La nostra escola fa robòtica des del 2015, però en aquest temps s’han anat modificant unitats didàctiques i materials sense valorar les implicacions entre les diferents etapes. Amb el canvi al nou currículum ens plantegem la necessitat d’adaptar la matèria a situacions d’apenentatge que estructurin els continguts de manera vertical entre les etapes d’infantil, primària i ESO, per assegurar l’assoliment de les competències de robòtica i programació dels nostres alumnes.

• Breu explicació de la tasca a desenvolupar:

La comissió TIC es planteja analitzar les materials, els objectius i els criteris d’avaluació de manera vertical actuals per valorar un canvi de cara al curs 24/25.

  • Sintetitzar la proposta pedagògica actual de les etapes d’Educació Infantil i Primària.

  • Analitzar si hi ha algun punt que queda coix en el salt entre les dues etapes o dins d’una etapa concreta.

  • Reunir-se amb el responsable de l’Editorial Baula per coneixer noves propostes que puguin encaixar.

En concret, jo em centraré en la síntesi de la robòtica a Educació Primària, ja que no hi havia uns objectius definits per a cada etapa, i vam detectar que tampoc una progressió molt gran entre cicles.

El que es va decidir, va ser establir un programa per a cada cicle tot augmentant el nivell de dificultat i canviant els objectius d’aprenentatge per a cada nivell:

  • 1r de primària: Dash and Dot (Go + Wonder)
  • 2n de primària: Dash and Dot (Wonder + Xylo)
  • 3r de primària: Dash and Dot (Wonder + Blockly)
  • 4t de primària: Dash and Dot (Blockly)
  • 5è de primària: Scratch
  • 6è de primària: Scratch

Totes les sessions de robòtica es realitzen en llengua anglesa per continuar amb la proposta pedagògica d’infantil.

EVIDÈNCIES ÀREA 6