http://blocs.xtec.cat/amontsecastella
ANIMA’T JUGA AMB ELLS : una aposta per millorar la comunicació entre pares i fills ,afavorint els valors de caràcter social i polític. Els valors de l’ésser humà, del saber compartit heretat de la tradició.
La experiència que os presentem s’inclou dins d’una perspectiva de ciutat educadora.. –des dels departaments d’educació i serveis socials, l’Ajuntament, potencia accions que tenen la finalitat d’acompanyar a les famílies en la seva funció com a primers educadors, per tal de promoure una infantesa sana, tant en els aspectes físics com els psicològics, parant atenció en les actituds positives vers el coneixement, i en els valors arrelats en la igualtat i la solidaritat, amb una clara funció preventiva.
Des d’aquesta perspectiva, a la ciutat de Montcada i Reixac, des de l’any 1992, es duu a terme el programa “ Anima’t, juga amb ells” adreçat a les famílies que tenen fills de 0 a 6anys. -els pares/mares, nenes/nens i educadores comparteixen un espai de joc i relació-. Pares i fills-es juguem junts a la sala de psicomotricitat.
Els objectius de aquest programa se centren en el desenvolupament infantil i amb la millora de les pràctiques educatives familiars. Des d’aquest espai s’ofereix als nens i nenes un context de desenvolupament que complementa i amplifica les experiències viscudes en la família, i es recolza la tasca educativa familiar, oferint als adults la possibilitat de compartir experiències, potenciant la pròpia estima i confiança en sí mateixos com a persones, pares i mares, i primers educadors.
BREU DESCRIPCIÓ DE L’EXPERIÈNCIA:
“ANIMA’T, JUGA AMB ELLS” té com eix la interacció, la comunicació afectiva i l’anàlisi d’aquesta interacció entre pares – fills.
Es parteix d’una metodologia lúdica i creativa, fent servir el joc i els llenguatges expressius com elements dinamintzadors.
Pares – fills i educadors desenvolupen una activitat compartida durant 1h. la singularitat d’aquest espai ve donada per el joc. Es parteix d’una proposta lúdica compartida per pares i fills. -Des d’un marc de contenció i de segurització pels uns i els altres, amb rituals d’entrada que afavoreixen la contextualització i la motivació-. S’incideix respecte les actituds dels adults per tal de què es mostrin sensibles als interessos i el ritme dels seus fills, interactuen al voltant d’un projecte lúdic creatiu on l’infant espontàniament elabora el seu projecte sota la complicitat dels pares.
Després en espais diferenciats durant 3/4h. els adults reflexionen juntament amb una educadora sobre els aspectes més significatius de la sessió , associant-los a la relació i educació quotidiana.
Mentre que els nens/es amb una altra educadora parteixen de la vivència compartida amb els seus pares per representar-la des d’altres llenguatges.
VALORACIÓ
“ANIMA’T, JUGA AMB ELLS”, és valorat de forma molt positiva per tots els implicats –pares, educadors, altres serveis de la ciutat… .
Entre els nens/es destaca l’augment de l’autoestima i l’actitud més oberta vers els aspectes cognitius de l’aprenentatge. -Quan el nen acompanyat pels seus pares pot ser autor del seu propi desenvolupament, de la seva pròpia vida, quan pot significar el seu propi relat en interaccions comunicatives amb el seu entorn, es construeix com un ser actiu, autònom, competent, conscient de sí mateix i de tot allò que l’acondueix-.
“ANIMA’T, JUGA AMB ELLS”, -metàfora d’amor, acompanya a les famílies a descobrir, a valorar i a facilitar aquestes qualitats dels infants des de les actituds –disponibilitat, comprensió, respecte, confiança, d’ajuts al ritme natural de creixement de l’infant-.
Ana Montserrat Castellà i Pagola