A primer curs, hem après a llegir i escriure durant el primer trimestre. Us proposem un llibre que us pot ajudar a fomentar el gust per la lectura desl vostres fills/es.
“COM EXPLICAR CONTES” de Sara Cone Bryant
Publicació: Barcelona, Biblària, 2003
Descripció: 231 pàg.
Col·lecció: Nadal
- Idiomes: Català i castellà
“Si vols un adult amb un pensament creatiu, de petit explica-li contes;
si el vols ademés més savi, explica-li més contes”. (A. Einstein)
Fragments de COM EXPLICAR CONTES
de Sara C. Bryant:
Un conte és, en primer lloc i essencialment, una
obra d’art. Un conte bonic està destinat a
encisar, tant com una estàtua bonica o un
quadre bell. La seva funció consisteix a produir
joia. Causar alegria; i mitjançant aquesta alegria,
exercitar i nodrir l’esperit […] Per tant, explicar
contes és, abans que tot, un art de distreure;
com passa amb el teatre, la seva finalitat
immediata és el plaer de l’auditori; el seu plaer,
en primer lloc; la seva instrucció després.
[…] He pogut entendre la tria d’uns infants als
quals, recentment, se’ls va demanar que triessin
els seus contes predilectes. La pregunta va ser
feta per diverses persones a molts d’infants de
diferents categories, individualment o per grups.
Pel que fa a la classe dels més petits, la resposta
va ser: Els tres óssos, Els tres porquets i El conte
de la vella i el seu porc.
Un breu examen d’aquestes tres històries ens
en revela una característica comuna: la rapidesa
en l’acció. Constantment hi passa alguna cosa.
Cada paràgraf de la narració és un esdeveniment.
No s’hi perd temps en explicacions o
en descripcions pintoresques o sentimentals.
No es tracta pas del que pensava la gent, o del
que sentia, sinó del que feia.
Un altre caràcter comú: tal com rellegiu aquests
contes tan breus, us adoneu que cada
esdeveniment ofereix un quadre complet a la
imaginació, i aquests quadres són formats pels
elements més simples. Són els que l’infant ja
coneix. Es tracta de coses que veu o sent
cada dia, tenyides, però d’una ombra de
misteri, cosa que les fa més agradables. Per
exemple, en el conte dels Tres óssos hi surten
objectes ben familiars: una casa, cadires, llits,
plats… Però són els plats, els llits, les cadires i
la casa de tres óssos. Vet aquí l’element
meravellós, i amb aquest lleuger matís n’hi ha
prou per transformar l’escena.
Un tercer element característic són una certa
quantitat de repeticions.
Tenim aquí, doncs, ben definits, tres caràcters
comuns a aquests contes que els infants estimen
tant: acció ràpida i seguida, imatges familiars
tenyides de meravella, i més o menys,
repeticions. […]
COM CAL EXPLICAR ELS CONTES?
Vet aquí una pregunta molt breu que exigeix
una resposta molt llarga. Però intentarem
sintetitzar.
Què cal “exigir” a un narrador: ningú no pot
descriure un quadre que no ha vist o interpretar
el que no ha comprès. El narrador ha d’assimilar
la història per poder-la explicar; cal aprendre’s
el conte. Cal conèixer la història en els detalls
més íntims i assimilar-la tan completament que
arribi a convertir-se en una mena d’experiència
personal. Compte, l’assimilació no vol dir pas
memorització.
Preneu-vos seriosament el conte que
expliqueu. Per molt absurd que us sembli,
encara que el trobeu massa ple de repeticions
inútils, recordeu que si val la pena explicar-lo,
val la pena explicar-lo bé, i tracteu-lo amb
respecte.
Expliqueu-lo simplement, lògicament, dramàticament
i amb entusiasme. Tingueu calma, en un orador no hi
ha res més lleig que una excessiva rapidesa en l’exposició.
Resumint, l’èxit en l’art de narrar comprèn la simpatia,
la comprensió i l’espontaneïtat. Cal apreciar el conte i,
servint-se de la imaginació, deixar-se dominar per
l’esperit del conte, cal dir-lo amb tot el cor, senzillament,
vivament, joiosament.
Des que és ben petit, l’infant espera abans d’anar-se’n
a dormir sentir que li dieu a cau d’orella les paraules
màgiques: “Hi havia una vegada…”
M’ha agaradat molt aquest llibre. Molt interessant, sobretot l’apartat dels contes de com explicar els contes. Molt útil per a pares i mares.