Guia didàctica

Títol: A llegir!

Nivell educatiu: 4t. de primària (Cicle Mitjà)

Introducció: La meva proposta és crear un bloc per preparar als alumnes per participar a l’activitat “Ronda de Llibres”. Aquesta activitat té com a principals objectius millorar les competències lectores de l’alumnat i fomentar l’hàbit lector i el plaer per la lectura.

Objectius:

-Engrescar els nois i noies en el plaer de la lectura.

-Reforçar l’hàbit, el domini i la comprensió lectora.

-Atansar als nois i noies un ventall de llibres que els permeti conèixer diversos tipus d’estils narratius.

-Implicar els pares enn les lectures dels seus fills.

-Apropar i donar a conèixer la biblioteca de la ciutat.

Competències digitals:

1.Instruments i aplicacions

-Utilitzar les funcions bàsiques de les aplicacions d’edició de textos, tractament de dades numèriques i presentacions multimèdia.

2.Tractament de la informació i organización dels entorna digitals de treball

-Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions.

3.Comunicació interpersonal i col.laboració

-Realitzar comunicaciones interpersonals virtuales i publicaciones digitals.

4.Hàbits, civisme i identitat digital

-Desenvolupar hàbits d’ús saludable de la tecnologia.

-Actuar de forma crítica, prudent i responsable en l’ús de les TIC, consideran aspectos ètics, legals, de seguretat, de sostenibilitat i d’identitat digital.

Criteris d’avaluació:

-Llegir de manera autónoma i comprensiva, mostrant interés a llegar tot tipas de textos.

-Aplicar estratègies afavoridores del procés comprensió abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, idea principal, inferències, entre altres).

-Conèixer el funcionament d’una biblioteca.

-Participar en lectures conjuntes per aprofundir en el sentit del text, practicar algunes estratègies lectores i aprendre a interpretar el llenguatge literari.

-Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultura de l’entorn.

Avaluació:

-Es tindrà en compte el grau de participació de l’alumnat.

-Motivació i interès en l’aprenentatge.

-Observarem l’evolució i progrès de l’aprenentatge dels alumnes per tal d’ajudar-los i anar avançant.

-Finalment, es tindrà en compte les lectures realitzades i les preguntes realitzades de cada lectura.

Escola inclusiva:

Per tal d’atendre a la diversitat de l’alumnat s’adaptaran les activitats realitzades als alumnes amb dificultats. Moltes de les activitats plantejades es poden realitzar en parelles o en grup i això facilita l’ajuda dels companys.

Activitats:

Inici i presentació de l’activitat: Es realitzarà una sessió a la biblioteca de l’escola per tal de presentar l’activitat “Ronda de Llibres”. Es proposa al grup-classe la lectura d’un lot de 8 llibres de temes i d’estils variats, escrits en català i castellà. Cada alumne ha de llegir tants llibres com vulgui, no és obligatori que els llegeixi tots, però quants més llibres hagi llegit, més ajudarà al grup-classe a assolir l’objectiu d’arribar a la final.

Al final de la sessió es passarà la presentació Slideshare sobre aquesta activitat.

Comencem a llegir: Un cop iniciada la presentació de l’activitat, els alumnes ja poden començar a triar el llibre que començaran a llegir. Realitzarem col.lectivament una activitat amb la PDI per tal d’aprendre més dades sobre les lectures proposades.

Les preguntes: Durant la lectura del libre cada alumne anirà anotant en una presentació  les possibles preguntes de cada libre que es poden realitzar al concurs.

Font de versos: És el llibre de la Joana Raspall. Dedicarem una sessió per explicar als alumnes qui era aquesta escriptora (visionat video)  i realitzarem de manera col.lectiva les activitats amb la PDI sobre el llibre “Font de Versos”. Ampliarem la informació amb un JClic sobre l’autora.

El fòrum: Es proposa als alumnes compartir impressions sobre les lectures que van realitzant. Es poden fer directament a la pàgina del bloc o a l’aplicació pràctica

Preparats per concursar: Després de llegir els llibres, entre tots decidirem, revisant totes les presentacions, les 4 preguntes sobre cadascun dels 8 llibres, preguntes que aniran dirigides a les classes amb les quals jugarem, i que serán preguntes que es faran  en les sessions competitives dels mesos d’abril i maig.

LLICÈNCIA DEL TREBALLReconeixement – NoComercial – CompartirIgual (by-nc-sa): No es permet un ús comercial de l’obra original ni de les possibles obres derivades, la distribució de les quals s’ha de fer amb una llicència igual a la que regula l’obra original.

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons