Guia didàctica

TÍTOL DE LA PROGRAMACIÓ O SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA
Informàtica a Primària

Nom i cognoms de l’autor/a:     Júlia Arza Rovira
Nivell educatiu al qual s’adreça:    CI, CM i CS
Correu electrònic de contacte de l’autora:    jarza@xtec.cat
Paraules clau:     Ordinador, teclat, informàtica, ratolí, PowerPoint, pissarra digital…

OBJECTIUS DIDÀCTICS

-Reconèixer els elements d’un sistema informátic (monitor, ordinador, teclat, ratolí, altaveus, micròfon, càmera digital, pissarra digital)
-Conèixer les funcions del monitor, ordinador, teclat, ratolí, altaveus, micròfon, càmera digital, pissarra digital…
-Relacionar les icones amb el nom i l’ús dels diferents programes (processador de textos Word o Write, navegador Mozilla o Explorer, Paint, MusicTime, PowerPoint, Open-Sankoré, Audacity, Notebook…)
-Saber l’ubicació dels programes i usar-los.
-Saber què és la finestra d’un programa d’aplicació.
-Aprendre els usos de la finestra: tancar, maximitzar i minimitzar.
-Identificar les diferents funcions del teclat (lletres, nombres, puntuació, barra espaiadora, enter)
-Entendre de manera intuïtiva el concepte de barra de títol, barra de tasques i barra de menú.
-Conèixer el funcionament del cercador Google com a eina de recerca.
-Conèixer que és un lloc web i saber com s’hi pot accedir.
-Adquirir les habilitats bàsiques de maneig de l’ordinador.
-Adquirir destresa amb el ratolí.
-Conèixer les eines de la pissarra digital.
-Respectar els materials informàtics.
-Aprendre les funcions del teclat i adquirir rapidesa en el seu ús.                      -Associar i relacionar les característiques comunes d’alguns programes.
-Cercar vídeos i cançons al youtube.
-Utilitzar el PowerPoint i l’Audacity.                                                                                      -Aprofitar les utilitats d’algunes webs per elaborar encreuats, sopes de lletres, mapes…(educaplay)

CRITERIS I SISTEMES D’AVALUACIÓ

-Coneix els diferents aparells de l’aula d’informàtica i de l’aula i sap quina utilitat tenen.
-Reconeix les  diferents aplicacions del teclat.
-Sap què són les icones.
-Sap usar els programes més utilitzats a l’aula.
-Diferencia els navegadors.
-Coneix què és un cercador.
-Cerca a Internet la informació.
-Autoevaluació en el cas del JClic ja que porta incorporat els intents, encerts i el temps d’execució.
-Autodiagnòstic PPM (pulsacions per minut mitjançant el test de velocitat mecanogràfica al final de la seqüència d’exercicis.
-Creació d’un PowerPoint.

COMPETÈNCIES I RELACIÓ AMB EL CURRÍCULUM

Competència d’autonomia i iniciativa personal
-Transformació de la informació en coneixement i la seva adquisició.
-Plantejament de preguntes que puguin ser objecte d’investigació.
-Ús d’habilitats per a la recollida i el tractament de la informació.
-Capacitat d’utilitzar la innovació tecnològica de manera interactiva.
-Adquisició d’autonomia.
-Ús del pensament crític i creatiu per a l’anàlisi de la informació, la resolució de problemes i la presa de decisions.

Competència d’aprendre a aprendre
-Capacitat per descobrir i aprendre.
-Capacitat per generar noves idees.

Competència comunicativa lingüística i audiovisual

-Comprensió i expressió dels missatges, tant orals com escrits.
-Cerca, selecció i processament de la informació provinent de tot tipus de mitjans.
-Tractament de la informació (tècniques per memoritzar, organitzar, recuperar, resumir, sintetitzar, etc.).
-Alfabetització tecnològica i el coneixement i domini dels entorns digitals.
-Assimilació del vocabulari informàtic.
-Capacitat d’utilitzar el llenguatge, els símbols i els textos de manera interactiva.

Competència digital

-Capacitat d’assimilar les innovacions que d’una manera contínua es van incorporant a la nostra societat.

Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic

-Comunicació interpersonal i social.
-Pràctiques socials i culturals de la societat del coneixement i la ciutadania digital.
-Capacitat d’establir bones relacions amb els altres.
-Apreciació de la diversitat i multiculturalitat.
-Habilitat de treballar en un context social.
-Compromís ètic.
SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS PROPOSADES

-Activitat del teclat i test de mecanografia
http://www.vedoque.com/juegos/mecano/mecanografia-vedoque.html
http://www.mecanografia.cat/test.php
-Activitat del JClic “Cinc cèntims d’informàtica”
http://www.xtec.cat/centres/c5004279/PClic/index.htm
-Activitat Tastet_PDI.notebook
http://alexandria.xtec.cat/mod/data/view.php?d=4&rid=635
-Activitat PowerPoint
http://issuu.com/jarza/docs/aprenc_a_fer_powerpoint
-Activitat educaplay
http://www.educaplay.com/es/recursoseducativos/1327602/encreuat_informatic.htm

EDUCACIÓ INCLUSIVA

Fer un seguiment més acurat amb els alumnes amb més dificultats. Complementar l’aprenentatge amb companys-guía  que tenen a la vora i que els ajuden a millorar i aconseguir les fites proposades. Treballar davant de l’ordinador en parelles, ja que així cooperen entre ells.

Llicència escollida Reconeixement-CompartirIgual 4.0 Internacional

Licencia Creative Commons

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *