Materials treballats sobre dificultats d’aprenentatge de les matemàtiques:
Punt de partida: Definir què son les dificultats d’aprenentatge de les matemàtiques i diferents enfocaments:
(Material cursos telemàtics. Mòdul 5 practica 3 i 7)
-
Dificultats d’aprenentatge de les matemàtiques des d’una perspectiva cognitiva.
- Josep M Serra Grabulosa. . Proyecto SEJ2005-08704 (MEC) “Mis problemas con las matemàtiques”…
- http://www.educabloc.cat/llibres/com-ensenyar-matematiques-per-a-aprendre-millor.html
- http://www.educabloc.cat/recursos/ensenyar-matematiques-algunes-idees.html
Recursos pràctics:
Recursos de matemàtiques a l’XTEC
Activitats de matemàtiques
The number race: Joc ”La carrera de los números”
D’altra banda, ens ha semblat interessant el document d’avaluació de coneixements curriculars que ofereix el web d’Alumnat nouvingut:
http://www.xtec.cat/lic/nouvingut/professorat/prof_aval_instruments.htm
- Més suggeriments:
Dificultats | mínims previs | activitats d’aprenentatge | Materials i recursos |
Numeració:
|
Establir rutines per comptar: els nens de classe, els que es queden al menjador, els que estan malalts, objectes, etc Jocs amb cantarella (la gallina ponicana, una mona en un terrat, la barqueta es tomba… Cartells penjats amb números relacionats amb les rutines diàries Demanar als pares que col·laborin fent adonar als nens que hi ha números en el seu entorn: el pis, la casa on viuen, l’autopista, les sortides, els quilòmetres que indiquen, cançons, etc Fer sèries lògiques
|
|
Tots els materials manipulatius que calguin per confegir les activitats Cançons
Joc del mocador Joc de cartes (número i objectes que ho relacionin, ordenar files de números del 0 al 5, del 0 al 9… Mèmori de números
Dòmino de números, s’ha d’omplir entre tots buscant objectes de la classe.
Joc de l’oca, joc del parxís..
Nius de material manipulatiu (es poden confegir amb oueres)
Lògico
|
Càlcul i operacions Suma, resta, multiplicació, divisió, fraccions… |
Cicle Inicial: Sumar i restar portant Comptar endavant i endarrere Saber numerar. Unitats, desenes i centenes.
Cicle mitjà-superior Multiplicar i dividir Comptar fins al milió Saber les taules. Saber sumar i restar.
|
1r- Es comença amb materials diversos: botons, pedretes, cigrons… 2n-Es fa gràficament amb dibuixos. 3r-Es fa amb nombres.
Molta pràctica en fer els diferents tipus d’operacions.
Hi ha una manera de fer les divisions sense saber les taules.
|
-Hi ha tutorials al Youtube de suma, resta, multiplicació i divisió.
-Toomates -Edu.365- Matemàtiques- Primària El conte de la disfressa. Com multiplicar. Exercicis:
Jocs per parelles de diferents operacions:
Ensenyar a dividir: http://miclase.wordpress.com/2007/09/28/aprende-a-dividir/
|
Resolució de problemes: Està relacionat amb les quatre etapes de resolució: -Comprendre problemes. -Fer un pla. -Dur-ho a terme. Revisar. |
Numeració Operacions Comprensió del vocabulari. Lectura i comprensió lectora en els problemes escrits. |
1r-Seqüències temporals que impliquin una operació. 2n -Problemes molt senzills orals i problemes muts. 3r -Problemes escrits. Procés a seguir: -Lectura(vocabulari) -Subratllar les dades i la pregunta amb diferents colors. -Dibuix o gràfic. -Operació. -Resposta. .
Reflexió del procés seguit. |
Xtec. té una pàgina on trobareu les competències per treballar la resolució de problemes. -Problemes graduats “la formiga matemàtica”. -Problemes “El quinzet”. -Referents visuals(suma. afegir, posar.., resta :treure, donar…. |
Estimació |
Noció de quantitat. Relacionar quantitats. Aplicar quantificadors (molts, pocs, tots, cap) Nocions més que, menys que. tants com… |
Problemes d’estimació de quantitats en situacions o espais reals: farem preguntes i l’alumne va anotant les seves estimacions segons el que se li demani que calculi. Desprès es surt a fer les comprovacions | Entorn i situacions properes. |
Mesures temps, mida… |
Temps: Treball sistemàtic: ara/després,matí/tarda,dia/nit, ahir/avui/demà. -Treball de processos seqüencials (activitats a realitzar durant la sessió, àpats del dia……. -Seqüències de fets quotidians(2-3-4-5-6..vinyetes) -Dies de la setmana. -Horari, mesos, estacions ,rellotge. |
-Referents visuals: Dies de la setmana amb velcro per a que es puguin ordenar. Cada matí, posar el dies: ahir avui, demà. -Calendari. -Cada estació imatges del vestit, paisatge….. |