Resum final curs 2011-2012

Tema tractat:

Estratègies per atendre els trastorns de conducta a l’escola.

A les sessions de treball  s’ha analitzat documents diversos sobre els trastorns de conducta:

1. Aspectes generals de la problemàtica i plantejament des de l’àmbit de la psicopatologia:

  • Guia sobre problemes i trastorns de la conducta (Maig 2006) edit pel CTIC de Sabadell.
  • Trastorns del comportament en la infància i l’adolescència. Hospital de Sant Joan de Déu. (Observatori  Faros).

2. Intervencions a l’àmbit educatiu i escolar:

  • Revista Suports. Volum 13, nº 1 (Eumo Editorial):

*L’estat actual i els avanços en el suport conductual positiu a nivell d’escola. (G. Sugal , J. Preciado).
*El Pla educatiu de conducta: el segon nivell d’intervenció per al tractament de les conductes problemàtiques. (J. Font, M, Castells).

  • Aportacions  de la Teoria PASS i la teoria dels comportaments emmascaradors per millorar l’aprenentatge i la conducta. (Estimulació del procés cognitiu Planificació, i canviar creences de l’alumne sobre ell mateix)
  • Material i aportacions facilitades pel SEETDIC del Vallès Occidental a nivell d’escola, a nivell de grup-classe i a nivell individual. S’han fet tres sessions amb Gemma Pérez, Àngels Arroyo, i Olga Ventosa.
  • Graelles d’observació de conductes.

 

A més a més d’aquests documents a les sessions s’han posat en comú les experiències d’intervenció amb els alumnes.

Conclusions i propostes:

  • Considerem necessari conèixer els diferents plantejaments que es fan des de la psicologia i la psiquiatria sobre els trastorns de conducta però constatem la necessitat de comptar amb uns instruments propis dins l’àmbit escolar per donar resposta a les situacions que aquests alumnes plantegen.
  • Els centres hauríem d’elaborar un protocol d’actuació i tenir al seu abast diferents materials per atendre els alumnes amb problemes conductuals.
  • Cal considerar diferents estratègies tant a nivell de centre com a nivell d’aula, així com a nivell individual.
  • La coordinació amb els serveis externs de salut mental és important i necessària, però sempre considerant que la intervenció terapèutica que és fa és en aquest àmbit és complementaria i que l’escola ha d’adoptar mesures pròpies.
  • Aquests alumnes requereixen sovint recolzament en els aspectes d’aprenentatge. Atendre aquests aspectes també contribueix a reduir els problemes de comportament.

Materials:(I)

http://www.faroshsjd.net/item.php?idpare=&id=341&lang=2

(Informe Observatori Faros)

http://www10.gencat.cat/catsalut/rsb/arxius/Guia_CTIC.pdf

(Guia CTIC Sabadell)

http://www.raco.cat/index.php/Suports/issue/view/11391

(Revista Suports Vol.: 13 Núm.: 1)

Deixa un comentari