Franco, P. Navarro, F. Natación. Habilidades acuáticas para todas las edades. Barcelona: Hispanoeuropea; 1980.

Franco, P. Navarro, F. Natación. Habilidades acuáticas para todas las edades. Barcelona: Hispanoeuropea; 1980.

Pedro…el pioner de les pràctiques aquàtiques per infants a Espanya. Encara que es va formar amb en Jean Fouace i era defensor de l’aprenentatge supervivència, cal conèixer aquest (malhauradament) desaparegut autor.

Fins sempre, Pedro

Diem L, Bresges L, Hellmich H. El niño aprende a nadar. Valladolid: Miñón; 1978

Diem L, Bresges L, Hellmich H. El niño aprende a nadar. Valladolid: Miñón; 1978

Un clàssic. Cal llegir de totes les tendències per poder triar la nostra. Aquí tenim tres representants de metodologies fortes (aprenentatge per supervivència, etc.) que exposen detalladament el seu mètode pas a pas.

Ja no es treballa així en gaires centres a Catalunya, però cal llegir-los. També hi ha aportacions breus de recerques al voltant d’aquestes pràctiques.

Camus J. Las prácticas acuáticas del bebé. Barcelona: Paidotribo; 1993

Camus J. Las prácticas acuáticas del bebé. Barcelona: Paidotribo; 1993

Excel·lent llibre, on Camus fa una anàlisi “objectiva” de les diferents tendències al voltant d’aquestes pràctiques. Entre comentes, perquè no pot deixar de fer una crítica de les pedagogies fortes.

Per tots aquells que fugiu dels 1000 ejercicios de….i aneu a buscar un llibre amb fonaments.

L’AVALUACIÓ FORMATIVA ALS CURSETS DE NATACIÓ. PROPOSTA D’INTERACCIÓ UNIVERSITAT – ESCOLA

III CONGRÉS NACIONAL D’AVALUACIÓ FORMATIVA A LA UNIVERSITAT 

Barcelona, 12 y 13 de Setembre de 2008 

Facultat de Formació del Professorat. Universitat de Barcelona

 

Eduard Ramirez Banzo (Universitat de Vic), Joan Arumí Prat (Universitat de Vic), Gemma Boluda Viñuelas (Universitat de Vic)Aquesta comunicació pretén donar a conèixer els resultats de la recerca i l’experiència d’una for

INTRODUCCIÓ I CONTEXTUALITZACIÓ DE

LA PROPOSTA D’INTERVENCIÓEn el marc de l’assignatura de fonaments dels esports (natació) de la llicenciatura de CAFE, i en relació directa amb els estudis de magisteri (educació física) de
la Universitat de Vic, s’ha engegat un petit projecte de recerca en avaluació per intentar aproximar al màxim l’avaluació al model de cursets de natació que, des de la universitat plantegem. Un model educatiu on es té en compte als alumnes durant el procés d’aprenentatge i no només al final d’aquest, quant sovint, se’ls jutja mitjançant un tipus d’avaluació que res té a veure amb l’edat escolar de primària dels alumnes ni amb l’espai en que tenen lloc els cursets, l’horari escolar. Si el que volem és que l’avaluació esdevingui un element educatiu més del procés d’ensenyament – aprenentatge en els cursets de natació, hem de parlar d’avaluació formativa; concepte, que ha de suposar un canvi de consciència social vers la idea de l’avaluació com a element classificador primer, i en la forma de la mateixa després. Partint de la obligada, encara que no menys absurda pregunta de si és necessari avaluar en un curset de natació, hem de plantejar la resposta  partint del marc educatiu dels cursets de natació, que es realitzen en horari escolar i per tant, afirmar que l’avaluació, formativa, ha de ser imprescindible per afrontar un procés educatiu de qualitat. Així, els punts que es presenten a continuació, respecta a les característiques generals de l’avaluació formativa, i que ens serveixen per fonamentar la proposta d’intervenció, esdevenen al mateix temps una guia imprescindible per avançar en la proposta d’avaluació dels cursets de natació en horari escolar. 

  • Procés continu.
  • Assegurar un procés adequat del qui aprèn i del que ensenya, que també aprèn.
  • Recurs per intervenir a temps i no pas al final del recorregut o del procés, quan ja només prendrà forma de judici.
  • Ha de ser una activitat més de la sessió i no una activitat especial. Cal que s’integri en la dinàmica del procés d’aprenentatge.

Article sencer a: http://campusvirtual.ub.edu/mod/resource/view.php?id=122127

L’AVALUACIÓ D’UN PROGRAMA AQUÀTIC EDUCATIU COM A EIX VERTEBRADOR DE L’AVALUACIÓ FORMATIVA

III CONGRÉS NACIONAL D’AVALUACIÓ FORMATIVA A LA UNIVERSITAT 

Barcelona, 12 y 13 de Setembre de 2008 

Facultat de Formació del Professorat. Universitat de Barcelona

 

Gemma Boluda Viñuales (Universitat de Vic); Eduard Ramírez Banzo (Universitat de Vic); Joan Arumí Prat (Universitat de Vic).Aquesta comunicació pretén donar a conèixer els resultats de la recerca i l’experiència d’una formació continuada centrada en l’avaluació formativa, per tal de facilitar l’intercanvi d’experiències entre el professorat interessat en la temàtica.La comunicació s’emmarca dins l’avaluació de la formació a un grup de tècnics aquàtics d’un programa aquàtic educatiu per a infants (0-3 anys) que es va realitzar en el període comprès entre setembre de 2006 i juny de 2007.  

Article sencer a:  http://campusvirtual.ub.edu/mod/resource/view.php?id=122127

La variació de les etapes evolutives i l’adquisició dels aprenentatges aquàtics en

Fa uns deu anys que l’oferta de les activitats aquàtiques per a nadons en les piscines ha experimentat un

fort increment. A la província de Barcelona és estrany trobar una instal·lació amb una piscina que no

ofereixi aquesta activitat. Muyor (2004) afirma que cada cop és més freqüent veure els pares jugant i

fruint amb el seu nadó a l’aigua, cosa que anys enrere era impensable. Castillo Obeso (2001, 2003) fa

referència al creixement que estan tenint els programes d’intervenció aquàtica i afirma que a Espanya

podem trobar aquests cursos per a la primera infància a pràcticament totes les províncies.

De les primeres tendències que anaven encaminades sobretot a aconseguir la supervivència del nadó,

els programes per a aquests nuclis de població s’han anat diversificant i actualment podem afirmar que hi

ha un ampli ventall de possibilitats per a les primeres experiències dels nostres infants a l’aigua que, tot i

que segueixen unes línies generals comunes, en la majoria dels casos els objectius que promouen són

diferents.

article sencer a: http://www.uvic.cat/fe/especial/ca/papers/articles/3Boluda.pdf

American Academy of Pediatrics

American Academy of Pediatrics. Swimming programs for infants and toddlers.Committee on Sports Medicine and Fitness and Committee on Injury and Poison Prevention. Pediatrics 2000 04//;105(4 Pt 1 (Print)):868-870.

REcomanacions de AAP al voltant dels programes aquàtics per infants…algunes discutibles.

Jackson B, Larzelere R.Jackson B, Larzelere R. The impact of Heads Up! Reading on early childhood educators’ literacy practices and preschool children’s literacy skills. Early Childhood Research Quaterly 2006;21(2):4/05/2006

Relació entre una sèrie professional de la instrucció del desenvolupament en pràctiques dels educadors en edats primerenques.