Ponents

Jaume Centelles Pastor

Jaume Centelles Pastor

  • Mestre i ha dedicat la vida professional a l’educació infantil i a la biblioteca escolar.
  • Col·labora amb el món de l’educació, compartint experiències i pensaments amb mestres. Defensa l’ètica professional i se sent orgullós d’haver triat el camí de la docència.
  • Ha publicat contes infantils (Sota l’acàcia, La crida, Els contes d’en Piula, Les històries de la fada Nora, El llibre d’en Morris, Els contes de la Mina, El senglar té singlot) i diversos llibres relacionats amb la literatura infantil, el folklore o la biblioteca escolar com Contes per tot l’any, En temps de Maricastanya, 10 contes de Nadal, Esparriots, Momerotes i Espingueris, Pla d’animació lectora, etc.
  • L’assaig La biblioteca, el cor de l’escola, va obtenir el premi Rosa Sensat de Pedagogia 2004.
  • «El abrazo de la literatura. Itinerarios lectores para infantil y primaria» i «Sota la pluja» són els seus darrers llibres.
  • El mes de maig veurà la llum un llibre on es presenten lectures adreçades a l’educació primària relacionades amb els ODS amb propostes de treball per als diferents cicles educatius.
  • Col·labora habitualment amb el programa «L’ofici d’educar» de Catalunya Ràdio, recomanant lectures per a infants i joves.
  • Manté al dia el bloc «La invitació a la lectura» (https://jaumecentelles.cat/)És un dels promotors de l’Espai Llamps i Centelles, un observatori de la literatura infantil i juvenil que té com a objectiu acompanyar docents, bibliotecaris i altres mediadors de la lectura, compartint experiències i formació.

Miquel Àngel Essomba Gelabert

Miquel Àngel Essomba Gelabert

  • Doctor en Pedagogia, màster en Psicologia de l’Educació i postgraduat en Pedagogia Intercultural.
  • Professor del Departament de Pedagogia Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Ha estat director del Centre UNESCO de Catalunya i president de Linguapax.
  • Director del grup d’investigació ERDISC, consultor de l’Ajuntament de Barcelona i de la Generalitat de Catalunya en temes d’educació i diversitat cultural.
  • Ha estat director de formació de formadors en educació intercultural del Consell d’Europa i expert en temes de diversitat i educació de l’OCDE.

Alicia Jiménez-Elizondo

Alicia Jiménez

  • Directora de Programes de la Secretaria de la Carta de la Terra Internacional (ECI) a Costa Rica.
  • Biòloga de la Universitat de Costa Rica, amb un Mestratge en Desenvolupament de Recursos de la Universitat Estatal de Michigan als Estats Units.
  • Des del 1998 ha estat treballant en el camp de la conservació i el desenvolupament sostenible.
  • Va treballar a l’Oficina Regional de Mesoamèrica de la UICN ia la Universitat Nacional de Costa Rica, i ha participat com a professora visitant a la Universitat per a la Pau.
  • El 2006, es va unir a l’ECI, on supervisa la promoció de la Carta de la Terra el més àmpliament possible, especialment a Amèrica Llatina, Àfrica i Orient Mitjà i Àsia Pacífic.
  • Participa en els projectes de la Secretaria sobre educació per al desenvolupament sostenible, facilitant cursos i tallers.

Alfredo Castillo Ceja

Mateo Alfredo Castillo Ceja

  • Representant a Mèxic i Membre del Consell Internacional a la Iniciativa Internacional de la Carta de la Terra.
  • Acadèmic a la Universitat Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.
  • Titular de la UCPAST a SEMARNAT.
  • Director general a CEMA.
  • Docent de la Universitat Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.
  • Doctorat en Ciències del Desenvolupament Sostenible a la Universitat Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.
  • Màster en Qualitat Total i Competitivitat al Centre d’Investigació i Desenvolupament de l’Estat de Michoacán.
  • Químic farmacèutic a la Universitat Michoacana de San Nicolás d’Hidalgo.

David Eduardo Velázquez Muñoz

David Eduardo Velázquez Muñoz

  • Doctor en Educació Permanent pel Centre Internacional en Prospectiva i Altos Estudis S.C., màster en Educació Ambiental per la Universitat de Guadalajara, cirurgià dentista per la Universitat Autònoma de l’Estat de Mèxic i diplomat en Educació per a la Sostenibilitat pel Centre Carta de la Terra de la Universitat per la Pau a Costa Rica.
  • Investigador Nacional de Nivell I i membre del Grup Acadèmic en Consolidació “Qualitat de Vida i Decreixement”.
  • Professor de temps complet definitiu adscrit a la Facultat d’Odontologia de la UAEMéx.
  • Actualment, és un dels coordinadors del projecte internacional Erasmus+ finançat per la Unió Europea: “Professionalització de la docència acadèmica per infondre els ODS a les universitats llatinoamericanes”.
  • Punt Focal Afiliat de la Carta de la Terra a l’Estat de Mèxic i Vocal del Consell Municipal de Toluca per al Compliment de l’Agenda 2030.
  • Els seus llibres més recents són:
    • Educació en consum ètic i agroecològic. Cap a la sobirania alimentària pro comunitat de la vida.
    • Educació amb la Carta de la Terra. La construcció d’una nova visió des del currículum i la comunitat.
    • El consum conscient i els drets de la comunitat de la vida: perspectives des de l’ètica de la cura.

Maria del Carmen Magallanes Méndez

Maria del Carmen Magallanes Méndez

  • Professora de Temps Complet de la Universitat Autònoma de l’Estat de Mèxic (UAEMéx).
  • Adscrita al Centre “Dr. Àngel Ma. Garibay Kintana” de l’Escola Preparatòria.
  • Líder del Grup Acadèmic “Formació Integral del Batxillerat”.
  • Responsable del Programa “La Carta de la Terra al Centre”.

Rafael Fernando Sánchez Barreto

Rafael Fernando Sánchez Barreto

  • Integrant del Sistema Nacional d’Investigadores i Investigadores CONAHCYT, Nivell Candidat.
  • Postdoctorat en Ciències Socials i Complexitat com a part del Programa Internacional d’Estudis Postdoctorals d’El Colegio de Morelos i l’Acadèmia Hispanoamericana de la Complexitat.
  • Doctor en Estudis Turístics per la Facultat de Turisme i Gastronomia de la Universitat Autònoma de l’Estat de Mèxic (UAEMéx).
  • Especialista en Planificació Ambiental per la Facultat de Planificació Urbana i Regional de la UAEMéx i el Diploma “Teixint altres paradigmes: Bon viure, tèxtils andins i pedagogies i oficis de la memòria”, per la Universitat de la Terra i la Memòria Orlando Fals Borda, Colòmbia.
  • Membre del Seminari de Complexitat Humana coordinat per l’Institut d’Investigacions Antropològiques de la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic (UNAM).
  • Punt Focal de la Carta de la Terra a l’Estat de Mèxic; forma part de la comissió per al Compliment de l’Agenda 2030 de l’H. Ajuntament de Toluca
  • Soci fundador de l’Acadèmia Hispanoamericana de la Complexitat.
  • Professor-Investigador de Temps Complet al Centre d’Estudis i Investigació en Desenvolupament Sostenible (CEDeS-UAEMéx).
  • Coordinador de la Càtedra de Sostenibilitat i Ciències de la Complexitat “Dr. Carlos Eduardo Maldonado”; és docent de les unitats d’aprenentatge d’Educació Ambiental per a la Sostenibilitat, de Polítiques Educatives i Educació Ambiental per a la Sostenibilitat, i de Canvi Ambiental Global i Racionalitat Social en el Programa de Doctorat en Sostenibilitat per al Desenvolupament; d’Epistemologia al Màster en Estudis Turístics a la Facultat de Turisme i Gastronomia; així com d’Educació Ambiental per a la Sostenibilitat i de Cultura de Pau, Igualtat de Gènere i Inclusió a la Facultat d’Odontologia.
  • Coordinador del projecte ERASMUS+ “Professionalització de la docència acadèmica per infondre els Objectius de Desenvolupament Sostenible a universitats llatinoamericanes”, a través de la Universitat de Heidelberg, Alemanya
  •  Forma part del projecte PRONACES-CONAHCYT sobre “Mesures integrals d’adaptació al canvi climàtic per a la seguretat alimentària a la costa central del Golf de Mèxic”.
  • Coordinador de la Xarxa Internacional sobre Sostenibilitat de la Vida i Complexitat (RïSCx), de la qual deriven els projectes “Observatori de Sostenibilitat i Complexitat: DBODataBase Observatory 4SD” i el “Laboratori de Sostenibilitat i Complexitat: Education4SD&Complexity-Lab”.
  • Les seves línies de recerca són: sostenibilitat, complexitat, educació ambiental i turisme.

Pàgina en castellà