Mestre i ha dedicat la vida professional a l’educació infantil i a la biblioteca escolar.
Col·labora amb el món de l’educació, compartint experiències i pensaments amb mestres. Defensa l’ètica professional i se sent orgullós d’haver triat el camí de la docència.
Ha publicat contes infantils (Sota l’acàcia, La crida, Els contes d’en Piula, Les històries de la fada Nora, El llibre d’en Morris, Els contes de la Mina, El senglar té singlot) i diversos llibres relacionats amb la literatura infantil, el folklore o la biblioteca escolar com Contes per tot l’any, En temps de Maricastanya, 10 contes de Nadal, Esparriots, Momerotes i Espingueris, Pla d’animació lectora, etc.
L’assaig La biblioteca, el cor de l’escola, va obtenir el premi Rosa Sensat de Pedagogia 2004.
«El abrazo de la literatura. Itinerarios lectores para infantil y primaria» i «Sota la pluja» són els seus darrers llibres.
El mes de maig veurà la llum un llibre on es presenten lectures adreçades a l’educació primària relacionades amb els ODS amb propostes de treball per als diferents cicles educatius.
Col·labora habitualment amb el programa «L’ofici d’educar» de Catalunya Ràdio, recomanant lectures per a infants i joves.
Manté al dia el bloc «La invitació a la lectura» (https://jaumecentelles.cat/)És un dels promotors de l’Espai Llamps i Centelles, un observatori de la literatura infantil i juvenil que té com a objectiu acompanyar docents, bibliotecaris i altres mediadors de la lectura, compartint experiències i formació.
Miquel Àngel Essomba Gelabert
Doctor en Pedagogia, màster en Psicologia de l’Educació i postgraduat en Pedagogia Intercultural.
Professor del Departament de Pedagogia Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Ha estat director del Centre UNESCO de Catalunya i president de Linguapax.
Director del grup d’investigació ERDISC, consultor de l’Ajuntament de Barcelona i de la Generalitat de Catalunya en temes d’educació i diversitat cultural.
Ha estat director de formació de formadors en educació intercultural del Consell d’Europa i expert en temes de diversitat i educació de l’OCDE.
Alicia Jiménez-Elizondo
Directora de Programes de la Secretaria de la Carta de la Terra Internacional (ECI) a Costa Rica.
Biòloga de la Universitat de Costa Rica, amb un Mestratge en Desenvolupament de Recursos de la Universitat Estatal de Michigan als Estats Units.
Des del 1998 ha estat treballant en el camp de la conservació i el desenvolupament sostenible.
Va treballar a l’Oficina Regional de Mesoamèrica de la UICN ia la Universitat Nacional de Costa Rica, i ha participat com a professora visitant a la Universitat per a la Pau.
El 2006, es va unir a l’ECI, on supervisa la promoció de la Carta de la Terra el més àmpliament possible, especialment a Amèrica Llatina, Àfrica i Orient Mitjà i Àsia Pacífic.
Participa en els projectes de la Secretaria sobre educació per al desenvolupament sostenible, facilitant cursos i tallers.
Alfredo Castillo Ceja
Representant a Mèxic i Membre del Consell Internacional a la Iniciativa Internacional de la Carta de la Terra.
Acadèmic a la Universitat Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.
Titular de la UCPAST a SEMARNAT.
Director general a CEMA.
Docent de la Universitat Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.
Doctorat en Ciències del Desenvolupament Sostenible a la Universitat Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.
Màster en Qualitat Total i Competitivitat al Centre d’Investigació i Desenvolupament de l’Estat de Michoacán.
Químic farmacèutic a la Universitat Michoacana de San Nicolás d’Hidalgo.
David Eduardo Velázquez Muñoz
Doctor en Educació Permanent pel Centre Internacional en Prospectiva i Altos Estudis S.C., màster en Educació Ambiental per la Universitat de Guadalajara, cirurgià dentista per la Universitat Autònoma de l’Estat de Mèxic i diplomat en Educació per a la Sostenibilitat pel Centre Carta de la Terra de la Universitat per la Pau a Costa Rica.
Investigador Nacional de Nivell I i membre del Grup Acadèmic en Consolidació “Qualitat de Vida i Decreixement”.
Professor de temps complet definitiu adscrit a la Facultat d’Odontologia de la UAEMéx.
Actualment, és un dels coordinadors del projecte internacional Erasmus+ finançat per la Unió Europea: “Professionalització de la docència acadèmica per infondre els ODS a les universitats llatinoamericanes”.
Punt Focal Afiliat de la Carta de la Terra a l’Estat de Mèxic i Vocal del Consell Municipal de Toluca per al Compliment de l’Agenda 2030.
Els seus llibres més recents són:
Educació en consum ètic i agroecològic. Cap a la sobirania alimentària pro comunitat de la vida.
Educació amb la Carta de la Terra. La construcció d’una nova visió des del currículum i la comunitat.
El consum conscient i els drets de la comunitat de la vida: perspectives des de l’ètica de la cura.
Maria del Carmen Magallanes Méndez
Professora de Temps Complet de la Universitat Autònoma de l’Estat de Mèxic (UAEMéx).
Adscrita al Centre “Dr. Àngel Ma. Garibay Kintana” de l’Escola Preparatòria.
Líder del Grup Acadèmic “Formació Integral del Batxillerat”.
Responsable del Programa “La Carta de la Terra al Centre”.
Rafael Fernando Sánchez Barreto
Integrant del Sistema Nacional d’Investigadores i Investigadores CONAHCYT, Nivell Candidat.
Postdoctorat en Ciències Socials i Complexitat com a part del Programa Internacional d’Estudis Postdoctorals d’El Colegio de Morelos i l’Acadèmia Hispanoamericana de la Complexitat.
Doctor en Estudis Turístics per la Facultat de Turisme i Gastronomia de la Universitat Autònoma de l’Estat de Mèxic (UAEMéx).
Especialista en Planificació Ambiental per la Facultat de Planificació Urbana i Regional de la UAEMéx i el Diploma “Teixint altres paradigmes: Bon viure, tèxtils andins i pedagogies i oficis de la memòria”, per la Universitat de la Terra i la Memòria Orlando Fals Borda, Colòmbia.
Membre del Seminari de Complexitat Humana coordinat per l’Institut d’Investigacions Antropològiques de la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic (UNAM).
Punt Focal de la Carta de la Terra a l’Estat de Mèxic; forma part de la comissió per al Compliment de l’Agenda 2030 de l’H. Ajuntament de Toluca
Soci fundador de l’Acadèmia Hispanoamericana de la Complexitat.
Professor-Investigador de Temps Complet al Centre d’Estudis i Investigació en Desenvolupament Sostenible (CEDeS-UAEMéx).
Coordinador de la Càtedra de Sostenibilitat i Ciències de la Complexitat “Dr. Carlos Eduardo Maldonado”; és docent de les unitats d’aprenentatge d’Educació Ambiental per a la Sostenibilitat, de Polítiques Educatives i Educació Ambiental per a la Sostenibilitat, i de Canvi Ambiental Global i Racionalitat Social en el Programa de Doctorat en Sostenibilitat per al Desenvolupament; d’Epistemologia al Màster en Estudis Turístics a la Facultat de Turisme i Gastronomia; així com d’Educació Ambiental per a la Sostenibilitat i de Cultura de Pau, Igualtat de Gènere i Inclusió a la Facultat d’Odontologia.
Coordinador del projecte ERASMUS+ “Professionalització de la docència acadèmica per infondre els Objectius de Desenvolupament Sostenible a universitats llatinoamericanes”, a través de la Universitat de Heidelberg, Alemanya
Forma part del projecte PRONACES-CONAHCYT sobre “Mesures integrals d’adaptació al canvi climàtic per a la seguretat alimentària a la costa central del Golf de Mèxic”.
Coordinador de la Xarxa Internacional sobre Sostenibilitat de la Vida i Complexitat (RïSCx), de la qual deriven els projectes “Observatori de Sostenibilitat i Complexitat: DBODataBase Observatory 4SD” i el “Laboratori de Sostenibilitat i Complexitat: Education4SD&Complexity-Lab”.
Les seves línies de recerca són: sostenibilitat, complexitat, educació ambiental i turisme.