Autoria: Eva Berbel
Durant molt de temps he escoltat als meus companys de classe parlant sobre les poques hores que havien dormit per haver estat amb algun dispositiu electrònic durant la nit.
Aquest treball va sorgir gràcies a la inquietud que em va provocar saber com la llum de les pantalles afecta en la manera de dormir de les persones, un problema que està molt present
entre nosaltres, però que la majoria desconeix.
L’objectiu principal de la recerca és saber la relació de l’ús de dispositius electrònics amb la qualitat de son de nens i adolescents, estudiant com afecta aquesta rutina en el seu dia a dia i com podria perjudicar, o no, en un futur. Després d’enquestar a més de 170 persones i fer un experiment analitzant les rutines de son diàries de 9 persones, es van poder extreure diferents resultats. De manera general s’ha comprovat que una bona higiene del son és clau per a mantenir una vida sana, ja que dormir allunya a la persona de moltes possibles malalties, i a més, que moltes persones no
són realment conscients de la influència del son en la seva salut.
Respecte a l’ús de la tecnologia, de forma teòrica, s’ha estudiat que la llum LED de les persones enganya al cervell, fent-li creure que encara és de dia i evitant així, la síntesi de melatonina (hormona que influencia la iniciació de son). De forma pràctica, s’ha observat, sobretot en adolescents, que una gran majoria utilitzen dispositius electrònics abans d’anar a dormir, encara que saben clarament els efectes negatius que té aquesta rutina en el seu son.
S’ha pogut concloure que els nens i adolescents sí que es veuen afectats pels dispositius electrònics a l’hora de dormir, no tant en forma d’insomni, com sostenia la hipòtesi del treball, sinó en pèrdua de temps. Moltes persones passen una gran quantitat d’hores mirant contingut que els fa anar a dormir més tard del que podria ser habitual. Això té com a conseqüència un cicle circadiari descontrolat, el que podria comportar la pèrdua d’una de les fases de son a la nit i, per tant, un son de pitjor qualitat i poc reparador.
Tutoria: Cristina Alberti Avendaño
Font: alumnat de 2n de batxillerat de l’institut Ferran Casablancas
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.