03 Domòtica

Agustí Padrós Rios, Pol Centelles Perxés i Oriol García Terència –

Alguna vegada heu volgut estudiar en una escola del futur? Una escola on els llums es regulen sols, la calefacció s’engega i s’apaga de forma intel·ligent i els tendals baixen sols quan fa sol i es pleguen quan no en fa? Una escola amb eficiència energètica. Aquest ha estat el nostre treball de recerca. El tema ha estat la domòtica, el disseny i la realització de cases i habitatges intel·ligents governats per ordinadors. Es tracta d’un àmbit de la tecnologia no excessivament conegut, però els darrers anys se n’està parlant força. És el futur. Amb aquest treball hem tingut la possibilitat de donar-ho a conèixer una mica més i aplicar-ho en l’espai de la nostra escola. Des d’un bon principi ens va interessar molt el tema, ja que significava que podríem aprendre moltes coses noves. De fet, en acabar el treball podem dir que l’hem gaudit de veritat.

El nostre treball es divideix en dos grans àmbits. D’una banda tenim la part teòrica, centrada a explicar detalladament en què consisteix la domòtica: els seus usos i aplicacions, la seva tecnologia i les possibilitats que abasta. Un cop finalitzada aquesta part, el treball s’endinsa en la part pràctica, que té com a objectiu respondre la pregunta de si “la domòtica és viable en una escola”. Per poder arribar a una conclusió ferma vam decidir fer un projecte de domotització del nostre centre escolar, una escola de construcció relativament recent. Òbviament, la domòtica és viable en qualsevol habitatge, ja que millora la qualitat de vida i redueix molt el consum, però sobretot en una escola pot ser molt profitosa si la reforma domòtica del centre se centra en l’estalvi energètic.

D’aquesta manera, i gràcies a l’ajut d’empreses externes que ens han facilitat moltes dades i càlculs, hem intentat fer un pressupost final del cost de domotització de l’escola, en funció dels àmbits en els quals s’aplicaria la domòtica (il·luminació, calefacció, tendals…). També hem realitzat un càlcul del temps d’amortització de la despesa econòmica si s’hi apliquessin tots els aparells. Aquest càlcul conclou que es tardaria només quatre anys a amortitzar tota la despesa econòmica.

La realització d’aquest càlcul ha estat un procés complex, ja que hem tingut en compte aspectes de la instal·lació de l’escola com la il·luminació, la calefacció, la seguretat i els tendals, entre d’altres. A part d’aquests àmbits, hem considerat diversos canvis que podrien estar relacionats amb l’àmbit de la domòtica però que no són específicament domòtics, com podria ser el canvi dels fluorescents actuals per tubs LED, aspecte que proporciona una gran part de l’estalvi econòmic.

Un cop realitzats tots els càlculs, hem arribat a la conclusió que una instal·lació domòtica en una escola és completament viable si només ens centrem en aspectes d’instal·lació i costos. Concretant, en menys de quatre anys, com dèiem, s’hauria amortitzat el cost del material i la instal·lació. Això sí, també tenim present que una escola no és el lloc ideal per construir-hi una instal·lació d’aquestes característiques, ja que degut a la gran superfície que té caldria una multitud d’elements que n’incrementarien el cost. A més, els elements que conformen la domòtica com, per exemple, els sensors o els actuadors són aparells molt sensibles i fràgils. Caldria educar els nens en el respecte cap a la instal·lació ja que, en cas contrari, podrien fallar més fàcilment. Però no hem d’oblidar un aspecte molt positiu en la domotització d’un centre escolar: seria una manera d’educar els nois i noies en el compromís amb l’eficiència energètica.

Tutor: Carles Giribert Sanllehy.

Save

Save

Save