Divendres, 21 d’octubre
18.30 h Inauguració, a la Marinada
19-21 h OBERC : “Innovació i recerca a l’escola rural catalana: estat de la qüestió”, per la Roser Boix i el Francesc Buscà
21-22 h Sopar
22-23 h Reunió del Secretariat
23-24 h Postres musicals, a càrrec de Carme Duran
Dissabte, 22 d’octubre, tot el dia
9.45-10 h Presentació de les Jornades, a càrrec del SERC.
Presentació de les Jornades, a càrrec de: Hble. Sra. Irene Rigau, Consellera d’Ensenyament, Il·lm. Sr. Gerard Ardanuy, diputat adjunt per a Educació, de la Diputació de Barcelona i Il·lma. Sra. Mercè Dalmau alcaldessa de Cambrils i Sra. Rosa Vall, Coord. del Secretariat d’Escola Rural.
10-11 h “Quins valors, quina escola”, a càrrec de Josep M. Puig, de la U.B.
11-11.20 h Esmorzar
11.30-14 h 5 taules de debat:
1. Com gestionem l’aula? Coordina: Àngels Geis.
Com organitzem les aules, els espais, els alumnes, … des de la diversitat i
l’autonomia per tal de que esdevinguin persones actives del seu
aprenentatge. Anàlisi d’un cas de Reggio Emilia.
2. Com aprenem? Coordina: David Vilalta
Amb aquesta finalitat viurem una situació d’aprenentatge, des d’una visió social i
constructivista. Posteriorment en farem una anàlisi a partir de l’experiència
personal, de les emocions i explicacions que ens faci venir al cor, al cap o al
cos/ànima sencers.
3. I, una escola, què fa per aprendre? Coordina: Assumpta Duran
A través d’una activitat de simulació i el contrast d’algunes experiències
reeixides, reflexionarem i debatrem sobre les possibilitats que tenim al nostre
abast, com a grup, per avançar en la recerca de noves formes de formació,
relació i treball. L’aprenentatge com a eix vertebrador de la relació escolar.
4. Quin sentit donem a l’espai i al temps? Coordina:Montse Baqueró
El clima de l’aula està estretament relacionat amb el vincle que s’estableix entre
les persones que l’habitem. Aquest vincle depèn tant de l’organització de l’espai
com de l’estructuració del temps. La pregunta clau que ens ha d’orientar sobre la
gestió d’aquests components didàctics ha d’ésser: espai i temps, per a què?
Caldria convertir l’espai en un lloc que estigui al servei dels nostres
plantejaments didàctics i contemplar el temps com un recurs per atendre les
necessitats del procés d’aprenentatge.
5. L’Escola Rural: Èxit educatiu? Coordina: Marta Barrera
Darrerament, una de les idees que prenen força en el sistema educatiu català és
que l’escola rural aconsegueix bons resultats i es fa present com a model
educatiu a tenir en compte. Volem parlar de l’èxit educatiu, entès no com a
sinònim d’èxit acadèmic, sinó com a resultat conjunt de l’èxit personal, social i
acadèmic. Sembla ser que la metodologia n’és, en part, bona responsable.
Cal analitzar i compartir els elements que l’escola rural ofereix als alumnes,
algunes estratègies metodològiques associades a bones pràctiques, així com la
seva incidència i repercussió en situacions d’èxit educatiu, actives i significatives,
tan pel que fa a aprenentatges com en l’àmbit social: L’escola com a espai per
aprendre i espai per conviure.
14-15 h Dinar
15.30-16 h Desplaçament a Cambrils.
16-17 h Conferència de Pep Duran, contacontes. “El món s’explica amb contes”.
Sala d’actes del Centre Cultural Municipal, C.Sant Plàcid, 18.
17-18 h Comunicació de Conclusions, a càrrec d’en Xavi Geis, i cloenda.
Cloenda a càrrec de Sr. Raül Manzano, president de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, Sra. Mercè Dalmau, alcaldessa de Cambrils i Sra. M. Concepció Torres, Coordinadora del Grup Interuniversitari d’Educació Rural (GIER)