Reunits a Cambrils el 21 i 22 d’octubre de 2011, les persones assistents a les 16enes Jornades d’escola rural, aprovem les conclusions següents:
Hem recollit les següents reflexions:
-
Respecte l’espai:
- Cal tenir cura de l’espai físic per afavorir el benestar, l’intercanvi, l’obertura, …. no creiem en un espai tancat, privat, …
-
Cal organitzar l’aula en funció de l’aprenentatge.
- Per altra banda, fem les següents aportacions per fer de l’escola rural una escola que aprèn.
- Volem destacar la proximitat de l’entorn, de la mida de l’escola, de la diversitat que ens aporta riquesa, …
- La necessitat històrica que ha tingut de compartir amb d’altres mestres d’allò que fem a l’aula i a l’escola.
- L’interès d’obrir les portes de l’escola al món, per tal que aquest entri i en surti, i d’aquesta manera poder comprendre’l.
-
La facilitat de poder treballar en equip i en grups més reduïts. No hem de deixar passar aquesta oportunitat.
- El fer de mestre a l’escola rural, pot tenir més transcendència per l’aprenentatge diari de l’alumnat perquè les relacions afectives poden ser més properes, el coneixement de les famílies i l’entorn és més gran, i unes ganes de compartir allò que fem.
- Sobre la gestió de l’aula:
- es fa necessari saber el que han d’aprendre les persones i que això sigui una tasca de la comunitat.
- Els canvis d’escola depenen dels compromisos personals.
- Volem aprofitar els intercanvis entre les persones, acollint els diferents nivells i edats, per construir nou coneixement.
- No hi ha elements exclusius d’escola rural, per aquest motiu, hi ha elements exportables al model d’ensenyar i aprendre.
Com a conclusió, suggerim les línies d’actuacions o propostes de treball:
- Referent al temps, no entenem, que des de l’administració, se’ns demani a tota les escoles, especialment a les rurals, un horari fragmentat i tancat, quan sabem que allò que passa a l’aula i de com aprenem va més enllà de la compartimentació.
- Referent a l’espai, demanem un espai, d’escola i de ZER, per compartir i parlar de pedagogia, contemplat dins de l’horari dels mestres. Per altra banda, volem ser tinguts en compte a l’hora de projectar els “nous” espais educatius per què siguin educadors.
- Volem fugir de parlar de l’escola rural com un model d’èxit, volem parlar de qualitat i de millora. Parlar d’èxit és un perill, que pot aturar el procés de reflexió pedagògica, de qüestionar-nos sobre allò que fem i com ho fem i per tant de millora.
- Creiem important mantenir els espais d’intercanvi pedagògic en el conjunt d’escoles rurals, i per tant proposem seguir amb el grup de treball on compartim les pràctiques satisfactòries i parlem de com aprenem i com ho fem per aprendre. Promourem la participació de tots, fent arribar els objectius de treball i el calendari de les trobades a tots els assitents i a totes les escoles del territori.
Cambrils, 22 d’octubre de 2.011