ESPAI COMPARTIM

ENS SITUEM

  • Escola del Raval de Barcelona (CAEP)
  • 58 % de famílies migrades
  • 30 nacionalitats
  • Escola d’una sola línia de P3 a 4t d’ESO.

OBJECTIUS D’APRENENTATGE

  • Barreja de cursos.
  • Col·laboració entre mestres.
  • Paper actiu de famílies amb poder de decisió i d’ex alumnes.
  • Producte final (exposició i recollida de diners).

http://blocs.xtec.cat/xcbprojecte234/files/2017/03/20170309_150608.jpghttp://blocs.xtec.cat/xcbprojecte234/files/2017/03/20170309_150717.jpg

  • Aprenentatge entre iguals (alumnes que transmetin informació i coneixements).
  • Menys eines d’avaluació i més efectiva.
  • Durant el 2n trimestre.
  • Fer xarxa amb altres escoles Vedruna.
  • Aprofitar  alguna de les activitats que celebra l’escola conjuntament: Festa de la Terra (Escola més Sostenibles), Campanyes solidàries (Rejoguina, quilo, esmorzar solidari) o el Dia de la Pau i la No Violència Escolar.

PRENEM DECISIONS:

  • Triem un tema solidari i actual per a les hores de ciències Socials de 4t d’ESO: Les Persones Refugiades. Hi ha d’haver un treball previ del professor de socials amb l’alumnat (introducció teòrica i de context històric del conflicte, visita d’un refugiat sirià,…)

http://blocs.xtec.cat/xcbprojecte234/files/2017/02/IMG-20170228-WA0010-300x225.jpg

  • Els alumnes de 4t d’ESO faran de “profes” a la resta de cursos. En grups de 3 alumnes crearan activitats per la resta de cursos per treballar la darrera setmana del projecte i triaran a quina edat volen fer la intervenció.
  • Hi haurà un inici (DENIP – 30 de gener) i un final “sonat” (setmana de l’esmorzar solidari – 6 de març).
  • Pregunta :  “Refugiats: Som actors o espectadors?”
  • Hem de crear un banc de recursos perquè pugui treballar el tema – a partir de la dinàmica inicial del dia de la Pau –  qualsevol mestre i a qualsevol assignatura.
  • Les activitats  que crearan els alumnes de 4t hauran de comprendre diferents àmbits (artístic, literari, tecnològic, lúdic…)
  • Cada curs hauria de rebre una persona relacionada amb el tema. (voluntaris, refugiats, il·lustradors, fotògrafs, periodistes,…)

http://blocs.xtec.cat/xcbprojecte234/files/2017/03/IMG-20170301-WA0003.jpg

  • Hem de citar les famílies a una reunió per tal de poder exposar el Projecte i que comencin a participar-hi com abans millor.
  • A les reunions d’Etapa anirem explicant el Projecte a la resta de claustre.
  • Proposar a l’equip de lectura que prepari una caixa temàtica de llibres.

COORDINACIÓ EQUIP IMPULSOR/CLAUSTRE:

A partir de les reunions de l’equip impulsor vam anar elaborant un pla de treball, idees i tasques a repartir. Les dimensions cada cop eren més grans i per tant, augmentava la complexitat.

http://blocs.xtec.cat/xcbprojecte234/files/2017/03/20170303_112643.jpg

 

PROTAGONISME DE L’ALUMNAT:

Se’ls va plantejar als alumnes de 4t d’ESO que fossin els encarregats de fer de mestres de la resta d’alumnes. Es van repartir per interessos: tant d’edat com d’habilitats (artístics, matemàtics, literaris,…) Havien de preparar activitats i coordinar-se amb els mestres dels diferents cursos.

  • Treball de les emocions a partir de dinàmiques d’un pare il·lustrador.
  • Treball del conte “El viatge de Samira” a partir de la visita de la  il·lustradora Helena Portella.
  • Dibuixar cares com les del Projecte WHY? de la Carme Solé Vendrell.
  • Fer d’actors de Microrelats giuionats pels de 4t d’ESO i després ells ensenyen als de 6è a fer els seus propis microrelats.
  • Jocs de rol al pati amb reflexió final.
  • Creació de raps, poesies i cartes a partir d’allò que els transmet una exposició fotogràfica d’un camp de refugiats cedida per un ex-alumne.
  • Recerca, Anàlisi i reflexió d’estadístiques i creació d’unes infografies.

Cada grup de treball  s’havia de coordinar amb les tutores o professores de referència del curs o tema que tenien assignat.

http://blocs.xtec.cat/xcbprojecte234/files/2017/02/IMG-20170228-WA0014-300x225.jpg

AVALUACIÓ I EVIDÈNCIES:

  • Com a equip impulsor ens basarem en l’avaluació de 4t d’ESO.
  • Hem creat una rúbrica d’autoavaluació consensuada amb els alumnes de 4t.
  • Hem creat una escala avaluativa per cada tutor per avaluar als alumnes de 4t d’ESO.
  • Els mestres d’altres cursos poden avaluar a partir del treball fet, si ho consideren oportú.

CONCLUSIONS:

  • Serietat, responsabilitat i qualitat de les activitats muntades pels alumnes de 4t d’ESO.
  • Valoració positiva per part dels mestres de les diferents etapes: treball dels alumnes grans amb els petits, activitats preparades, col·laboradors,…
  • Resposta positiva de les famílies que van participar, malgrat que van ser molt poques. Valoració molt positiva de les que van veure l’exposició.
  • Organització complicada, però possible.
  • Valoració positiva per “l’atreviment” d’alterar horaris, espais i programacions durant una setmana.
  • Creació de vincles entre alumnes de diferents cursos.
  • Conscienciació dels alumnes (jocs florals, relacionen temes al cap d’un mes d’haver acabat el projecte, implicació en la venda de polseres…).
  • Repercussió en mitjans de comunicació: betevé

Exposició Final!

Després d’uns dies de moolta feina, ja tenim a punt l’exposició amb totes les fotografies, dibuixos, poemes, cartes, vídeos, cançons,… Tot un recull d’activitats i vivències inoblidables.

Tal i com vam començar el projecte fa un parell de mesos, hem fet una trobada al pati amb tota Comunitat Educativa. Han sortit uns representants de cada curs explicant què havien treballat, petits i grans junts. També han cantat la cançó inventada els de 6è i els de 3r d’ESO. De pares, pocs, en el moment de la presentació de les activitats, però després han estat molts els què han vingut a veure l’exposició i a interessar-se pel Projecte.

Aquí hi ha un recull de fotos de l’exposició i de la trobada final conjunta.

20170309_150608 20170309_150634 20170309_150717 20170309_150731 20170309_150946 20170309_155915

Caixa temàtica dels Refugiats

Una altra proposta d’activitat per aquesta setmana és la de la Caixa Temàtica. Des de fa uns anys hi ha un grup de mestres que proposa i es fa ressó de les activitats de lectura de l’escola. També porta en actiu un blog anomenat Un bosc de llibres. Quan vam presentar el Projecte a l’escola, des del Bosc de Llibres ens van fer una proposta i aquí la tenim!!

caixa-refugiats

Tenim un munt de llibres ressenyats per tal de poder-los llegir, mirar, explicar,… a les aules. N’hi ha per a tots, petits i grans.

 

Anem lligant caps per tal de tenir-ho tot a punt.

Aquesta setmana el grup de whats up de l’equip impulsor ha tret fum!

Finalment, sembla que ja ho tenim tot lligat i a punt. Estem molt sorpresos positivament per les tasques preparades pels alumnes de 4t d’ESO i la seva motivació. Els tutors de la resta de cursos estan molt contents amb l’interès que han mostrat. Cada cop que tenien algun dubte o havien solucionat algun problema anaven a buscar els mestres i intentaven solucionar-ho. S’han pres la responsabilitat de dur a terme aquesta gran setmana de projecte molt seriosament i de moment la preparació ha estat molt acurada.

L’equip impulsor ha aconseguit fer una graella amb tooootes les franges horàries, espais, cursos i responsabilitats. Semblava un trencaclosques impossible però ja està fet.

20170303_112540 20170303_112643

 

Hem tingut 3 visites a l’escola!

Aquesta setmana hem tingut diverses xerrades i activitats per tal d’anar coneixent de primera mà el tema dels refugiats.

A Infantil ha vingut en Pere, és el pare del Benjamí de P5 i és il·lustrador. Amb ell vam estar treballant diverses emocions i com representar-les. Després hem fet un llibret d’aquells que passes les pàgines molt ràpid i anem veient com canvia l’expressió d’una cara, de trist a content.

img-20170301-wa0003 img-20170301-wa0005

A Cicle Inicial va venir l’Helena Portella que és la il·lustradora del conte: “El viatge de la Samira”. És un llibre només amb imatges i sense lletra. Vam anar pensant entre tots què passa a cada imatge, què diuen els personatges, què pensen, com se senten,… Uns alumnes de 4t d’ESO també van venir-hi per tal de poder preparar millor les activitats que faran amb 1r i 2n la setmana vinent.

img-20170302-wa0010 img-20170302-wa0014img-20170302-wa0005

I,finalment, el divendres a la tarda van venir en Pau i en Marçal a Cicle Mitjà i a Cicle Superior a compartir amb nosaltres i amb els pares que van poder venir la seva experiència a Grècia.

img_v54jwi img-20170303-wa0014

Els alumnes de 4t d’ESO es posen les piles!

Avui els alumnes de 4t d’ESO han passat una jornada d’allò més emocionant.

1a tasca del dia: Triem edat i activitat que voldrem fer.

Els tutors els havien explicat divendres en què consistia el tipus d’activitat que hauran de pensar i realitzar amb cada edat (algunes són activitats més artístiques, altres matemàtiques, altres més tecnològiques, d’altres més d’escriptura, altres més de joc, altres més a partir de contes…) Els alumnes han pogut triar o bé per les seves potencialitats o bé per l’edat que més els motiva.

2 tasca: Xerrada prèvia a posar-se a treballar.

Els alumnes han rebut una xerrada d’allò més emotiva d’una membre de la Comunitat EKO i amb la presència d’un refugiat sirià. Ha estat molt enriquidora tant per aproximar-nos al conflicte i a la realitat de milers de persones com a nivell de creixement personal.

img-20170228-wa0010

3a Tasca: Comencem a dissenyar tasques pels cursos que ens han tocat

S’han reunit per grups i han fet pluja d’idees de les possibles activitats que poden preparar pels alumnes de tota l’escola.

4a tasca: Ens reunim amb el tutor del curs que ens toca muntar l’activitat:

Aquest dimarts tots els grups de treball de 4t d’ESO s’han reunit amb el tutor del curs on faran la intervenció per tal de contrastar idees. Ha estat molt interessant!

img-20170228-wa0014

Amb 6è fem una cançó

Amb els alumnes de 6è ens vam plantejar la idea de modificar la lletra d’una cançó per tal de poder parlar sobre els refugiats. Què en podíem dir? Què volíem dir? Què volíem transmetre amb aquesta cançó?

Les primeres sessions les vam dedicar a parlar, a mirar i buscar tota aquella informació necessària per poder portar a terme aquest gran repte.

Finalment vam decidir que volíem enviar un missatge als polítics. Nosaltres ja volem acollir però… ells, perquè no obren les fronteres? Així que vam decidir que la cançó aniria dirigia a ells, als polítics, són ells qui tenen la clau.

Un cop vam decidir a qui aniria dirigida vam fer el següent:

  • Ens vam posar en contacte amb en David Melgar i en Joan Gibert per tal de demanar els drets d’autor de la cançó “Obre els ulls”.
  • Un cop vam tenir els drets de la cançó va arribar el moment de posar-nos a pensar el missatge que volíem donar. Vam fer una pluja d’idees i va començar a fluir la comunicació.
  • Al llarg del mes de gener i febrer a les classes de música, una hora a la setmana, hem anat cantant i modificant la lletra.
  • Paral·lelament ens vam posar en contacte amb l’Edu Martínez, pare de l’escola, per si ens podia ajudar a gravar i produir la cançó. Ell ens va proposar d’anar a l’estudi de gravació Aclam Records.
  • L’activitat s’anava fent cada cop més i més grossa, així que vam haver d’assajar molt i molt bé la lletra i l’afinació de la cançó.
  • L’última setmana del mes de febrer va arribar el gran moment. Vam anar a l’estudi de gravació Aclam Records a gravar la cançó que havíem creat nosaltres mateixos. Ha sigut una experiència que segur recordarem tota la vida.

Aquest és el resultat final: https://www.youtube.com/watch?v=MGpPDwZqYFo

 

Esperem que us agradi tant com ens agrada a nosaltres i que aquest petit gest pugui arribar ben lluny.

La gravació de la cançó no hagués sigut possible sense l’ajuda de l’Edu Martínez que ens l’ha produït i de l’estudi de gravació Aclam Records. Moltíssimes gràcies.

 

CARTELLS DE L’ESMORZAR SOLIDARI

Per poder fer difusió de la campanya de l’Esmorzar Solidari, que coincideix amb la setmana final del projecte, s’ha fet un concurs de cartells amb el grup de tercer d’ESO. 

S’han fet durant una hora de tutoria en grups, fets per ells mateixos, de tres persones. La tria del cartell guanyador serà a partir d’unes votacions fetes pel claustre a través d’un Google Forms. 

img-20170222-wa0004

Malgrat hi hagi només un cartell que faci la propaganda per la Setmana de l’Esmorzar Solidari, tots els pósters es penjaran el dia de l’exposició final, per tal que es pugui veure la feina feta.

Aquí en posem una mostra:

vcrm

Ens fem presents a la Manifestació.

Seguint amb la línia que ens vam marcar a l’inici del Projecte de treballar conjuntament tota la comunitat educativa, el passat dissabte 18 de febrer una bona colla d’alumnes acompanyats per les seves famílies i d’una part del claustre de docents del centre vam assistir a la Manifestació a favor dels refugiats que començava a la Plaça Urquinaona. Precedits per la pancarta que havíem fet entre mestres i alumnes, els manifestants de l’escola no vàrem parar  de cantar i protestar pels drets dels refugiats i en contra de tot el que estan vivint.  20170218_160243

TOT A PUNT PER LA MANIFESTACIÓ

Un cop avisades les famílies de cara a la manifestació de dissabte per tal d’anar tots plegats com a col·lectiu ja tenim gairebé enllestida la pancarta que obrirà la nostra representació.  L’hem feta entre tots els mestres que han volgut (o pogut) col·laborar, siguin o no de l’equip impulsor. I també alguns alumnes de 4t d’ESO. També hi hem introduit el hashtag comú a les escoles Vedruna que s’hi vulguin afegir: #vedrunavolacollir. La idea del hashtag va ser una iniciativa que va sortir a la reunió que vam fer amb els pares

A que és maca?

img-20170215-wa0003