SORTIDA AL MUSEU DALÍ

La cloenda del projecte, el final del viatge en comú, ha estat la visita al museu Dalí de Figueres amb tots els alumnes de primària de la ZER.

Ha estat una visita molt especial i motivadora per ells, ja que han pogut veure en directe moltes de les obres que durant el projecte van anar descobrint. S’han sentit protagonistes i s’ha constatat que han après moltes coses sobre el personatge de Dalí i la seva obra.

Valorem molt positivament aquesta activitat conjunta de ZER com a cloenda del projecte.

[youtube]https://youtu.be/_SgG9Wr58RA[/youtube]

 

INTRODUCCIÓ DEL PROJECTE DALÍ A L’ESCOLA SANTA BÀRBARA

L’inici del projecte Dalí va sorgir de manera espontània dins del grup classe quan un alumne va comentar les “tonteries” que havia somiat durant la nit i els altres van respondre que a ells també els havia passat. En van parlar, es van explicar els respectius somnis tot rient de les coses estranyes que es podien somiar i a partir d’aquí, vaig preguntar si es veurien capaços d’escriure-ho o de dibuixar-ho. Es van sorprendre  i van dir que no, que era molt complicat, ja que ho recordaven a trossos i era tan rar que no sabrien ni per on posar-s’hi

Llavors els vaig dir que un senyor havia estat capaç de fer-ho i que gaudia pintant els seus somnis, i que n’havia fet uns quadres impactants que s’havien valorat arreu del món. En dir-los que era Dalí, quasi tots van reconèixer el nom i van demanar de veure els quadres dels seus somnis.

A partir d’aquí, vam passar una presentació de fotos resum de diferents quadres del pintor , els vam comentar , vam mirar quines rareses s’hi representaven i ells es van adonar que cadascun hi podia veure o sentir coses diferents. Fins i tot emocions diferents. També vam apreciar objectes o elements repetitius en totes les obres, com els rellotges, foques per aguantar braços o parts del cos, formigues, pans, ulls…

Vam decidir pintar algunes obres representatives de l’autor , descriure’n una. Ara estem elaborant un collage a partir de la imatge de la “ noia a la finestra” i els alumnes hi ha d’afegir elements que creuen que hi ha dins de l’habitació on hi ha la noia.

També es va modificar amb photo shop algun quadre l’autor incorporant-hi elements triats per cada alumne.

Ara estem descobrint en un llibre molt il·lustratiu el contingut del teatre-museu Dalí de Figueres ja que d’aquí a uns dies l’hem d’anar a visitar i, després de la visita, acabarem de concretar i desenvolupar la programació realitzant activitats vinculades amb el que s’ha vist i descobert al museu.

Reflexions del claustre

La posada en marxa del projecte l’hem realitzat molt tard (finals del tercer trimestre) i això ha suposat anar una mica amb presses per la pressió de poder-lo presentar, si més no una part, a la jornada anual de la Xarxa. Cal dir que no pensàvem fer tanta feina entre tots, tant alumnes com equip de mestres, i poder finalment realitzar l’exposició a temps i tancar el projecte convençuts d’haver arriba als objectius que ens vam proposar inicialment.

Malgrat aquestes dificultats inicials, i la difícil coordinació que suposa posar en marxa un projecte a nivell de les tres escoles de la ZER, estem contents del resultat, ja que hem pogut viure l’experiència del treball en equip i la implicació per part de tots els mestres del claustre de l’escola encomanant aquesta il·lusió als alumnes.

Un aspecte que aquest any no hem aconseguit és la realització de la carpeta d’aprenentatge de cada alumne. Sí que hem recollit a partir de diferents evidències tot el procés, però no hem elaborat la carpeta com a tal. És una assignatura que ens queda pendent pel curs vinent.

ENS ENDINSEM EN EL MÓN DE DALÍ. LA BAUMETA

El power de Dalí “Qui sóc?”, va plantejar-los un munt d’interrogants que mica en mica vàrem anar descobrint de manera conjunta alumnes i mestres.

Arran d’aquest, els alumnes van anar aportant informació, llibres, fotografies, objectes… que ens va servir per crear un petit racó a l’entrada de l’escola. Al mateix temps, vàrem posar un paper a la paret de l’entrada amb la firma de Dalí. Un paper que s’ha anat omplint a mesura que avançàvem en el projecte i que s’ha convertit en un gran mural on queda reflectit tot el descobert i treballat sobre Dalí.

MURAL2RACÓ2

Per construir tot aquest aprenentatge, s’ha anat elaborant el camí a seguir per tal d’assolir la fita marcada, que no és altra que conèixer Salvador Dalí i així poder conèixer la seva obra. Una obra que podrem gaudir-ne a la sortida al Museu.

Per fer-ho, s’ha partit dels objectes i materials que l’alumnat i mestres han anat portant. A mesura que ho portàvem, explicàvem què era, quina relació tenia o podia tenir amb Dalí…

Tot això ens feia avançar: La família de Dalí, què volia de ser de gran, els amics de Dalí, els indrets importants, el gran amor, els elements que el van marcar, les arts que treballava, els simbolismes, què pintava, les etapes pictòriques , les seves obres…

L’aprenentatge s’ha anat fent de manera cooperativa i els ha portat a elaborar un dossier sobre Dalí. Uns més pautat (CI) i uns altres més obert (CM- CS).

En el dossier s’ha treballat l’arbre genealògic, la biografia de Dalí i Gala (anglès, català) , els llocs importants mitjançant mapes, les etapes pictòriques……

DOSSIER

Un cop elaborat el dossier i construït el mural, els alumnes han creat un lapbook sobre Dalí.

l ñ

Mentre es portava a terme tot això, s’han realitzat petits contes sobre Dalí, descripcions de paisatges, rellotges tous amb paper maché, caricatures de Dalí, dibuixos del seu rostre, reproduccions de quadres utilitzant diverses tècniques, quadres inventats, joies (plastilina),….

CONTE M.CI

d dr pa  st

Paral·lelament des de l’àrea de música s’estaven treballant la reproducció de cèl·lules rítmiques i els diferents estils musicals que van servir als alumnes partint de les seves pròpies propostes musicals per viatjar a través de les diferents emocions i acabar  realitzat un CD de peces musicals que mostren les seves pròpies emocions. La caràtula del qual és una imatge de cada alumne utilitzat l’anamorfisme característic de Dalí.

  Noemi  Interior CD Dalí

Al mateix temps, també van elabora LA CAIXA DELS SOMNIS.

Viatjant a través de les emocions i les músiques que els alumnes van anar investigant i escollint, vam parlar també dels somnis… aquells que ens fan feliços i aquells que no ens deixen dormir…  tothom somia despert  (és una altra manera de somiar).

Què volem assolir en un futur?

Què volem ser de grans?

Què és el que ens fa feliços de petits?

Vam decidir construir una caixa dels somnis on  guardar alguna cosa  important que ens provoqués un somriure al obrir-la en un futur: tothom va escriure el que volia ser de gran, va inventar-se un segon ofici que qui sap si existirà mai i finalment, immersos en l’emoció d’imaginar-se fen allò que no existeix per guanyar-se la vida van estar d’acord en que les llaminadures són un dels premis que provoquen més d’un somriure quan som petis.

Tal com va fer Dalí quan va redissenyar el logotip de Chupa Chups nosaltres vàrem tancar la caixa amb el nostre propi disseny d’aquest caramel amb pal.

caixa  xupa

A informàtica, es van fer retrats dels nens (fotos) interpretant diferents emocions i sentiments (tristesa, alegria, por, fàstic, ràbia, sorpresa, vergonya, culpabilitat). Llavors, amb un programa d’edició de fotos (pizap), van anar modificant les fotos per donar èmfasi a l’emoció i poder realitzar un muntatge de fotos que representa l’emocionari de cada alumne.

EMOCIONARIA data d’avui, podem dir que els alumnes tenen un ampli coneixement de la vida de Dalí, de la importància d’entendre la seva vida ( família, amics, context, simbolismes…) i els seus somnis per interpretar i comprendre millor la seva obra.

Hem de dir però, que a la Baumeta no hem tancat encara el projecte, ens queda muntar un power i gravar als alumnes explicant tot el que han aprés. I finalment fer l’exposició final per a famílies i el poble de Besora .

QUI SÓC?

Arran del treball de les emocions que s’ha portat a terme des de començament de curs i els personatges famosos, hem intentat lligar-ho per treballar Salvador Dalí, doncs el projecte finalitzarà amb una visita al Museu Dalí de Figueres de tot l’alumnat de la ZER Els Castells.

A la Baumeta, ho hem treballat tot l’alumnat ( de primer a sisè) i el professorat de manera conjunta. Així doncs, l’hem realitzat tenint en compte els nivells i característiques de cada un dels nostres alumnes.

Per plantejar el treball de Salvador Dalí, es va partir d’un petit power on sortien diferents elements que ens havien d’ajudar a descobrir entre tots el personatge que hauríem de treballar.

qui sóc

UN SANT JORDI PLE D’EMOCIONS

Partint de tot el que havíem estat portant a terme al llarg dels dos primers trimestres i de totes les converses que s’havien anat generant, vam aprofitar la diada de Sant Jordi per elaborar petits escrits sobre les emocions que van exposar-se al vestíbul de l’Ajuntament perquè les famílies i la gent del poble poguessin gaudir-ne durant la diada i la setmanes que la van succeir.

ST JORDIESCRIT ST JORDI