Procés d’implementació del projecte

Som la classe de quart nivell de primària de l’escola Cinta Curto de Tortosa.

Apadrinem el nostre patrimoni

L’interès sobre el treball d’aquest projecte va sorgir a partir de l’apadrinament d’un element cultural i patrimonial, la Cucafera de Tortosa com a peça del folklore festiu, per part de l’escola i dintre del programa “Apadrinem el nostre patrimoni”.

Parteix del grup de quart de primària com a impulsor , per posteriorment fer-ne difusió i partícip a la resta de la comunitat educativa i que aquest coneixement sigui socialment rellevant.

Es presenta el programa al grup de quart, motivant-los envers l’apadrinament de la Cucafera per part de l’escola i la responsabilitat que implica com a nivell fer un treball de coneixement, participació i difusió a la comunitat.

Es parteix d’una activitat de motivació vinculada amb la festivitat de Carnaval, elaborant unes caretes ben originals i divertides.

Comencem el projecte, partint de preguntes que ens ajudaran a generar-ne de bones i que ens despertaran l’interès de treball.

Formulem BONES PREGUNTES… què en volem saber, de la Cucafera?

Per què la Cucafera és tan coneguda a Tortosa?

– Com és que la Cucafera és un element important del folklore tortosí?

– Per què hi ha cucaferes en altres llocs?

– Com és que la Cucafera és un personatge d’una llegenda?

– Per què la Cucafera viu amb els gegants?

Concretem i agrupem les preguntes.

Ens quedem amb la bona pregunta que engloba totes les altres:

COM ÉS QUE LA CUCAFERA ÉS UN ELEMENT IMPORTANT DEL FOLKLORE TORTOSÍ?

Dibuixem el logotip del projecte. Recordem… què és un bon logotip? Ho relacionem amb l’apadrinament que ha realitzat l’escola.

logos

cucafera_logo_bo (Copy)_

Es formen els  grups d’experts (heterogenis), partim de la definició de rols i s’escullen entre ells. Sempre recordant les responsabilitats explicitades en cadascun dels rols a l’hora de seleccionar-ne els components.

Partim del treball de la paraula “FOLKLORE” per determinar  la temàtica de treball a portar a terme. Es tenen en compte els seus interessos.

folklore

TEMÀTIQUES DE TREBALL I TASQUES A REALITZAR PELS GRUPS D’EXPERTS

text2mindmap

Continua llegint

Algunes de les preguntes formulades a l’alumnat.

Què és el que ens ha agradat més a l’hora de treballar el projecte?

Treballar en equip: així participem més, ens ajudem i aprenem. A més també col·laborem, cerquem informació, donem idees sobre el que podem fer entre tots i totes, sabem el que hem de fer i a la vegada ens ho passem bé.

En què creieu que haguéssim tingut que incidir més per aprendre i avançar en el treball?

– Organització del grup: alguns cops s’improvisava i no ens ajudava a avançar. Hem de planificar bé abans de començar la tasca.

– La implicació de tots i totes en el pla de treball des d’un inici, compromisos i responsabilitats. La concordança del grup i la coordinació.

– La cerca d’informació a vegades ens ha costat perquè el bloc per cercar ha estat una novetat i ens ho ha complicat.

– Necessitàvem més ànims per parts dels mestres.

– Els ordinadors ens van aportar més problemes que avenços.

– Haguéssim tingut que preguntar al moment quan se’ns plantejaven dubtes.

– Els drets d’ús d’imatge ens donava poc marge amb la selecció d’aquestes.

Si tinguéssim que tornar a fer la tasca que haguéssim proposat que no hem fet? Què haguéssim canviat?

–  Els companys i companyes de la classe haguessin aportat més informació sobre el projecte.

–  Jugar més, és a dir, fer algun joc.

–  Fer una maqueta d’una Cucafera.

– Exposar en algun moment el treball que estem fent i que la resta de classe faci propostes i ens orienti per millorar-lo.

Estem satisfets amb el treball que estem realitzant?

– No estic del tot satisfet, tot i que podria haver millorat ja que sabíem el que havíem de fer (implicar-nos més amb el treball d’equip i ajudar-nos).

– No estic molt satisfet, ja que hagués pogut implicar-me més amb el grup.

– Tot i estar satisfeta, ens ha costat molt coordinar-nos i avançar.

– Estic satisfeta perquè crec que el treball està ben fet i el resultat serà bo.

– Estic bastant satisfet, perquè el resultat del treball ha estat bo tot  i que un membre del grup no ha col·laborat.

– Estic bastant satisfeta, hi havia vegades que tot i equivocar-nos avançàvem i milloràvem el treball.

– Estic molt satisfet, ja que hem avançat molt ràpidament i hem pogut millorar la presentació del treball.

El projecte de treball implica molt més que el treball per àrees i àmbits, és a dir, ens ha permès detectar quines eren les competències marc que emmarquen el procés i posada en pràctica del treball cooperatiu: aprendre a aprendre, iniciativa i autonomia personal, digital, social i comunicativa.

TREBALL GRUP_Els objectius d’aprenentatge són consensuats i compartits amb l’alumnat en començar el projecte, tot i que en van sortint a mesura que s’avança en aquest. L’objectiu principal del treball per projectes i de la tasca a realitzar ha estat:

1.- Aprendre i seleccionar informació sobre la Cucafera i donar-ho a conèixer als i les altres per mitjà d’un blog on s’hi contemplarà el llibre confegit.

Objectius de l’equip

2.- Fer un capítol d’un llibre, que confegirem entre tots i totes, per tal de donar a conèixer informacions sobre la Cucafera (grup d’experts).

pla_equip3.- Realitzar una exposició de difusió i coneixement del llibre elaborat (grups base).

Les bones preguntes generades es veuen contemplades al següent enllaç. Hi ha un treball previ sobre el treball de les bones preguntes, s’inicia al parvulari.

El projecte es va documentant a partir del seus esborranys de planificació i escriptura, del treball amb presentació multimèdia que s’està realitzant i del portafolis digital d’aula.

Quina valoració fem del projecte, un cop acabat? Què milloraríem?

Encara resta per acabar

Gestió de l’aula i metodologia

Les activitats/tasques són de resolució amb grups cooperatius d’experts heterogenis.. Es formen grups d’experts per interessos de treball, s’assignen rols i es determina un pla d’equip.

La tasca ha realitzar és la elaboració d’un llibre (Us agradaria escriure un llibre?), on cada grup d’experts hi col·labora amb la confecció d’un capítol (presentació multimèdia). Finalment i en gran grup s’acabarà d’editar i donar format al llibre i es formaran els grups base (determinats pel professorat) encarregats de difondre i donar a conèixer el llibre a la resta de la comunitat (els grups base estaran formats per membres dels diversos grups d’experts i que prepararan una exposició de difusió i coneixement del llibre).

La recerca o treball de grup s’introdueix primerament amb una activitat de motivació (presentació del projecte Apadrinem i realització de màscares de la Cucafera per Carnaval) i posteriorment amb una activitat de cerca a diccionaris virtuals (FOLKLORE_grup cooperatiu) a partir d’on es determinaran, per interessos, les temàtiques a treballar pels grups d’experts.

IMG_0060

Al començament de cada sessió es recorda breument el tancament de la sessió anterior i es puntualitza el què s’ha de tenir present per avançar en el treball; al finalitzar cada sessió es concreten en comú els aspectes que ens han ajudat a millorar i a avançar en la tasca.

La cerca d’informació es fa de manera guiada a partir d’un portafolis digital de grup a l’apartat etiquetad’informacions digitals aportat pel propi alumnat o de recursos i activitats on hi ha els articles amb les etiquetes identificatives dels grups d’experts. A més del material en format físic aportat per l’alumnat conjuntament amb les seves famílies.

Hi ha dos docents a l’aula que acompanyen i guien els grups en el procés d’aprenentatge, s’utilitzen diverses aules de treball i recursos informàtics.

L’alumnat posseeix en tot moment l’explicació de la tasca, el pla d’equip, les rúbriques d’auto i coavaluació de projectes i de la competència digital a treballar, així com la coavaluació del pla i treball d’equip

rúbrica projectesrúbrica_digital_C2

reflexió

 

PROFESSORAT

– GESTIÓ I COORDINACIÓ DEL  PROJECTE PER PART DEL PROFESSORAT.

– EFICIÈNCIA DE LA XARXA DE CENTRE I EL MAQUINARI / COMPETÈNCIA DIGITAL

– CENTRAR L’APRENENTATGE AMB EL TREBALL COOPERATIU (RECURS).

– ESTABLIR UNA LÍNIA METODOLÒGICA DE TREBALL PER PROJECTES.

ALUMNAT

–  PRINCIPI: COHESIÓ DE GRUP

– ESTRUCTURACIÓ CLARA DEL PROCÉS (NOVETAT). ENSENYAR A TREBALLAR    EN EQUIP (INICIATIVA I AUTONOMIA)

– AUTOREGULACIÓ (APRENDRE A APRENDRE)

– BAGATGE PREVI  I INTERIORITZACIÓ DELS PROCESSOS.

 

 

Procés i producte final

El producte final serà  la elaboració d’un llibre (Us agradaria escriure un llibre?) que editarem per a tal propòsit, la composició del qual vindrà determinat pel treball en equip (grups d’experts), amb format i presentació multimèdia, relacionat amb la temàtica a realitzar per cadascun; a més de fer-se públic a un bloc.

Mostra de les presentacions que s’estan realitzant.

origen llegenda
en el passat jocs populars
música com és la cucafera

drac

Representa un repte real, ja que parteix d’un projecte de centre vinculat amb l’entorn proper. El treball en si implica una tasca competencial amb una finalitat compartida.

S’estableixen coordinacions amb el CRP i sortides de proximitat (Arxiu Històric Comarcal i taller d’imatgeria popular “Calaix de Sastre”).

Arxiu Històric Comarcal

Calaix de Sastre

 

 

 

 

 

 

 

Producte final a realitzar…

portada

Punt de partida

L’element cultural i patrimonial apadrinat és la Cucafera com a peça del folklore festiu. Parteix del grup de quart de primària com a impulsor , per posteriorment fer-ne difusió i partícip a la resta de la comunitat educativa i que aquest coneixement sigui socialment rellevant.

Es presenta el programa al grup de quart, motivant-los envers l’apadrinament de la Cucafera per part de l’escola i la responsabilitat que implica com a nivell fer un treball de coneixement, participació i difusió a la comunitat.

Es parteix d’una activitat de motivació vinculada amb la festivitat de Carnaval, elaborant unes caretes ben originals i divertides.

Comencem el projecte, partint de preguntes que ens ajudaran a generar-ne de bones i que ens despertaran l’interès de treball: Què en sabem…? Què en volem saber…? Com ho podem estudiar…? Després de tot aquest treball inicial, focalitzem el treball en una bona pregunta que es vincularà amb el titular del projecte:

COM ÉS QUE LA CUCAFERA ÉS UN ELEMENT IMPORTANT DEL FOLKLORE TORTOSÍ?

Incidim en la paraula “folklore”, la cerquem a diversos diccionaris online, essent la paraula clau que encaminarà les diverses temàtiques de treball.

Per interessos, es formen els grups d’experts per temàtiques i es formalitza l’objectiu de treball de tots els equips.

Aprendre i seleccionar informació sobre la Cucafera i donar-ho a conèixer als i les altres per mitjà d’un bloc.