En aquesta tercera PAC he analitzat la webquest “web tour multicolor” seguint tres punts de referència per dur a terme l’anàlisi: la fonamentació psicopedagògica a nivell educatiu, el nivell d’interculturalitat i els aspectes metodològics propis dels recursos TIC.
La web quest es basa en activitats de recerca sobre les tradicions, la història i sobre la forma de vida de la gent a Àfrica, Àsia i Amèrica Llatina. L’alumnat fa un passeig virtual per diverses pàgines web relacionades amb el tema, on han de trobar informacions sobre aspectes diversos de cultures llunyanes. La finalitat del treball és desenvolupar una competència moral ajustada a l’entorn de la diversitat cultural utilitzant les TIC, que els i les alumnes arribin a certes conclusions i prenguin posicionament a favor de la tolerància i el respecte envers altres cultures per tal de veure la necessitat de construir un món millor.
A nivell educatiu, aquest recurs està dissenyat sota el model constructivista de l’aprenentatge, ja que segueix els seus principis (Jonassen, Peck i Wilson, 1999). Parteix de la construcció del coneixement a partir de les interaccions en contextos rellevants; que aquest coneixement s’estimula per una qüestió de necessitat, de desig de saber; i que el significat del qual es negocia de forma social i no es crea sempre de la mateixa manera. La web quest fomenta l’aprenentatge significatiu propi del constructivisme, posant a l’alumnat en un posicionament actiu davant l’aprenentatge per tal d’enfortir la seva motivació i així el seu aprenentatge.
Partint de la teoria constructivista fonamento que les activitats d’aquest recurs:
-
Parteixen dels coneixements previs i del nivell i capacitats de cada alumne/a per a construir i ampliar coneixements de manera constructiva.
-
Són activitats amb sentit i significació per als i les alumnes.
-
Parteixen de la motivació per part dels i les aprenents.
-
Parteixen d’una tasca contextualitzada, globalitzada i inclusiva.
-
Permetran que els i les alumnes s’adonin del seu propi procés d’aprenentatge significatiu.
Però, tot i que la web quest pretén treballar, i així ho planteja com a objectiu a assolir, segons una metodologia basada en el treball cooperatiu, no hi ha una planificació ni un plantejament acurat perquè això es porti a terme. Es pretén treballar a través del compartir i aprendre de manera conjunta; però el fet de que l’alumnat treballi de forma individual en moltes activitats no fomenta que després la posada en comú sigui col·laborativa, donat que pel fi a realitzar (exposició oral) no està implícitament demanat que tothom entengui i defensi els punts treballats pels seus companys/es de grup. L’alumnat s’autoavaluarà i aprendrà dels seus errors, però no aprendre dels errors dels companys/es, ni compartirà experiències respecte als seus aprenentatges durant el procés de treball.
Pel que fa als continguts interculturals, aquest recurs parteix d’un model d’interculturalitat fort. Fomenta el treball de la interculturalitat, la necessitat de conèixer les altres cultures per poder viure amb un clima de convivència i respecte. El respecte i la convivència es veuen com a valor social, viure la diversitat de forma positiva; no tan sols es treballen valors sinó també hi ha la búsqueda d’actituds positives i per tant el poder valorar positivament les diferències entre cultures d’una forma constructiva.
La web quest està orientada a un nivell bàsic o d’intercanvi de coneixements sobre diverses cultures. Buscant la comprensió entre grups culturals diversos i el coneixement bàsic de l’altre. Amb l’objectiu d’investigar aspectes força complicats del nostre món i fugir de idees simplistes, tenint en compte que res és “o blanc o negre”, ni res és “o bo o dolent”.
Per últim, pel que fa als aspectes metodològics, cal destacar algunes limitacions que ofereix aquest recurs a nivell TIC. Per una banda, tot i que la web quest presenta els punts claus obligatoris en la seu disseny, la seva presentació en una sola finestra dificulta l’entesa de l’organització i la lectura de la web quest. I per altra banda, destacar que fallen alguns enllaços; dificultant així les recerques actives d’informació.
Tot i això, valoro molt positivament aquest recurs; ja que crec que és un bon punt de partida per conèixer i entendre altres cultures. I a partir d’aquí fer un treball de valoració positiva d’aquestes i moltes altres per tal d’arribar a creure definitivament en la fortalesa i l’enriquiment de la diversitat cultural.
WQ: http://www.xtec.es/~fdenia/catala/forum/barcelona2004.htm