FEM RÀDIO A L’ESCOLA

Una de les tasques més importants en els centres educatius és la formació crítica dels futurs ciutadans. Cal treballar un aspecte de la seva formació molt important: saber ser crítics davant la informació que ens transmeten els mitjans de comunicació, dels seus llenguatges, aprendre a llegir i escriure amb els audiovisuals.
Per la nostra escola, la ràdio serà un recurs molt important. El so és un element d’ús comú. Les paraules faran construir les imatges als oients. El què es diu i la manera com es diu tenen una importància vital.
La ràdio és un mitjà que ens permet el treball oral i escrit a l’escola. De fet, ja des de parvulari, els mestres i les mestres fem servir aquest mitjà com a element d’aprenentatge del llenguatge oral (vocabulari, comprensió i expressió, construcció gramatical, etc.).

En els cicles de primària, l’aprenentatge de la llengua continua sent un punt molt important de la formació de l’alumnat. Amb l’enregistrament de moments de la classe, frases dels infants o cançons, els ajudem a escoltar-se, a autoavaluar-se, etc.
Podem fer, davant d’un micròfon, exercicis d’expressió verbal (lectura, dicció, jocs de la veu) i d’expressió corporal creant personatges diferents amb veus diferents, fent-los recitar poemes, explicar contes, cantar, embarbussaments…
Els nens i les nenes poden utilitzar aquest mitjà per fer treballs d’altres àrees medi, educació física, música….
Avui dia, en moltes escoles utilitzem programes de presentació de conferències, de projectes en els quals el so té una gran importància.
Per poder treballar amb el mitjà sonor, cal fer un aprenentatge per saber utilitzar els equipaments tècnics de què disposa el centre o l’emissora de ràdio.
L’altra vessant important és comptar amb la ràdio com a mitjà d’expressió i comunicació, l’aprenentatge dels elements que intervenen en el llenguatge radiofònic com la veu, música, efectes, silenci… Amb tot aprenem a construir els guions que s’han d’utilitzar en els programes de ràdio, construir personatges, simular entrevistes, recitar poemes o altres textos literaris, fer petites interpretacions d’obres de teatre i adaptacions radiofòniques de contes o narracions curtes, o inventar històries sonores amb només efectes i sorolls.

Ens permet un treball cooperatiu amb els alumnes, un treball cooperatiu de veritat, amb responsabilitats individuals. Cada noi i noia té la seva feina, sense el desenvolupament de cada feina no sortirà el programa final.

És un mitjà que ens permet atendre la diversitat, tots tenen la seva feina, i totes les feines tenen la mateixa importància.

Ens permet, també, treballar i aprendre a utilitzar diferents mitjans tecnològics.

Fen ràdio, fem competències, aprenem, treballem, ens divertim i ens auto valorem.

L’escola ha de donar a l’alumnat els instruments necessaris per tenir una actitud crítica davant l’allau d’informació que rep. Els mitjans de comunicació cada vegada tenen una presència més gran i cal educar en aquesta actitud.
L’anàlisi comparativa de programes informatius de diferents cadenes o emissores radiofòniques, la distinció entre què és opinió i què és informació, la identificació d’alguns gèneres periodístics diferents (crònica, reportatge, etc.), la simulació d’entrevistes o debats mirant d’encaminar la conversa cap a un tema triat… ens ajudaran a realitzar aquesta tasca.