La lectura a l’educació infantil és el nom del projecte que engloba les reflexions i les activitats del bloc. Amb els més petits, de 0 a tres anys, treballem la lectura a través de l’explicació de contes. És amb els infants de P-3, P-4 i P-5 que ho fem de manera més sistemàtica i amb una varietat de recursos com els que aquí trobem.
Els objectius que persegueix aquest treball de lectura són principalment:
– Desenvolupar en els infants habilitats de comunicació, expressió, comprensió i representació per mitja del llenguatge verbal.
– Iniciar-se en el procés d’aprenentatge de la lectura.
– Potenciar l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.
– Aprendre i gaudir amb la lectura.
Realitzar les activitats proposades amb una dinàmica de racons dins l’aula afavoreix el treball en petit grup, respectant així els diferents ritmes d’aprenentatge dels nens i nenes. Al racó de l’ordinador hi troben un o dos ordinadors i una impressora. Al racó de lletres o biblioteca hi ha contes, poemes, endevinalles i dites. El tipus d’activitat que hi realitzen pot ser dirigida i amb l’ajuda de la mestra o bé escollida segons els seus interessos i realitzada de forma més autònoma.
La mestra guia o fa el suport de l’activitat. La majoria dels recursos exposats al bloc tenen diferents nivells de dificultat, permetent així, adaptar-los segons les necessitats dels alumnes.
L’avaluació del procés d’aprenentatge està integrada dins la mateixa seqüència d’activitats. S’avalua l’ús d’estratègies per aproximar-se a la lectura: la identificació de paraules significatives i usuals, l’ús del context i de la forma de l’escrit, el reconeixement de lletres i l’ús de les il.lustracions o altres imatges que acompanyen els textos. Activitats com la del poema, les dites i els contes SPC permeten l’avaluació d’aquestes estratègies.
Projectes
Als infants els agrada conèixer l’entorn i quan més millor! Amb el treball per projectes, ells mateixos escullen quin aspecte volen treballar-hi: animals, paisatge… Això augmenta la seva motivació i facilita l’aprenentatge funcional d’habilitats com la lectura i l’escriptura.
Amb “El món per un forat” tenim més recursos al nostra abast.
Un bon recurs: Els Contes SPC
Els Contes SPC són un recull de contes pensats per a educació infantil i per a cicle inicial. Cada un dels contes treballa un centre d’interès diferent. La imatge va acompanyada d’àudio.
Els Contes SPC treballen els Sistemes Augmentatius i Alternatius de la Comunicació (SAAC) d’una manera lúdica i motivadora per potenciar la comunicació en els alumnes tenint en compte les seves limitacions.
Qualsevol dels contes que us ofereixen els Contes SPC són una activitat interessant per a la pràctica de l’expressió oral.
Gravem contes
El programa Audacity ens ofereix la possibilitat de gravar la nostra pròpia narració de contes o la narració feta pels nens i nenes. Afegint música i sons els podem fer més atractius. És divertit provar-ho!
Les endevinalles
És engrescador treballar les endevinalles i poder inventar-se’n una de pròpia o de col.lectiva amb alguns companys! Amb aquest Jclic en podem llegir de diferents temàtiques.
Els tres porquets
La pàgina web d’una mà de contes (http://www.unamadecontes.cat) ens permet explicar contes als petits d’una manera molt atractiva. Podem escoltar i visualitzar les històries de tot tipus de contes. Les imatges són senzilles, clares i variades i la seva narració excel.lent. És sens dubte un bon recurs!
Accedint desde l’Edu3.cat es pot visualitzar el conte en pantalla completa.
Un poema de Nadal
És la presentació d’un poema de nadal. Podeu treballar-lo així i també imprimint-lo i deixant-lo a la biblioteca d’aula. Amb la lectura d’imatges facilitem i potenciem la comprensió de la lectura.
Llegim dites
Dites dels mesos de l\'any
Hem de llegir tot tipus de textos. Aprofitem per fer la lectura de les dites que treballem mensualment. Desde fer lectura d’imatges a buscar una de les paraules de la dita.
La importància dels contes
La rateta que escombrava l’escaleta. Ceip Prosperitat
Els podem llegir els mestres, escoltar la narració en DVD, visualitzar la història, explicar-los entre tots els nens i nenes… Potenciem l’aprenentage de la lectura i satisfem el seu enorme desig d’ecoltar contes. A l’escola i a casa…llegim contes als infants cada dia!
Aprendre a llegir amb bits?
Conferència sobre l’aprenentatge de la lectura a través de bits. Dóna a pensar. I…a quina conclusió heu arribat? Hi esteu d’acord? Creieu que potencia una lectura funcional? Aquest tipus d’aprenentatge potencia uns bons hàbits de lectura? Crec que és important reflexionar-hi.

