Projecte Fi de Curs DEI2
MONTSE CA?ABATE ARTOLA | 12 març 2011
st1\:*{behavior:url(#ieooui) }
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Tabla normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Times New Roman”;
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}
Títol del projecte: Carnestoltes
Adreça del bloc: Festes tradicionals catalanes
http://blocs.xtec.cat/lacastanyadaialtresfestes/
Definició conceptual (activitat, centre d’interès, etc,…):
- Festivitat de Carnestoltes. Tradició. Celebració. Activitats relacionades amb aquesta festa, com és la realització d’una disfressa, i dels seus complements.
- Cançons i dites relacionats amb el Carnestoltes
- Comprensió de contes
- Gust per fer servir les TAC en diferents situacions d’aprenentatge.
- Actitud d’atenció en les diverses situacions d’aprenentatge que es donen, amb respecte i interès per la realització d’activitats dels altres.
- Gaudir i passar-ho bé, tot respectant unes normes de convivència i respecte envers els companys i companyes.
Nivell a qui s’adreça: Educació Infantil (P-4)
Recursos TIC:
1.- Audició i memorització de dues cançons: “Ara arriba en Carnestoltes!”i “Febrer a l’inrevés” (penjades al meu bloc)
2.- JClic Carnaval (Hi ha dos penjats al bloc)
3.- PowerPoint “Per què és carnaval?” (Penjat al bloc, tot i que sense audio (no he pogut pujar-lo amb audio! He intentat convertir-lo a vídeo, i pesava massa. Al final he optat per penjar-lo sense so!!!)
4.- Gravació amb Audacity del text del PowerPoint, per tal de modificar-lo i posar-li com a audio. D’aquesta manera, els petits (en principi el projecte s’adreça a P-4) podran escoltar el conte, i no caldrà que la mestra els hi llegeixi.
5.- Enllaços amb pàgines web de recursos (maquillatge, carotes, màscares…) relacionades amb el tema. (Penjats al bloc)
6.Conte: En Carnestoltes i la Vella Quaresma (Penjat al bloc)
7.- Activitat de pintar amb el TuxPaint. Proposarem als nens i nenes de fer dibuixos amb la PDI i aquest programa, intentant fer produccions relacionades amb aquest tema, o aprofitant els segells que el programa inclou. Si per algun nen o nena és difícil aconseguir una producció del tot correcte, poden elaborar “decorats”, trames, i un cop impreses, elaborar amb elles carotes, antifaços…
Àrea (o àrees) d’ensenyament que treballarà el projecte:
Aquest projecte inclou activitats de diferents tipus, que inclouen les diferents àrees treballades al parvulari. Així, podrem trobar
- Descoberta d’un mateix
- Descoberta de l’entorn
- Comunicació i llenguatges: plàstic
- Comunicació i llenguatge: verbal
- Comunicació i llenguatge: musical
- Comunicació i llenguatge: matemàtic
Temporalització
Començarem aquest projecte quinze dies abans de la celebració d’aquesta festa, és a dir, si la setmana de Carnestoltes comença el 3 de març, introduirem aquest projecte la setmana del 21 de febrer, aproximadament.
El treball s’estendrà al llarg de dues setmanes i mitja, acabant amb la finalització real de la festa, el dimecres de Cendra ( en el cas de les dades apuntades, el 9 de març).
Objectius:
- Acostar als nens i nenes a la festa del carnestoltes.
- Conèixer els diferents personatges que formen part d’aquesta festa.
- Conèixer el significat d’aquesta festa.
- Gaudir amb aquesta tradició.
- Elaborar una disfressa
- Posar en pràctica diferents tècniques de treball (punxar, pintar, retallar…) necessàries per a la realització d’aquesta disfressa.
- Respectar el torn de paraula.
- Escoltar les explicacions de la mestra.
- Escoltar els contes i audicions.
- Memoritzar les cançons i dites treballades.
- Saber mantenir un to de veu adequat a l’activitat que s’estigui realitzant.
- Respectar les normes que regeixen la convivència
Metodologia
Per dur a terme aquestes activitats adaptarem una mica la nostra metodologia en funció del plantejament proposat. Així, podríem definir aquesta com
Metodologia activa: L’alumne s’implica en la realització de les activitats que són molt lúdiques i força motivadores. És important que el nen s’ho passi bé realitzant les diverses activitats, és a dir, que es diverteixi a l’hora que treballa.
Activitats en gran grup: Inclouria activitats amb les quals tots els nens i nenes col·laboraran i participaran de manera conjunta.
Activitats individuals: Hi haurà activitats en què cada nen realitzarà la seva pròpia tasca, per tal de treballar l’aprenentatge individual i la capacitat de decidir per ell mateix.
Activitats sociabilitzadores: Farem activitats basades en la creació d’hàbits per l’adaptació del nen en la societat. Per exemple: respectar als companys quan surtin a treballar a la PDI, respectar el torn de paraula, escoltar les explicacions del mestre, escoltar els contes i audicions, saber mantenir un to de veu adequat a l’activitat que s’estigui realitzant…
Altres recursos i activitats no TIC:
- Elaboració d’una disfressa, els complements…
- Activitats al voltant de diferents dites, refranys i cançons (al llarg del curs anem elaborant un recull d’aquests recursos literaris amb el que també treballem la lectoescriptura)
- Racó de les disfresses (on els nens i nenes es podran disfressar realment)
- Participació de les famílies en la preparació de les consignes i demandes que en Carnestoltes ens fa (cada dia han de portar alguna cosa o complement, elaborat si és possible per ells)
- Dibuix d’aquestes consignes.
Atenció a la diversitat
En totes les activitats es permetrà un ritme de treball i de participació adequat a cada nen o nena, essent flexibles en la mesura adequada. Tanmateix, pel que fa a la correcta realització de les mateixes, també ens adaptarem a les possibilitats individuals, adaptant la demanda a les reals capacitats de cada infant.
Pel que fa a les activitats i recursos TIC, s’intentarà al màxim oferir temps suficient per a cada nen o nena, de manera que aquell que li costi més pugui arribar a resoldre cada situació sense masses dificultats.
Avaluació:
Farem l’avaluació d’aquesta unitat, bàsicament, a partir de l’observació directa dels nens i nenes, i del seu grau d’implicació en el projecte, i en les pròpies activitats. A partir d’aquesta observació, podrem valorar si han gaudit amb tot allò que se’ls hi ha ofert, amb el que han pogut fer…
Tanmateix, hi ha algunes activitats que són valorables més objectivament, com per exemple, si s’han aprés o no la cançó “Ara arriba en Carnestoltes”, o l’assoliment de tècniques de treball aplicables en la realització de la disfressa (punxar, pintar…)
Per realitzar aquesta avaluació, podrem fer servir la següent graella
|
CRITERIS D’AVALUACIÓ |
N |
O |
M |
S |
|
Coneix els diferents personatges de la festa. |
|
|
|
|
|
Realitza composicions plàstiques relacionades amb el tema. |
|
|
|
|
|
Memoritza les cançons treballades |
|
|
|
|
|
Control de diferents tècniques plàstiques: punxar. |
|
|
|
|
|
Participa activament i de gust en l’elaboració de la disfressa. |
|
|
|
|
|
Gaudeix del racó de les disfresses. |
|
|
|
|
|
Es mostra autònom a l’hora de vestir-se i desvestir-se. |
|
|
|
|
|
Manté una actitud col·laboradora amb els companys (els ajuda a vestir-se). |
|
|
|
|
|
Recull les joguines quan acaba de jugar. |
|
|
|
|
|
Respecta als companys i als mestres. |
|
|
|
|
|
Escolta amb atenció els contes i les explicacions. |
|
|
|
|
|
Respecta el torn de paraula. |
|
|
|
|
|
Manté una actitud adequada a la classe. |
|
|
|
|
|
Es mostra col·laborador amb els altres companys si aquests ho necessiten, o bé quan es plantegen activitats en petit grup. |
|
|
|
|
|
Mostra interès en les activitats proposades a la PDI |
|
|
|
|
S Sempre V De vegades M Mai





