Treballs de Síntesi (1r, 2n i 3r) i Projecte de Recerca (4t)

Destacades

Durant la setmana del 2 al 6 de maig es realitzaran els Treballs de Síntesi de 1r, 2n i 3r d’ESO i el Projecte de Recerca de 4t d’ESO. Aprofitant aquesta activitat s’han organitzat viatges en els diferents nivells:

  • 4t ESO: Del 30 d’abril al 4 de maig. Estada a Londres.
    • Dissabte 30 d’abril: Els alumnes de 4t d’ESO han arribat bé a Londres. Esperem que tinguin una bona estada i gaudeixin molt del viatge.
    • Dimarts, ens informen que estan tots i totes molt bé, gaudint de l’estada a Londres.
  • 3r ESO: Del 2 al 6 de maig. Viatge per Euskal Herria.
    • Dilluns 2 de maig: Els alumnes de 3r d’ESO han arribat bé a Lesaka després del llarg viatge.
    • Dimarts, ens envien algunes fotos de les activitats que han fet.

  • 1r i 2n ESO: Del 2 al 4 de maig. Estada a Vilanova de Sau.
    • Dilluns 2 de maig: Els alumnes de 1r i 2n d’ESO han arribat bé a la casa de colònies.
    • Dimarts, ens envien algunes fotos de la casa i l’entorn.

Durant aquesta setmana l’horari dels alumnes d’ESO que romanen al centre és de 8.15 a 13.45 i divendres hauran de fer la defensa oral del treball realitzat. Per als alumnes que es queden al centre les sortides previstes són:

  • 4t ESO: Dimecres visita a la planta de Triatge de Gavà.
  • 3r ESO: Dimecres visita al mercat de Sta. Eulàlia.
  • 2n ESO: Dimecres visita al delta del Llobregat.
  • 1r ESO: Dimarts ruta per la Vila Vella de L’Hospitalet i dijous ruta per la Plaça Europa.

Proves Cangur

El passat 7 d’abril, un grup d’alumnes de 4t i 1r de batxillerat de l’Institut Bisbe Berenguer van anar a l’Institut Bellvitge amb la intenció de presentar-se a les proves Cangur, organitzades per la SCM (Societat Catalana de Matemàtiques).

Les primeres proves es van celebrar l’any 2000 i s’han anat desenvolupant cada any. L’objectiu d’aquesta iniciativa és estimular i motivar tants alumnes com sigui possible i contribuir a la popularització de les matemàtiques entre el jovent.

Aquestes proves, que tenen caràcter voluntari i són diferents per a cada nivell, consisteixen a superar un examen de matemàtiques i lògica que dura una hora i quart; els alumnes que n’obtenen les millors notes són recompensats amb premis. Els exàmens són molt difícils i la majoria de preguntes, per no dir totes, són de lògica.

Una vegada a la classe, les taules ja estaven separades i els alumnes hi van seure. Tot seguit, els professors els van donar les instruccions i van començar a fer l’examen.

Finalment, els alumnes van sortir-ne molt contents, perquè els havien anat molt bé els exàmens. Va ser una nova experiència per a ells, ja que en van gaudir d’allò més.

Redacció: Ivan Miranda

Sant Jordi 2016

Csant-jordi-barcelonaom cada any a l’Institut Bisbe Berenguer hem celebrat el Sant Jordi amb el lliurament dels premis de les diferents categories i actuacions artístiques dels alumnes.

L’acte ha estat ple de bons moments i l’alumnat ha gaudit de les actuacions i els premis dels seus companys i companyes.

Aquí teniu el llistat de premiats i un recull amb les millors fotografies de la Diada.

Premiats St. Jordi 2016

 

Sant Jordi 2016

Padrins de riu

L’Institut Bisbe Berenguer forma part del col·lectiu d’entitats de la ciutat que es van comprometre a ser “Padrins del riu Llobregat” i com cada any els alumnes de 1r d’ESO han anat a visitar el riu, per conèixer l’accés per a vianants des de la zona de l’Hospital Universitari de Bellvitge i analitzar l’estat de l’entorn i de les aigües.

El dimarts 19 d’abril van anar els alumnes de 1r A i 1r B i el dimecres 20 d’abril els de 1r C i 1r D. Durant la visita van poder observar sobre el terreny l’impacte de l’activitat humana sobre el riu però també els esforços que s’estan fent per millorar l’estat mediambiental del mateix.

1r d’ESO – Padrins de Riu Llobregat

Salida al teatro: La casa de Bernarda Alba

El pasado 15 de Marzo los estudiantes de 4º ESO hicieron una salida al Auditorio Barradas, situado en la rambla Just Oliveres, de L’Hospitalet de Llobregat (Barcelona), para ver una representación de la obra de teatro La casa de Bernarda Alba, de Federico García Lorca.

Antes de ver la representación, los alumnos estuvieron leyendo en la clase de Lengua Castellana este libro que se centra en la vida de Bernarda Alba, una mujer de unos sesenta años de edad, y sus cinco hijas a quienes les impone un duelo riguroso después de la muerte de su segundo esposo. Bernarda les anuncia a sus hijas que deberán cumplir ocho años de luto y, por lo tanto, no podrán tener contacto con el mundo exterior. A partir de esta situación empiezan a surgir problemas de amor, odio, envidia, deseo, sueños frustrados… que terminan en un desenlace trágico.

La representación fue ágil y entretenida, con algunos toques de humor. Al finalizar la obra, las actrices protagonistas salieron al escenario para responder algunas preguntas y de esta forma poder interactuar más con el público. Una de las más destacadadas fue cuando se les preguntó cómo habían ensayado una escena en particular, la pelea entre dos hermanas, Adela y Angustias, para lograr que pareciera tan real. Ellas respondieron que de la mejor manera, demostrándolo.

La casa de Bernarda Alba, es una obra recomendable, ya que el libro es corto y ligero y la representación se hace muy entretenida.

alba

Redacción: Beatriz Feliu

XVI Jornada de Poesia Juvenil de L’Hospitalet

El passat 17 de març, un grup d’alumnes de diverses classes de l’Institut Bisbe Berenguer va assistir a la XVI Jornada de poesia juvenil de l’Hospitalet, que se celebrava al Teatre Joventut, al barri de la Torrassa. Alguns ho van fer com a participants, però d’altres com a possibles guanyadors d’algun premi gràcies als seus poemes.

La jornada va començar a les 10.30 h amb la lectura de dues obres poètiques per part de Dani Orviz. Aquest noi recita els poemes de manera peculiar i molt diferent al que estem acostumats a veure, cosa que va agradar molt a tot el públic assistent.

Seguidament, hi va haver una presentació de l’acte a càrrec del mestre de cerimònies Mateo Vergara, després de la qual va començar la primera part de la lectura dels poemes dels participants.

Més endavant, Dani Ortiz va llegir dos poemes més, però més tradicionals en comparació amb els anteriors, i va rebre el segon grup d’estudiants, els quals van llegir els seus poemes. A continuació, el David Vento va oferir una actuació de dansa i circ d’allò més emocionant: Roda Cyr & Danza. Tot seguit va finalitzar la lectura de poemes amb els últims finalistes. Més tard, la companyia de dansa i teatre Quantum va oferir un espectacle de breakdance i dansa contemporània, amb l’acompanyament musical d’una guitarra.

Per finalitzar, es van lliurar els premis. En primer lloc va ser premiada la Karen Andrea Morera, alumna de 1r de batxillerat de l’institut. L’acte es va cloure a les 12.45 h amb una foto ‘selfie’ de tot el públic reunit.

Karen Morera – Carta del olvido

Redacción y Fotografía: Julieta Rodríguez

Salida a la montaña de Montjuïc

El 4 de febrero, la clase de CTMA (Ciencias de la Tierra y del Medio Ambiente) de primero de Bachillerato fue de excursión a la montaña de Montjuïc con el objetivo estudiar las rocas sedimentarias así como los profundos cambios que ha sufrido la montaña por la acción del ser humano.
Durante esta actividad, los alumnos aprendieron a reconocer arenas, areniscas, arcillas, gravas y conglomerados. Además, pudieron observar que en la parte sudoeste de la montaña hay taludes verticales de origen artificial que se formaron por la extracción de arena y piedra de las antiguas canteras. Con la arenisca que de allí se extraía, se construyeron edificios en Barcelona como es el caso de la Sagrada Familia y el Palau de la Generalitat.
Todas estas arenas y lutitas (arcilla y limo) se depositaron hace unos veinte millones de años en la antigua línea de la costa. Los materiales eran arrancados de la sierra de Collserola por la acción de los torrentes que bajaban por ella y fueron depositados en un delta. Los movimientos de las placas dieron lugar al plegamiento de estos materiales y a la formación de la montaña de Montjuïc.
La proximidad de la montaña de Montjuïc a la ciudad de Barcelona hizo que los primeros habitantes (íberos y romanos) ya utilizaran la madera y la roca de Montjuïc. Sin embargo, todas estas canteras dejaron de explotarse en 1.957 debido a que la montaña se había convertido en zona de ocio donde los barceloneses iban a pasar el día.
En los años sesenta, las llamadas canteras de Mármol y Mussol (Búho en catalán) se convirtieron en el vertedero de Barcelona y alrededores (debajo de la Orilla Olímpica).  Los vecinos de aquella zona sufrieron durante muchos años malos olores, la presencia de insectos y roedores y torrentes, emanaciones de metano (CH4) y manantiales de aguas sucias que salían del vertedero. En el año 1.972 un torrente que bajaba desde el Castillo arrancó  parte de las basuras y una corriente de barro y basuras llegó a inundar algunas viviendas que fueron posteriormente demolidas.
A consecuencia de estos hechos, la presión vecinal, oponiéndose incluso al paso de camiones de basura, consiguió que se cerrara el vertedero arriesgándose a pasar muchos años en la cárcel de la dictadura.
Finalmente, en los años 1991 y 1992, a causa de los Juegos Olímpicos se restauraron estas zonas tan degradadas.

montjuic 4(2)

Redacción: Fátima Chriya 1º A Bachillerato

Is the Bisbe Berenguer a Green Building?

As part of our Global Scholars project, the students from 2nd of ESO involved did a tour in our school to observe which features of the Bisbe Berenguer make it a sustainable building, and to suggest improvements or additions. We did the tour with one of the teachers of the Technology Department as a guide, and he explained to us the different sustainable traits of the building. During the tour we took notes, photographs and video recorded the things we saw during our visit. We went to different parts of the building to learn how it is powered, how waste is managed, how heating or cooling is conducted, and also learnt a lot of interesting things about the physical structure and facilities of the building.

We found out that our school is much greener than we thought and really sustainable compared to most schools in L’Hospitalet. To finish the tour we took a picture of the whole Global Scholars’ team on top of the roof of the school by the solar panels, a place we had never been to. It was a really interesting experience!

2n ESO – Green Building Tour