Crèdit de síntesi

El treball de síntesi és un conjunt d’activitats d’ensenyament i aprenentatge, fetes en equip, per desenvolupar competències complexes i comprovar si s’ha aconseguit, i fins a quin punt, que l’alumnat sigui capaç d’aplicar les competències bàsiques treballades en les diferents matèries per a la resolució de qüestions i problemes relacionats amb la vida pràctica. Integra continguts de diverses matèries i admet diferents concrecions temporals. http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/eso/sintesi_recerca/

En concret, en el Cicle formatiu de grau mitjà de Cuina i gastronomia, el que es busca és integrar les diverses funcions implicades en el procés d’elaboració d’una oferta gastronòmica, mitjançant el plantejament d’un supòsit pràctic que impliqui l’aplicació dels coneixements corresponents a dues o més de les competències professionals contingudes en el títol. Recerca de noves formes de restauració o investigació de temes tractats en el cicle formatiu.

Per realitzar aquest projecte es programaran dues hores setmanals durant tot el curs, normalment en una aula informàtica de les que disposa el centre, encara que sovint es combinarà amb una aula polivalent, per donar continguts, xerrades col·loqui o la presentació dels treballs.

Les diferents tasques a realitzar, s’aniran presentant durant el curs de forma seqüenciada, i les aniran fent amb grups de 2 o 3 alumnes i presentant a l’aula virtual del mòdul.

El treball final serà molt diferent per a cada grup, tenint en compte els interessos i particularitats de l’alumnat que composi cada un dels grups i les seves capacitats. Encara que per arribar a l’objectiu final s’usaran eines tic, per realitzar diferents tasques, com per exemple:

Simulador de projectes empresarials (joc): http://www.ipyme.org/es-ES/DecisionEmprender/Paginas/Simula.aspx

Programa de disseny del logo de l’empresa: https://www.crearlogogratisonline.com/

Programa de disseny de locals: https://es.floorplanner.com/

Criteris d’avaluació que s’aplicaran

L’alumnat haurà de presentar els treballs en grups on seran mixtes de cuina i sala. L’objectiu final serà realitzar durant les ultimes setmanes una mostra en el menjador de clients, on podran degustar un tast o elaboració dels alumnes amb el corresponent servei, obert als companys i al públic en general. Els alumnes que faltin més d’un 20% de les hores lectives del mòdul perdran el dret a l’avaluació ordinària i s’avaluaran a la convocatòria extraordinària. En el treball final no hi podrà faltar més d’un 15% dels continguts demanats.La nota definitiva no es dóna fins a finals de curs. M11= 40% (treball i actitud a l’aula) + 60% (Presentació del treball) Treball i actitud a l’aula: una nota diària del comportament, treball, esforç i participació. Presentació del treball: La nota la posaran els professors del mòdul (50%) i els companys i el públic que degustin i valorin el projecte (50%). Si una de les dues notes és inferior a 5, caldrà recuperar la part suspesa a l’avaluació extraordinària.

Beneficis i inconvenients de la proposta

Aquesta activitat ens permet avaluar els coneixements que han adquirit els alumnes durant aquesta etapa educativa i al mateix temps complementar les seves competències en emprenedoria, treball en equip i ús de les tic.

El principal inconvenient és la motivació. Podem perdre alguns alumnes durant al curs, tan per problemes dins el grup de treball (relacions personals) o perquè es bloquegin en algun punt del projecte.

Les possibilitats d’aprenentatge dels mòbils comencen a aparcar les prohibicions als instituts

Molts centres veuen potencial educatiu en els mòbils: es tracta d’una eina que porten tots a la butxaca, amb el qual hi tenen una relació molt personal, i que els connecta amb l’univers informatiu en qüestió de segons.

Origen: Les possibilitats d’aprenentatge dels mòbils comencen a aparcar les prohibicions als instituts

“Un plato de premio”

ganadorconcurso2017-300x200

Juan David Olave Erazo, estudiante del CFGM  Cocina gastronomía del IES Ovivar de Figueres en Girona, es el ganador del III Concurso Nacional de cocina con Xata Roxa para Escuelas de Hostelería.

– ¿Puedes contarnos la receta?
El plato es un tataki de ternera xata roxa con soja texturizada y rebozado en panko
. De base lleva una emulsión de hinojo con una fondo oscuro hecho a presion 
La tierra está hecha de kikos junto unas esferificaciones de piquillo. 
Lleva también un ajo tierno confitado con vinagre de manzana y caldo de carne
Para la decoración tiene un aire de soja, brotes de maíz(gusto a regaliz y maíz), brotes pino(piñón y almendra), una ramita de hinojo, y por último brotes de pimpinela( sabor anisado y cítrico).

– ¿Cómo te enteraste del concurso y qué te animó a presentarte?
Me enteré gracias a mi profesor, me preguntó si estaba interesado, a lo que yo le dije que por supuesto.

– ¿Qué destacaría del producto, de la carne de Xata Roxa?
La carne xata es de muy buena calidad ya que al tener poca grasa se adapta a platos diversos ya sean cocciones largas o cortas.

– ¿Encajaría bien en alguna de las recetas típicas de Girona? ¿En cuáles?
Sí, encaja perfectamente en platos como el guisado de ternera con guisantes, ya que con esta ternera quedaría mucho más tierna la carne de este plato.

– ¿Qué te animó a estudiar cocina?
Empecé en la cocina porque no sabía cocinar y era algo que siempre atrajo mi atención en la secundaria descubrí el ciclo de cocina, desde que empecé descubrí que me encantaba. A medida que pasa el tiempo y voy descubriendo este mundo me apasiona más.

– Y una vez finalizados tus estudios, hacia dónde apuntan tus expectativas profesionales: continuar formándote, comenzar a trabajar, emprender…
Me gustaría comenzar a trabajar en un restaurante para así evolucionar más rápido, creo que será mejor para mi futuro y dentro de unos años me gustaria ser un jefe de cocina en mi propio restaurante.

– ¿Cómo ha sido tu estancia en Asturias? ¿Y la final, propiamente dicha?
Mi estancia fue corta pero muy agradable porque la gente fue muy amable tanto en la cena que nos prepararon como el día del concurso. Me hubiese gustado quedarme a la jornada pero no pude por que tenia que trabajar.

https://blocs.xtec.cat/jfarres9/wp-admin/

 

 

Qui sóc?

Em dic Jordi Farrés i sóc professor/tutor d’alumnes de segon curs de Cicle formatiu de grau mitjà de cuina i gastronomia a l’Institut Olivar Gran de Figueres.  Aquest curs, que és el meu cinquè al centre, he passat d’ocupar una plaça d’interí a una de funcionari en pràctiques. Imparteixo classes dels mòduls 3 i 5 que reben el nom de Tècniques culinàries i Productes culinaris respectivament. Aquestes assignatures les treballem, a segon, amb l’ajut d’un restaurant d’aplicació obert al públic i amb classes teòrico-pràctiques que realitzo en una aula-amfiteatre equipada amb cuina i projector, on realitzo demostracions, presentacions de diferents productes, tastos, etc.

IMG_1855

També sóc tutor de Formació en centres de treball (FCT) dels meus alumnes. Aquests han de realitzar 360 hores de pràctiques a les empreses.

M’agrada cuinar i menjar. Faig esport sempre que les obligacions i els genolls m’ho permeten. M’agraden els esports d’equip o en família. M’agrada la meva feina, ja que m’omple molt i m’encanta anar als establiments de restauració de la comarca i trobar els exalumnes que ja estan incorporats al mercat de treball. També gaudeixo amb la visita d’altres alumnes que han seguit estudiant un grau superior o que estan fent algun stage en restaurants d’estrella de diferents llocs de l’estat.