Monthly Archives: gener 2010

Catalunya

Mas avisa que l’oposició de Montilla al cementiri nuclear arriba tard

El president de CiU, Artur Mas, ha celebrat, en declaracions a Els matins de TV3, que el president de la Generalitat, José Montilla, hagi canviat d’opinió sobre la instal·lació d’un cementiri nuclear a Catalunya i ha recordat que el PSC no va rebutjar aquesta possibilitat quan es va votar al Parlament.

Dit això, ha puntualitzat que aquesta postura del màxim responsable del govern arriba tard, i ha apuntat que part de la polèmica que s’ha generat “s’hauria pogut estalviar” amb un pronunciament més ràpid de Montilla.

Comentari personal :

Montilla ha arribat tard ja que no ha pogut donar la seva oposició u opinió

Marta Fidel

Cultura

Creixent amb ‘Los Simpson’

Des fa un parell d’anys han aparegut veus que discuteixen la qualitat dels nous episodis de Los Simpson. La gent sol dir que es repetiexen els episodis.

Han passat 20 anys des que Matt Groening i companyia van veure com s’emetia el primer episodi de la seva família disfuncional. En aquestes dues dècades ens han ensenyat a riure amb el seu humor incòmode i ofensiu.

És veritat que aquestes noves sèries competeixen amb Los Simpson, però en el fons la profusió de talent els va a favor: ara hi ha més espectadors que accedeixen al seu humor. Els nord-americans en van tenir una altra prova diumenge passat, ja que la sèrie va celebrar els 20 anys amb l’episodi 450. Va ser un gran episodi, però a més a més es va acompanyar d’un bon documental de Morgan Spurlock, el director de Supersize me.

Comentari personal:

Crec que està molt bé que la gent torni a confiar en que faran nous episodis i que els mateixos directors ho hagin decidit de fer.

Laura Torras

Espanya

La cançó “Soy un tsunami” es retirada per representar Espanya en el festival d’Eurovisió

RTVE ha acordat l’expulsió del procés de selecció per representar Espanya a Eurovisió 2010 Pop Star Queen, Chimo Bayo, Kejío i Juan Losada “per no complir amb les bases del concurs” i “segons el que disposen els serveis jurídics” de la cadena.

S’acaba així una pugna en què la periodista de la premsa del cor Karmele Marchante, sota el nom Popstar Queen, ja superava àmpliament els 100.000 vots en la carrera per representar Espanya al festival d’Eurovisió després de tres dies de votacions.

El tema Soy un tsunami seguia al capdavant i superava en més de 20.000 vots la segona opció dels internautes, Coral Segovia, que suma en aquests moments més de 100.000 vots. El segueix a les votacions El pezón rojo.

Comentari personal:

Jo volia que karmele anés a Eurovisió.

Roger Esteve

Cultura

Mor Erich Segal, l’autor de ‘Love Story’

L’escriptor nord-americà Erich Segal, conegut internacionalment per ser l’autor de “Love Story”, va morir aquest diumenge a Londres, als 72 anys, d’un atac al cor, ha informat la seva família.

Francesca Segal, filla del novel·lista, va informar que el seu pare va morir a casa seva, a Londres, després d’haver patit durant molts anys la malaltia de Parkinson, que va debilitar la seva salut.

Autor també del guió de la pel·lícula dels Beatles ” Yellow submarine”, Segal era professor de Literatura clàssica a la Universitat de Yale (Estats Units) quan va escriure Love Story. El llibre va ser adaptat al cine el 1970,inspirada en una història real, amb Ryan O’Neal i Ali MacGraw (amiga de Segal) com a protagonistes, en un film que va ser nominat a set Oscars, dels quals va aconseguir el de millor guió original.

Cometari personal:

Crec que la literatura contemporània ha perdut un escriptor important, però queda la seva obra perquè tothom en pugui gaudir d’ella.

L.Paola Bravo

Esports

La candidatura de Jaca guanyarà la de Barcelona

Aquest és el missatge que la premsa aragonesa ha difós en les seves planes. I és que els polítics d’Aragó –encapçalats pel president Marcel·lí i l’alcalde Belloch– han reaccionat de manera optimista davant la presentació de la candidatura de Barcelona pels Jocs Olímpics d’hivern del 2022 i creuen que el Comité Olímpic Espanyol (COE) votarà per Jaca.

La notícia més llegida del dia a l’edició digital de l’Heraldo, acompanyada d’un vídeo d’opinió de la gent del carrer, és la que enfoca el tema titulant-lo’ho , Barcelona intenta frustrar el somni olímpic aragonès. En la versió en paper han publicat quatre pàgines en relació a l’anunci d’Hereu en què es recollien reaccions, dades històriques i diverses opinions.

Comentari personal:
Em sembla malament que la premsa aragonesa acusi a Barcelona.
Natalia Díaz

Catalunya

El temporal no aconsegueix millorar les reserves d’aigua a Catalunya

Va nevar on menys calia. El temporal que el cap de setmana passat va deixar incomunicades desenes de poblacions catalanes i va dificultar el trànsit per bona part de la xarxa viària de Tarragona i altres comarques de l’interior, hauria pogut tenir una lectura positiva si s’hagués prodigat més al Pirineu. Sobretot en el de Girona. Després de l’episodi de pluja i neu, les reserves d’aigua dels pantans situats a les conques internes catalanes –de les quals beuen els habitants de Barcelona i la seva àrea metropolitana– amb prou feines han experimentat alguna millora. En aquests moments, hi ha menys aigua emmagatzemada que l’any passat.
Des del 20 de desembre, quan va entrar a Catalunya el primer front atlàntic de l’hivern, els embassaments situats a la conca del riu Ter fins i tot han perdut reserves, fonamentalment a causa de la despesa que hi ha hagut en el consum humà, va informar l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA). Als tres pantans del Llobregat, en canvi, les dades són lleugerament més optimistes, amb un increment diari de 0,2 hectòmetres cúbics d’aigua.
Amb tot, el global de les conques internes, que ahir estaven al 68% de la seva capacitat, a penes ha crescut un punt per sobre del nivell de fa dues setmanes (gràcies fonamentalment a les aportacions del Llobregat) i es troben, fins i tot, per sota del registre de fa un any, quan superaven el 77,6%.

AFLUENTS DE L’EBRE / Als rius del Pirineu que desemboquen a l’Ebre –dels quals beuen Lleida i Tarragona– tampoc han canviat gaire les coses en comparació de fa 15 dies, tot i que el volum d’aigua emmagatzemada als seus pantans és substancialment més gran que la que hi havia el gener del 2009. Dilluns passat, els embassaments pirinencs que depenen de la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre (CHE) es trobaven al 71,15%, mentre que la setmana anterior estaven a poc més del 69,5%. Fa un any, però, acumulaven 2.500 hectòmetres cúbics d’aigua, cosa que els situava al 66% de la seva capacitat d’emmagatzematge.
Encara que aquesta setmana, sobretot els dies següents al 10 de gener, Catalunya ha comptat amb la superfície nevada més gran de l’última dècada –amb un mantell de neu de 2.693 quilòmetres quadrats–, el cert és que poc més del 13% d’aquesta neu (368 quilòmetres quadrats) revertirà als embassaments de les conques internes quan es fongui. L’ACA calcula que, comptat i debatut, la neu acumulada en aquests moments generarà uns 30 hectòmetres cúbics, que tampoc seran aprofitats al 100% per l’evaporació, la filtració al subsòl o l’acció del vent.
Davant d’aquests 30 hectòmetres cúbics d’aigua que segons l’ACA s’obtindran de la reserva actual de neu, la previsió de la Confederació Hidrogràfica és molt més optimista per als afluents de l’Ebre (Segre, Noguera Pallaresa i Noguera Ribagorçana). El mantell nival –que en algunes estacions d’esquí ahir superava els dos metres de gruix– donarà lloc, segons calcula la CHE, a 463 hectòmetres cúbics d’aigua.

DESSALINITZADORA AL 50% / Un dels primers efectes de les pluges dels últims dies ha estat l’augment de terbolesa que han experimentat les aigües d’alguns rius, entre ells el Llobregat. Per aquest motiu, i també per unes obres de manteniment executades aquests dies a la xarxa de proveïment, la planta dessalinitzadora del Prat de Llobregat ha estat funcionant aquesta setmana al 50% de les seves possibilitats, va comunicar l’ACA. Des de la seva inauguració el juliol del 2009, la instal·lació havia mantingut la seva activitat en un mínim del 20%, és a dir amb només dues de les seves deu membranes obertes.
L’aigua dessalinitzada que s’ha obtingut durant els últims dies s’ha utilitzat, en aquest cas, per millorar la qualitat en el subministrament que reben els barcelonins i no tant per assegurar el volum d’aigua, com inicialment es va projectar. La planta, que té capacitat per produir 200.000 metres cúbics diaris d’aigua potable, va suposar una inversió de 150 milions d’euros. La seva funció principal és garantir el subministrament d’aigua a l’àrea de Barcelona en èpoques de restriccions.

Comentari personal:

Aquesta noticia informa de que les darrers pluges no han aconseguit millorar les reserves d’aigua de Catalunya, perquè les precipitacions han caigut en zones o no n’hi havia pantans, i per això no han emmagatzemat tanta aigua com a les dates de l’any passat. Però gracies a aquestes precipitacions de pluja i neu les quantitats s’han elevat. La noticia també explica que la dessalinitzadora del Prat del Llobregat inaugurada el passat juliol, ha treballat aquests dies a un 50%de la seva capacitat, ja que degut a les pluges i a unes obres que es feien, l’aigua venia molt tèrbola.

Víctor Calatrava

Món

El recompte de morts a Haití preveu arribar a 200.000

La crònica amb els pitjors adjectius sobre la tragèdia que des de dimarts passat colpeja la nació més pobre d’Amèrica encara no s’ha escrit. Els primers balanços de víctimes del terratrèmol van rebentar ahir amb una nova previsió feta pel general nord-americà Ken Keen, responsable de coordinar l’ajuda del seu país a Haití, que va apuntar als 200.000 morts, xifra que s’acosta al quart de milió de víctimes del gran tsunami del dia de Sant Esteve del 2006 a diversos països de l’Índic.

Comentari personal:

Jo crec que la naturalesa ha volgut que sigui així, però és una pena que mori tanta gent.

Aleix Vidal

Cultura

‘Avatar’ es converteix en la pel·lícula més taquillera de la història en Espanya

La pel·lícula de Cameron recapta 40,3 millons en tres setmanes i supera al registre de ‘Titanic’, del mateix director, que va ingressar 40,1 milions. Avatar. La pel·lícula tridimensional de James Cameron no contava massa, fins que una entrada a Los Ángeles i la seva aparició en las màximes categories dels Globus d’Or la van col·locar en las travesses  / Hispano Fox Films. Ha hagut que d’esperar dotze anys para que el director James Cameron torna a fer historia en la taquilla, batin el seu propi record. Es va estrenar el 9 de gener del 1998 en España i van agrupar 40,1 millons de euros, aconseguint estar el més alt de la taquilla.

James Cameron va pensar en la pel·lícula fa quinze anys, quan els mitjans tècnics no permetien fe realitat la visió que tenia en la seva ment del planeta Pandora on els humans, indígenes y avatars lluitaven per la seva supervivència.

Comentari personal:

Crec  que James Cameron ja va arribar a l’èxit amb Titanic i ara torna a repetir segurament amb aquesta gran pel·lícula , Avatar, que s’ha estrenat en els cinemes. La pregunta és quants oscars reunirà?

Alex Boluda

Món

Mor Miep Gies, la dona que va ajudar a amagar-se la família d’Anna Frank.

Miep Gies, amb un exemplar del 'Diari d'Anna Frank', en una imatge del 1998. Foto: ARXIU / AP / STEVE NORTH

Gies era l’última supervivent, i la més coneguda, del grup que va ajudar Anna Frank i la seva família a amagar-se dels nazis durant la segona guerra mundial. Quan la família Frank va ser denunciada i descoberta, Miep va amagar el diari que l’adolescent va escriure a l’amagatall en què vivien en un edifici a Amsterdam.

Comentari personal:

Aquesta dona va ser molt valenta perquè en un estat de guerra va amagar a Anna Frank i a la seva família . Va posar en perill la seva vida i  es mereix un gran comiat.

Laura Sánchez Martínez

Espanya

Blanco diu ara que seran “inevitables” els escàners corporals als aeroports

L’ús d’escàners corporals serà “inevitable” als aeroports, segons el ministre espanyol de Foment, José Blanco. Des dels Estats Units, on és de viatge oficial i s’ha reunit amb la secretària de Seguretat i el secretari de Transports del govern de Barack Obama, Blanco ha començat a modificar el punt de vista més aviat contrari a aquesta tecnologia expressat la setmana passada, quan va dir que no s’implantaria si no hi ha un acord general a la UE i va arribar a assegurar que el tema ni tan sols era a l’agenda per a la reunió que s’ha produït aquesta matinada als Estats Units.
Hagi estat o no a l’agenda i s’hagi tractat o no en la trobada –que era per abordar la segona fase de negociació del tractat Cel Obert entre els EUA i la UE–, Blanco, que representava el govern de torn europeu, ha analitzat el tema posteriorment amb els periodistes. En les seves declaracions, ha repetit que “hi ha un debat molt important entre el dret a la intimitat de la gent i la garantia de seguretat”, però ha afegit que també és invasiu l’actual sistema d’escorcoll manual que s’utilitza a vegades actualment, quan el detector de metalls es dispara al pas d’un passatger. Per garantir el dret a la intimitat, Blanco creu que es podrien destruir les imatges dels escàners immediatament, un cop comprovat que el passatger no porta cap material perillós.
Malgrat manifestar aquestes opinions, no ha volgut aclarir quina serà la posició d’Espanya en el consell de transports de la UE.
Comentari personal:

Jo crec que es millor, perquè hi ha més seguretat i no hi hauran tants perills als avions.

Gerard Sañas