Amb aquest projecte ens proposem que els nostres infants puguin viure i conviure amb la natura i els seus elements. Un hort és un tros de terra per a conrear-hi verdures, fruites, llegums, i plantes aromàtiques per la cuina. Un dels objectius principals és fer viure als infants la transformació que ens mostra la natura, gaudir de les activitats i sentir plaer de menjar aquests productes tan necessaris per a una dieta equilibrada.
Treballar amb plantes, fruites i verdures és poc habitual a les escoles bressol. Aquest projecte proposa múltiples possibilitats d’experimentació, elaboració i observació d’aquest material. Gaudiran també de la descoberta d’olors, resistències, colors, textures… que ens ofereix cada època de l’any, i reconeixeran algunes plantes i aprendran el seu nom.
En aquesta activitat de cuidar un hort, aparentment molt simples de la vida quotidiana passada, hi podem trobar els processos llargs i complexos en què els infants poden implicar-se i ser-ne veritables protagonistes. Observant i experimentant, descobreixen, relacionen, coneixen i, per tant, respecten el que els envolta, perquè han vivenciat una experiència amb resultats reals, útils, agradables, compartits amb els altres i plens de significats personals i col·lectius.
Els infants prepararan la terra, plantaran les llavors, les reguen, les veuen créixer i desprès recullen els fruits; els manipulen i els tasten a la classe i alguns els portem a la cuina pel menú del migdia. Les famílies també són protagonistes d’aquest projecte, se’ls hi explica al principi de curs, se’ls demana que portin llavors, esqueixos, plantes… a aquells que en tinguin, i també ens ajuden a tenir cura de l’hort quan s’hi acostin amb els seus fills. Actualment tenim l’ajuda d’un avi de l’escola.
En aquests moments fem el compostatge nosaltres, tractant els residus orgànics que generem a l’escola.
OBJECTIUS DIDÀCTICS
- Observació i vivència de la noció del temps i del procés de saber d’on surten aquestes plantes, com creixen, com es cullen…
- Adonar-se de la necessitat de menjar verdures, fruita i hortalisses i gaudir del plaer en fer-ho.
- Descobrir la influència del temps meteorològic.
- Percebre amb tots els sentits.
- Identificar i verbalitzar les diferents verdures, fruites i hortalisses.
- Manipular i experimentar amb l’aigua i la terra.
- Emprar les diferents possibilitats plàstiques.
- Habituar-se a tenir cura dels elements del marc natural i gaudir-ne.
- Collaborar en l’elaboració i manteniment de l’hort.
ACTIVITATS
- Les fruites: Les podem pelar amb els infants i assecar les pells per fer popurri, bosses d’olors i incloure-les també amb a la panera dels tresors. Per assecar les pells les podem penjar o posar a sobre el radiador, així ens perfumarà la classe. La fruita la podem tastar a la classe i també a l’hora de dinar. També podem posar-ne al racó de la cuineta perquè juguin i experimentin amb ella. També en podem fer melmelades.
- Amb la collita d’enciams, tomàquets i cogombres: Podem fer una bona amanida que desprès ens menjarem amb molta illusió perquè l’haurem preparat nosaltres. Els infants colliran les verdures, les rentaran, tallaran i amaniran.
- Les llegums: Les collirem i les desgranarem (és un bon treball de motricitat fina i de coordinació oculo-manual). Les tastarem crues i també les portarem a la cuina perquè ens en prepari un bon plat.
- Els carbassons, cebes, alls, pebrots, etc: Els collirem i els portarem a la cuina per després poder-los tastar. També els podem incloure al racó de la cuina per jugar i experimentar amb ells.
- Amb les plantes aromàtiques: Podem fer rams per guarnir la classe, bosses d’olors pel més petits, infusions que podrem tastar, etc.
- Quan es poda una planta o no pot donar més fruit es talla; podem premsar i assecar les fulles amb una premsa (de fabricació pròpia i senzilla), i amb aquestes podem fer activitats plàstiques com composicions, quadres, decorar capses, punts de llibre per St. Jordi, etc.
A la classe podem explicar contes relacionats amb aquest tema com “Pica-pica gallineta”; i incloure algun al racó de la biblioteca: “Els Mecs juguen a fer un hort”… També podem cantar cançons que parlin de les verdures: “Una plata d’enciam”.
Collirem els aliments, els tocarem, experimentarem i observarem com són (forma, color, tamany, textura, olor. . . ) i quan els tastem parlarem de si són dolços, amargs… Mentre que els infants estan ocupats experimentant individualment o en grup, l’educadora ha de facilitar i potenciar la comunicació i la reflexió de les seves experiències i intercanviar punts de vista. És important que l’experiència no quedi en ella mateixa, sinó que provoqui una reflexió i/o continuïtat de recerca.
Manipulant reconeixen la diversitat dels objectes que té a l’abast, fan comparacions decidint similituds i diferències que li permeten crear i establir associacions, aparellaments, classificacions, seriacions, relacions, conjunts… Partirà d’allò que percep a través dels sentits per entrar posteriorment als camins de l’abstracció.
