Paletes de colors

Una pàgina meravellosa per explorar paletes de colors de quadres, fotografies, dibuixos o fotogrames!
http://www.colorhunter.com/ (caçador de color)

CINEMA D’ANIMACIÓ A ELS XIPRERS

Al taller d’animació que fan nens de 1r, 2n i 3r de primària han completat aquesta  feina a base de paciència, moltes fotos, força plastilina, adobe premiere i… molta il·lusió!!

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

UN PARELL DE TROBALLES

* A un llibre de lectures  de català de Teide de l’any 1984, de cinquè d’EGB i que es deia (atenció!!) “KING-QUÈ” hi ha una lectura molt divertida per treballar a classe i que us adjunto.

miro.pdf

* Per tal de treballar poesia i color (i més ara que s’acosta Sant Jordi) hi ha uns llibres de la Lola Casas de Publicacions de l’Abadia de Montserrat centrats cadascun en un color. Crec que encara ha de sortir algun més que aquests:

05451.jpg   05454.jpg  05452.jpg  blanclolacasas.jpg

* I per als més petits “El Mag dels Colors” de l’Arnold Lobel de l’Editorial Corimbo, senzill i divertit.

                                                      magcolors-800×600.jpg

                                        

Teníeu raó…

…I he trigat quatre anys en reconèixer-lo!

rodatge

Sempre que es parla de l’organització dels rodatges apareixen una infinitat de  possibilitats diferents.

Al nostre centre, on tenim una certa inclinació cap a la improvisació i el caos ordenat, havíem optat per repartir els càrrecs sobre la marxa i segons les necessitats del moment.

D’altra banda teníem el prejudici de creure que era més interessant que a cada sessió de rodatge cada persona s’especialitzés en una tasca concreta. Pensàvem que d’aquesta manera, el seu major coneixement i control de les tasques encomanades ens permetria anar més ràpid i amb més eficiència.

rodatge Ara bé, això provocava d’una banda l’estrès i l’angoixa característica de tota improvisació i, sobretot, el cansament i l’avorriment del nostre alumnat per estar tota l’estona fent el mateix.I són aquestes conseqüències les que ens han portat aquest any a organitzar-lo com des de fa molt de temps ho heu fet a altres centres:

–    planificar qui farà què des del començament
–    rotar els càrrecs pla a pla

Els resultats han estat espectaculars. L’alumnat ha estat tot ell implicat en el rodatge de principi a fi i nosaltres hem pogut oblidar-nos durant el rodatge dels temes organitzatius i de control “policial” per dedicar-nos a l’orientació “tècnica i artística”.

I ja posats a seguir les vostres indicacions, també hem fet un quadern de rodatge sumant les fitxes que vau presentar com a model a la jornada de seguiment i afegint alguna altra de collita pròpia!

Taller d’animació

Animacions Fa temps que al nostre centre l’alumnat fa una petita i molt senzilla animació fotograma a fotograma amb ninos. Animacions
Però aquest any hem volgut fer un pas endavant i plantejar un projecte d’aprenentage servei: que el nostre alumnat de 3r d’ESO que ja en té uns coneixements tècnics prou sòlids, facin de monitors d’un grup de sisè de primària i els ensenyin i acompanyin en la realització d’una d’aquestes animacions.

A la pàgina web del nostre centre podreu trobar més detalls d’aquesta experiència

L’experiència ha estat molt interessant i la valoració, tant pel que fa al nostre centre com pel que fa al CEIP on la vam realitzar, és molt positiva. La idea ara és oferir-nos a altres centres interessats en fer aquest taller amb els seus alumnes!

Animacions

Lectures per a vacances…

Storyboards Ahir, mirant aparadors vaig trobar aquest llibre. Com que per aquestes coses (i moltes altres) sóc un home dèbil, me´l vaig comprar… I la pila de llibres pendents de lectura s´assembla cada cop més a la Torre de Babel!!

(Més informació)

Cinema en curs a TV Hospitalet

Ens va visitar la tele quan estavem filmant la pràctica central. Aquí podeu veure el petit reportatge.

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Color i tebeos

Em sembla que aquesta entrada arriba tard i, a més a més, en un molt mal moment, capficats com suposo que estarem en aquests moments en el final de trimestre i el film final. Malgrat tot, com que fa temps que tenia ganes de fer aquesta recomanació, la faig i només espero que algú tingui memòria i aprofiti les properes vacances per donar-li una oportunitat.

Scott McCloud El dibuixant Scott McCloud ha escrit en els darrers anys tres assajos molt interessants sobre els tebeos. Es tracta de tres obres profundes i reflexives presentades en forma d’historieta. La primera («Entender el còmic», 1993) i la tercera («Hacer còmics», 2006) són absolutament delicioses, complexes i molt recomanables tant per aquelles persones que ens agrada que ens expliquin històries en vinyetes com per aquelles que tenen curiositat per conèixer els límits i les possibilitats d’aquest llenguatge.
I per què aquesta recomanació en aquest bloc? Bé, aprofitant que el Pisuerga passa per Valladolid… al primer d’aquests llibres, l’Scott dedica un capítol sencer al color als tebeos. Crec que val la pena fer-li un cop d’ull.

PD. Per cert, per als tecnòfils, l’Scott va dibuixar la historieta de presentació del Chrome, el navegador de Google.

Obrint la capsa dels trons… o no.

Aquest cap de setmana estava buscant informació sobre una pel·lícula dels primers anys del segle XX i vaig arribar a una pàgina de la que havia sentit parlar, però que mai havia tingut el temps necessari per fer-li un cop d’ull.

Cine Clásico

Es tracta de Cine Clásico. Cal registrar-se per poder entrar, però un cop dins està ple de sorpreses, informació i imatges molt interessants i… (I aquí poden començar els dubtes ètics) enllaços per a compartir pel·lícules i subtítols a través de l’Emule.

 

Per a tranquil·litzar consciències dos eximents: navegar per les seves pàgines no ens obliga a fer cap descàrrega i moltes de les pel·lícules presentades (autèntiques joies del cinema) és molt possible que faci molt de temps que han deixat d’estar sotmeses a les lleis de protecció de la propietat intel·lectual.

 

En qualsevol cas, ja que estem en això d’adreces interessants, no puc deixar de recordar altres dos fonamentals com a font d’informació:

 

IMDB  Internet Movie Data Base (en anglès)

 

Film Affinity Film Affinity

 

Coneixeu vosaltres altres adreces interessants?

Fulls d’script

script-exemplescript-exemple-3.jpgscript-exemple-2.jpg

Després de parlar-ne tant a la trobada de balanç us pengem alguns exemples d’script fets per alumnes d’anys anteriors. D’aquesta manera complementem els arxius en blanc que us hem enviat per correu electrònic.

Quadern per la pràctica central

Els grups de nois i nois de l’IES Can Puig i del CEIP Riera de Ribes hem treballat la filmació de la pràctica central amb un quadern amb tapes dures enquadernat amb una espiral en el que hi hem posat:

* 8 fulls d’script en blanc (fotocopiats del que ens va donar la intervenant)

* 4 folis en blanc

* Tot el material que hem anat elaborant prèviament ala filmació: guions, dibuixos, paletes de colors, idees sobre els colors i els plans, propostes d’enquadraments, distribució de les feines en cada pla…

Ens ha anat molt bé per treballar ja que teníem tota la informació a mà i ordenada, alhora que ens anava bé la tapa dura per anar omplint els fulls d’script al mateix moment de l’enregistrament.planificant01.jpg  

Projectes Fotogràfics

Hola a tothom!

Sóc la Isabel del CEIP Mestre Morera. Escric aquest post per compartir la sorpresa que m’ha suposat realitzar els projectes fotogràfics amb els nens i nenes de la meva classe.

Els projectes fotogràfics eren la pràctica que menys entusiasme em despertava a priori i un cop “mig finalitzada” ha estat un gran esdeveniment.

A part, de gaudir un munt fent el visionat de les fotografies i descobrint que tenen tantes coses a dir els nanos en relació a la llum, el color, les formes…

Ha estat una cosa meravellosa descobrir com la seva mirada s’ha transformat. I, el que és millor, aquesta mirada ha quedat reflectida en gran part de les fotografies.

Han sabut copsar les idees dels fotògrafs que hem anat veient i li han donat una nova visió “meridianera” (ja que estem al barri de Ciutat Meridian). Ha estat fantàstic!

Passejant-me pels blocs que ja tenen penjats els seus projectes veig que és una cosa ben extesa i molts dels projectes resulten sorprenents.

Ja estic desitjant veure que fem tots plegats a la pràctica central!

Recomanació des del CEIP Mestre Morera

Des del CEIP Mestre Morera ens recomanen un llibre. A elles els ha resultat apassionant i molt interessant pel que fa al treball del cinema amb els nens i nenes. És un llibre d’edició acurada i d’aparença atractiva. Nosaltres encara no hem pogut llegir-lo, però en fem ressò per tal que tots i totes en puguem tenir accés.

Coberta del llibreSELZNICK, Brian ( 2007) La invenció d’Hugo Cabret Barcelona: Editorial Cruïlla.

Paleta de color al CEIP Xiprers

Voldíem compartir l’experiència que ens van enviar des del CEIP Xiprers abans d’acabar el trimestre passat.

Es van plantejar cada nen o nena fes la seva paleta de colors. En Jordi Juan ho explicava així: <<a base de retalls de revista o alguna altra cosa, vam proposar que busquessin els colors que creuen que són de l’escola>>

.paleta del CEIP Xiprerspaleta del CEIP Xiprerspaleta del CEIP Xiprers

QUADERN VIRTUAL Parlem del color

No me l’he mirat tot però per si us interessa hi ha un quadern virtual dedicat als colors.

Hi ha informació i exercicis.

http://clic.xtec.cat/qv_biblio/act.jsp?activity_id=39

 A veure si algú l’aprofita.

Montserrat Planella i Serra
IES Castell d’Estela d’Amer

Vitrall al·lucinogen…

La proposta D’aquesta manera defineix Patricio Betteo al seu bloc els resultats de la seva proposta col·laborativa: Sobre una base de línia feta per ell, va convocar a altres artistes gràfics de tot el món a interpretar i acolorir només amb colors plans.Aquests són alguns dels resultats.

Eeek Betteo BunnyRey Camouflage

Si voleu veure més podeu passar per la pàgina de Betteo a Deviant Art

Projectes fotogràfics a l’IES Badalona Nou

A l’IES Badalona Nou hem decidit començar pel reportatge fotogràfic i deixar els minuts Lumière pel gener. La decisió té a veure amb la manera en que intentem incorporar el cinema dins del currículum.

Al nostre centre treballem per centres d’interès globalitzats. Tenim una programació més o menys establerta i vam veure que amb els que tocaven en aquest primer trimestre, els minuts Lumière no acabaven d’anar bé, mentre que per un d’ells, «Les badalones de Badalona» [per veure aquests continguts podeu entrar com a visitants], podia anar-nos molt bé el projecte fotogràfic.

Us expliquem com ho hem anat fent per si a algun altre centre us pot servir l’experiència.

Activitat inicial

Dins del projecte «Les badalones de Badalona», una de les activitats consistia en, després de l’anàlisi d’un anunci institucional de la ciutat de Badalona, adaptar-lo al nostre institut: havien de fer tres fotografies que comuniquessin la idea que ells i elles volien transmetre del nostre centre

anunci model

“Simulacre”
Amb l’ajuda del nostre intervenant, el Pep, es tractava d’introduir la idea de reportatge fotogràfic i fer una primera aproximació molt dirigida. Era important que l’alumnat s’adonés de la necessitat de prendre una sèrie de decisions abans de començar a fer les fotos perquè aquestes decisions suposen una reflexió prèvia que farà que les fotos del seu reportatge tinguin un cert aire de família, una coherència i consistència que d’altra manera no podrien tenir.

preparació 01 preparació 02 preparació 03

Per comprovar si havien entés la idea, els vam demanar que fessin un reportatge fotogràfic al centre.

El reportatge
Dintre del projecte hi havia planejada una sortida per Badalona. Es tractava de visitar tres “badalones” diferents: la de la revolució industrial, la de la immigració i la d’avui dia. Dels tres grups que tenim a segon cicle en van fer altres tres, però amb alumnes barrejats de cada grup. La idea es que a cada grup classe hi hagués un terç d’alumnes que hagués fet cada sortida, de manera que al tornar al grup ho pogués explicar a la resta.
Dins d’aquests nous grups, cada tres alumnes tenien una càmera i havien pres decisions sobre quins aspectes de la Badalona que havien de visitar volien fotografiar. Dues consignes: adequar-se a les decisions preses i fer moltes fotos per a després tenir la possibilitat de escollir.

La selecció.
Un cop fetes les fotos, calia fer una selecció per tal de presentar-les després als seus companys de classe i que servissin d’il•lustració del que havia estat la seva sortida i el que havien aprés de cadascuna de les “badalones” visitades.

En aquesta fase estem en aquests moments. Creiem que l’experiència ha estat positiva, però ens adonem que a l’estar tan lligat a un tema curricular i uns continguts molt determinats (havien de fer una presentació de la Badalona de la Revolució Industrial o de la de la immigració o…) moltes vegades ha primat en les seves fotos la voluntat d’il•lustrar per sobre de la intencionalitat “artística”. És per això que hem pensat en, un cop acabat aquest centre d’interès, tornar a fer una selecció de la selecció buscant aquest aire de família que defensàvem havien de tenir els reportatges.

A mode d’exercici…

Val com a recurs? Idea? … A mode d’exercici…. Colores

Més recursos…

Avui al suplement Ciberp@ís recomanaven Xtranormal. Es tracta d’una pàgina web que sota l’eslògan «If you can type, you can make movies» ofereix un aplicatiu que permet fer curtmetratges d’animació.

xtranormal.jpg

Esculls un personatge i un escenari. Decideixes on poses la càmera i…

Està en anglès, però és fàcil i molt intuïtiva de fer servir. Feu un cop d’ull, potser la trobeu tan entretinguda com a mi m’ha semblat!

Jocs de música de cinema

Volem compartir amb vosaltres un joc musical creat pel David Puertas (IES Can Puig) anomenat sidoku. Es tracta d’una versió musical del famós sudoku; la diferència principal amb el sudoku numèric és que en aquest cas s’han d’omplir les caselles del joc amb notes musicals, però hi ha un afegit un element sonor: cada sidoku amaga una melodia. És un joc de lògica en un entorn musical, que permet aprofundir en el coneixement de l’autor de la melodia, interpretar-la, improvisar amb les notes del sidoku. A més, hi ha un recull de sidokus de música de cinema!

Segur que molts mestres i professors de música us animeu a experimentar amb aquest joc. Nosaltres tenim el recull de sidokus de cinema,  us el podem fer arribar via mail si ens ho demaneu.

Lectura interessant

Us recomano el llibre “Psicologia del color” D’Eva Heller de l’editorial Gustavo Gili.

Em sembla molt interessant per entendre coses sobre el color i també com estan relacionats els colors i quins usos se n’ha fet al llarg de la història.

Espero que us sigui útil.

Dolors  IES Bellvitge

Fotos de París

Fa dies que volia enviar les fotografies de París i no trobava el moment ni tampoc sabia si penjar-les aquí. No vull fer dentetes als que no hi heu anat, més aviat que gaudiu una mica d’aquesta ciutat tan bonica.

p1020359.jpgp1020360.jpgp1020361.jpgp1020363.jpg

p1020366.jpgp1020367.jpgp1020368.jpgp1020374.jpg

p1020376.jpgp1020377.jpgp1020375.jpgp1020380.jpgp1020388.jpg

p1020394.jpgp1020398.jpgp1020405.jpgp1020407.jpg

p1020408.jpgp1020409.jpgp1020413.jpgp1020416.jpg

p1020418.jpgp1020422.jpgp1020434.jpgp1020435.jpgp1020440.jpg

p1020437.jpgp1020448.jpgp1020449.jpgp1020452.jpgp1020455.jpgp1020479.jpgp1020480.jpgp1020497.jpgp1020490.jpg

Una abraçada.

Dolors Busquets  IES Bellvitge

Fitxa Minuts Lumière

Hem pensat que seria interessant que els grupets dels Minuts, demà, aprofitant la localització, també féssiu un petit text sobre el seu minut. Com a una fitxa. D’aquesta manera, la podeu penjar al blog del projecte fotogràfic i podem fer un seguiment d’allò que filmarem. Per descomptat que també els servirà d’eina de reflexió. Crec que seria idoni que fet el Minut, anotéssiu qualque cosa sobre si s’han acomplert o no les seves expectatives. Tant la fitxa d’inici, com les notes finals, com el propi Minut, es pot, després, penjar al blog general..

1. Descriu allò que et proposes amb aquest Minut: per què en aquest lloc? amb quina intenció d’enquadrament? quin resultat plàstic? quines dinàmiques de moviment desitges que es produeixin? etc.

2. Creus que és de l’estil dels minuts Lumière analitzats a classe? Va més enllà? És una còpia? Aporta res nou? Compara-ho.

3. Si li haguessis de posar un títol al teu Minut, quin seria?

4.- En quin lloc filmareu. (Sortida del metro, arribada del tren…)

5. Quin horari seria el més adient ? Per la llum, quantitat de gent, sortida d’escoles, horari de trens i metros …..etc. ( De 13h. a 17h .)

6. Foto del lloc.

AGERMANAMENT

Companyes /nys de les escoles Espronceda i “Bordils” els de la Riera tenim la proposta de la trobada a Sant Pere de Ribes fent una activitat força divertida.

Tenim un jove que s’ha ofert voluntàriament a fer-nos una projecció d’una peli, però serà una cinta que tots els alumnes l’hauran modificat manualment , pintant i tacant el cel·luloide .

Les data de trobada que sembla més adient sobretot pels intervenants és: el 10 de desembre.pase

Esperem la vostra resposta i fens aviat.cinta

Camera Toss

A mode de recurs?!

Camera Toss

Llibres

Us deixo referència del llibre de desmuntar obres i d’un altre.

El llibre de desmuntar obres és més aviat d’endreçar obres. Jo el tinc en alemany però diria que també es pot trobar en anglès, tot i que és igual perquè no hi ha text.

Ursus Wehrli, Kunst Aufräumen (endreçar l’art). Kein&Aber, 2004.

o en anglès

Ursus Wehrli, Tidying up Art. Presler Verlag, 2003.

el mateix autor en té d’altres de llibres.

També he trobat un reportatge al youtube. Es veu el noi que fa aquesta ‘endreça’. Està en alemany, si a algú li interessa puc mirar de fer-ne una transcripció/resum, però vaja no diuen res de l’altre món, ja es veu el que fa. I el que fa està mig bé i serveix per explicar coses als alumnes però al final acaba essent una mica repetitiu:

http://www.youtube.com/watch?v=BkAGFgK3y2U

 kunst01.gif       colorycultura.jpg

-Un altre llibre que ja fa molts anys que tinc i que trobo molt interessant és:

John Cage, Color y Cultura. Ediciones Siruela, 1993.

Està molt ben editat (gran, 335 pàgines i tapa dura), és força teòric però molt clarivident, barreja de pensament i art.

A veure si us serveix,

Montserrat

…colors i quadres…

Pels més petits… o no… Si treballeu quadres i colors per que no triar-ne un… del que disposem d’una versió “especial”

A la galeria flickr de  udronotto podeu trobar versions lego de quadres més a menys famosos… coneguts…

Us imagineu fent una versió amb els nostres alumnes amb els quadres que triem per a treballar amb ells…

Més lectures de cap de setmana

Aquest divendres El Periódico va lliurar un suplement amb col·laboració amb el Macba: «2007. Imatges metropolitanes de la nova Barcelona». Es tracta d’una selecció d’imatges que formen part d’un estudi fotogràfic de la ciutat de Barcelona realitzat entre 2007 i 2008 i que es presenten dins de l’exposició Arxiu Universal (fins al 6 de gener).

També aquest divendres el Público presentava els resultats d’una enquesta sobre preferències cinematogràfiques: «El 40% de los españoles no va nunca al cine. En los últimos 25 años apenas ha variado la asistencia a las salas. El espectador más joven prefiere los nuevos formatos digitales, como el DVD, para ver las películas más taquilleras»…

Acumulació, caos i cintes de vídeo

L’altra dia un alumne em va demanar una cinta de vídeo per filmar una activitat que es feia al centre. Vaig obrir el calaix i…

caos

Això és el que vaig trobar: una muntanya de cintes més o menys ordenades, algunes etiquetades, altres no… Després de tots aquests anys fent vídeo amb el nostre alumnat, s’han anat acumulant les cintes i hem arribat a aquell moment que es fa necessari aturar-se i pensar seriosament en posar una mica d’ordre en el caos.

Dues preguntes m’han vingut al cap:

Una. Cal guardar les cintes un cop han estat digitalitzades?

Dos. Quina  és la forma ortodoxa d’ordenar i classificar les cintes?

Resumint: com us ho feu al vostre centre? Si algú us demanés aquelles imatges que vau enregistrar fa quatre anys, les trobarieu amb facilitat i rapidesa?

colors… i tecnologia…

A mode de recurs…

colors… i tecnologia…

Color Chart: Reinventing Color…

A mode de recurs…

Color Chart: Reinventing Color…

Lectures de cap de setmana

Aquest cap de setmana he estat llegint «EL Libro del Color» de Juan Carlos Sanz (Alianza Editorial, 1993).

Buscava informació, però sobre tot inspiració per dissenyar activitats pel nostre alumnat… No l’he sapigut trobar!

El llibre m’ha semblat massa àrid, així que he optat per una ràpida lectura en diagonal… i me n’alegro, perquè a les quatre últimes pàgines he trobat un parell d’idees que m’han semblat interessants.

Una. Una aproximació al color, la seva significació i la comunicació visual en l’ésser humà en diferents nivells que l’autor anomena closques:

– Primera closca: pigmentació sobre la pròpia pell

– Segona closca: els colors a la roba

– Tercera closca: disseny d’interiors

– Quarta closca: disseny urbanístic

– Cinquena closca: disseny gràfic.

Dos. Pel que fa a la quarta closca diu:

“En este sentido, llama mucho la atención la enorme diferencia entre los conceptos cromáticos de ciudad: occidental y oriental. La relación visual de un occidental con su ciudad es prácticamente acromática; la de un oriental es cromática. Esto no siempre fue así, pero desde hace cientos de años en las ciudades occidentales se percibe color dentro de las casas y no en el exterior. Sin embargo, la no muy afortunada articulación de estándares cromáticos en los edificios de los años setenta da que pensar”

Creieu que es certa aquesta diferència entre els conceptes de ciutat occidental i oriental? A algú se li acudeix exemples per comentar al nostre alumnat?

I ja posats a demanar… Algun altre llibre o material inspirador a banda del suggerit pels companys de l’IES Ronda?

Colours in Motion

Hola, us presentem el Weblog que emprarem a l’IES Ronda de Lleida pel dia a dia del projecte… Colours in Motion
La idea és que els professors i els alumnes puguin fer servir aquest espai pel projecte de la nostra comunitat i exportar al blog de cinema en curs tot el que calgui… creiem que ens permetrà més flexibilitat, evitant incloure en cinema en curs tot allò que no hagi d’anar…
Bé ja ens direu que us sembla… tot i això us recomanen pels vostres alumnes la darrera entrada… color in motion

Com us ho fareu amb els blocs?

Sembla que el tema blocs comença a animar-se… Mmm!

En el nostre centre fins a començaments de novembre no comencem amb els tallers de Cinema en Curs, però ja hem posat en marxa la nostra neurona. Ara bé, com que només és una, necessita una mica d’ajuda i consell…

Com penseu gestionar el bloc del vostre centre? Teniu intenció de fer usuari a cadascun dels vostres alumnes o fareu un usuari per a tothom?

D’altra banda, ja heu pensat de quina manera estareu al dia de les entrades que s’escriuen a cada bloc? Em permeteu una recomanació? Si feu servir el Firefox, hi ha un complement molt interessant, fàcil de fer servir i molt pràctic: és el Sage… Jo ja us he «fitxat» a tots i totes!!

Les jornades al Collell

Els passats dies 3 i 4 d’octubre, vàrem tenir les Jornades de formació pràctica al Collell. Varen ser dos dies de treball molt intensos. A contunació veureu les fotografies dels diferents tallers que constaten el bon treball d’equip que es va realitzar entre docents i professionals del cinema.

A la pàgina de “Formació al Collell” també podeu veure les pràctiques fotogràfiques i de muntatge finalitzades que vàreu realitzar els docents. Esperem que aneu publicant més fotos!

La pràctica de rodatge

El taller de guió

El taller de muntatge