Racons en català: jugar per parlar

A la nostra escola, creiem que aprendre una llengua va molt més enllà d’estudiar-la a través de llibres. Per això, hem posat en marxa una activitat molt especial: “Racons en català”. Es tracta d’un espai lúdic on els infants poden jugar lliurement a jocs de taula, però amb una condició molt clara: només poden parlar en català.

L’objectiu principal d’aquesta activitat és fomentar l’ús espontani del català en un context real i motivador. En lloc de practicar l’expressió oral de manera formal, els alumnes s’endinsen en partides de jocs com el dòmino, el memory, cartes o jocs de taula cooperatius, on necessiten parlar, preguntar, negociar o explicar per poder jugar. I tot, en català!

A més, el mestre o la mestra participa activament, passant per tots els racons i jugant amb els alumnes. Això permet introduir vocabulari específic de cada joc, modelar expressions naturals i incentivar el diàleg. Així, mentre es diverteixen, els nens i nenes practiquen estructures lingüístiques, guanyen fluïdesa i amplien el seu lèxic.

Aquesta iniciativa no només reforça les competències lingüístiques, sinó que afavoreix la convivència, la cooperació i l’autonomia. El joc esdevé una eina educativa poderosa, i el català, una llengua viva que es fa servir per comunicar, compartir i riure.

Amb “Racons en català”, parlem jugant… i juguem parlant!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Descobrim el món de les abelles!

Durant una setmana molt especial, l’alumnat de 1r i 2n de Primària ha estat immers en un projecte fascinant i molt dolç: les abelles. Aquest projecte, pensat per treballar de manera interdisciplinària i cooperativa, ha permès als nens i nenes aprendre a través de la curiositat, la investigació i la col·laboració.

Tot va començar amb un vídeo molt especial: el Ginès Bonamel, un nou apicultor que acaba de començar a treballar en una granja d’abelles, ens va demanar ajuda per conèixer més coses sobre aquests insectes tan importants. Aquest missatge va despertar moltes preguntes: Què són les abelles? Com són? On viuen? Què mengen? Com neixen? Qui les cuida? entre d’altres.

Per respondre-les, ens vam endinsar en el món de les abelles a través de llibres de la biblioteca, vídeos, contes i explicacions. I no només això! Vam treballar la temàtica en totes les àrees: llengua, matemàtiques, medi, plàstica… Cada activitat tenia com a fil conductor les abelles, i això ens ha permès aprendre de manera global i significativa.

Una de les particularitats més boniques del projecte ha estat que els infants de primer i segon han treballat barrejats, fomentant la cooperació i l’ajuda entre iguals. Al llarg dels dies hem llegit plegats, hem fet manualitats, hem investigat, hem compartit coneixements i hem après molt, els uns dels altres.

Aquest projecte ha estat molt més que un conjunt d’activitats: ha estat una experiència per créixer junts, descobrir el valor de les abelles per al planeta i, sobretot, gaudir aprenent. Ha estat un aprenentatge en equip, divertit i molt enriquidor!

Per posar el punt final a aquest projecte tan dolç i interessant, vam fer una sortida a Can Pere, una granja d’abelles. Allà, els nens i nenes van poder aprofundir els seus coneixements vivint una experiència única: van veure de ben a prop la casa de les abelles, les van observar en directe i, fins i tot, es van vestir d’apicultors per estar-hi a prop amb seguretat.

També van elaborar mel, van fer una espelma amb cera d’abella i van poder entendre de manera vivencial tot el que havien estat treballant a l’aula.

Va ser una activitat enriquidora i emocionant, que va posar el fermall d’or a un projecte que, sens dubte, ha deixat empremta.

Felicitats, petits apicultors i apicultores!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

El llibre de la selva

Els estudiants de Cicle inicial van gaudir amb l’obra “El llibre de la selva” a l’Auditori Sant Ildefons de Cornellà de Llobregat. Aprofitant aquesta visita, hem treballat el conte a classe.

A primer de primària, la classe dels guardians de la pau, hem treballat la unitat set, el llibre de la selva. Quina coincidència! Ens adonem que existeixen diferents versions dels contes i les comentem en assemblea. Després, juguem al Bingo descobrint el vocabulari del conte a través del joc del penjat. Va ser molt divertit jugar en pijama!

A segon de primària, la classe de la calma, treballem els noms comuns i propis i juguem al Bingo amb el penjat en un nivell més avançat. El vocabulari pot sortir amb noms comuns dels animals o amb noms propis del conte. Col·laborem en treball cooperatiu: el supervisor de cada grup reparteix la seva plastilina entre els integrants del seu grup. Quan la classe endevina la paraula secreta, tots els integrants posen el seu tros de plastilina a la imatge correcta.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Apadrinament lector

La lectura no és només quelcom important per la vida si no també un plaer. Una finestra oberta a tot arreu que podries només imaginar o somiar. La lectura és un lloc on no existeix el temps, ni l’espai. Un món on només hi ha espai per la imaginació, el pensament i el poder de creativitat.

Com a adults , sovint oblidem que tenim una part infantil que batega dintre nostre i com a nens, sovint obliden que darrere de coses que poden ser avorrides, com és aprendre a llegir, es poden amagar un seguit d’aventures i misteris que apareixeran quan comencin ajuntar les primeres síl·labes, que alhora donaran pas a les primeres comprensions lectores que són els panys que obriran les finestres de l’ànima.

Com bé sabeu, els inicis de la lectura no són sempre fàcils i què millor manera si tenim a algú gran que ens ajudi. Algú que ens faci costat, com un germà gran que estarà amb nosaltres no només durant l’aprenentatge i l’autodescobriment del plaer lector, sinó per compartir la il·lusió. Conèixer a altres nens més grans suposa crear un lligam; que tenint com a eix la lectura, farà que es fomenti l’amistat, l’autosuperació, la coneixença…,

Els padrins lectors s’inicien quan els nens i les nenes de primer ja tenen un nivell lector per desxifrar les paraules, però encara no han adquirit prou fluïdesa per a entendre allò que llegeixen. Els nens de sisè, de retorn, han de fer l’esforç mental d’explicar allò que saben de forma mecanitzada a nens més petits, tot tenint la paciència i l’amor que cal per ensenyar a qui no sap. D’aquesta manera, es posen al lloc de l’altre i quan tornen, a les seves taules i cadires, a l’hora següent per tornar a desenvolupar el rol d’alumne, pensen que les coses no sempre surten a la primera, que de vegades el camí, potser té pedres, però que no passa res, perquè el mestre t’ajudarà a esquivar-les i indicar-te a temps on són per tal que no caiguis i si caiguessis, tampoc no passaria res, perquè el mestre et donaria la mà la per aixecar-te. D’aquesta manera, ells acompanyen als nens de primer, com algun dia ho varen fer els de sisè amb ells. Fomentem que s’ajudin i es coneguin entre ells i que estableixin lligams que els hi duraran per sempre.

Després de tot plegat ens queda el record de com vàrem començar a aprendre a llegir, que el gran sempre ajuda al petit i que del petit sempre se’n pot aprendre. Després de tot queda la lectura, les aventures i un cor que se’ns ha fet una mica més gran. Ara tenim espai, pels nostres padrins lectors.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Creem el nostre joc terrorífic

Arriba Halloween i per treballar-ho de manera diferent hem dut a terme una proposta interdisciplinària durant tota una setmana.


En primer lloc, vam explicar el conte en castellà “una cena terrorífica” i els vam dir als alumnes que ens havien demanat crear un memori per acompanyar el conte i promocionar-ho.
Al llarg de la setmana, vam anar treballant els diferents personatges del conte en les tres llengües (català, castellà i anglès): noms i descripció d’aquests.

Posteriorment, els alumnes es van organitzar en grups cooperatius i van pensar el nom del grup, el nom que volien posar-li al memori, el material que necessitaven per crear-lo, els personatges que volien incloure en el joc i distribuir les tasques entre els diferents membres del grup.

Quan tot això ja estava clar, els nens i nenes van començar a crear el seu memori. Aquest consistia a dibuixar en les cartes els personatges i en unes altres escriure el nom d’aquests per tal de fer associació de dibuix i paraula.

Després, cada grup va mostrar el seu memori a la resta de grups i van realitzar una coavaluació amb una graella amb una sèrie d’ítems els quals el seu joc havia d’incloure. Aquests eren: cartes ben retallades, dibuixos grans i ben pintats, paraules escrites amb bona lletra i totes les cartes amb el nom del grup darrere. Tot seguit, cada grup va dur a terme una autoavaluació del joc creat i del treball en grup i, finalment, una autoavaluació individual del seu treball personal.

Per acabar, el dia de Halloween els alumnes van venir disfressats de diferents personatges terrorífics i van jugar a tots els memoris.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

FELICITACIÓ DE NADAL.

Cada vegada més, les úniques cartes que escrivim com fèiem fa anys són les que van dirigides als Reis d’Orient.

La classe de les coloraines hem aprofitat aquestes dates tan màgiques perquè els nens i les nenes de segon de primària facin una felicitació de Nadal pel seu amic o amiga invisible i    l´enviïn per correu.

Primer vam anar a l’estanc a comprar un segell i tot seguit vam esbrinar la nostra adreça, la vam escriure en un sobre on hi vam posar la felicitació que cada u va escriure amb molt amor acompanyat d’un preciós dibuix.

Per acabar vam anar a depositar la carta a la bústia, la nostra feina va acabar aquí, ara toca esperar que arribi a casa.

L´esperem amb molta emoció.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

LA VEREMA

Els nens i nenes de Cicle inicial hem anat a la casa Valldeperas a fer l’activitat de la verema. Allà hem après quin és el procés que segueix el raïm per convertir-se en vi.

En primer lloc, hem anat a visitar les vinyes i hem tallat el raïm del cep. Després, ho hem trepitjat amb els nostres propis peus (ben nets, és clar) i hem tastat el most que en surt.

Finalment, hem visitat els cellers i hem observat què passa quan el most arriba allà. Ens hem emportat a la classe el most que vam fer per veure en primera persona com és el procés de fermentació.

Gràcies a aquesta excursió, ja entenem les diferents activitats que es realitzen a les vinyes i al celler perquè els nostres familiars puguin tastar vins tan bons.

Nosaltres, mentre ens fem grans, anirem bevent most; que també està molt bo!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Fins a l’infinit i més enllà!

Els alumnes i les alumnes de cicle inicial han dut a terme en l’última setmana de curs un projecte interdisciplinari anomenat Fins a l’infinit i més enllà!

S’han embarcat en una nova aventura sota les ordres de les aeronaus Irenenterprise i Interstellar i han ajudat a l’extraterrestre Paxi a tornar a casa.

Durant la realització del projecte, han anat superant diferents proves per poder ser uns autèntics astronautes i, a més, han après moltes coses sobre l’Univers i el sistema solar: nom i ordre dels planetes, característiques dels planetes, constel·lacions, la nostra constel·lació segons el signe de l’horòscop, entre altres coses.

Així mateix, s’han barrejat 1r i 2n i han treballat en grup de manera cooperativa, gràcies a això s’han conegut molt més les dues classes i s’han ajudat entre ells a l’hora d’assolir els diferents reptes que es presentaven. S’ho han passat d’allò més bé i ara són tots uns experts sobre l’Univers!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Contacontes

Els contacontes són uns personatges que ens han acompanyat al llarg de la història i han transmès de forma oral coneixements i saviesa al llarg dels anys.

A través dels contes poden explicar als nens diversos aprenentatges que serien més difícils de transmetre a la vida quotidiana però que a través d’aquestes petites històries, que fan seves, comprenen i interioritzen d’allò més bé.

A l’escola, durant el curs dels nens i nenes de segon hem explicat molts contes… De diversos estils, fins i tot hem explicat contes on ells eren els protagonistes! Però aquest any ells són els artistes.

Cadascú s’ha preparat una història, un conte per explicar. Cadascú a la seva manera. Alguns ho teatralitzaven, altres han decidit portar el llibre i altres explicar-ho de memòria tot fent servir la seva imaginació.

Així, alguns alumnes han descobert la gràcia natural que tenen per transmetre contes, altres que són molt divertits i altres que són bons per crear ambients de misteri…

Amb tota aquesta activitat han gaudit de sentir 23 contes nous de la mà dels seus companys i ha tingut tant d’èxit l’experiència, que la volen repetir cada any.

Han guanyat el punt de llibre oficial de contacontes i ja sabeu:

“Els contes ens ensenyen que la vida es tracta d’alguna cosa més que passar pàgina. Gaudir cada instant de màgia abans d’arribar al final”.

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

LES PARAULES ESPECIALS

 

A cicle inicial a la classe de castellà hem fet un taller sobre

“paraules especials” .

Quina ha estat la sorpresa! Quan s’han adonat que les paraules poden fer olor, poden ser boniques, amables, saboroses i també poden expressar emocions i moltes coses més.

S’ho han passat super bé i aquí en teniu una petita mostra.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari