Institut Gorgs (1er)

Hola nois i noies de Cerdanyola!

Som els mestres del Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu i us donem la benvinguda en aquest espai que pretén ser un espai per poder conèixer-nos abans de que vingueu a fer l’estada.

Ens agradaria que ens escrivíssiu allò què US PASSA PEL CAP quan rumieu sobre l’estada que vindreu a fer al cor del Pirineu. Quines coses penseu què aprendreu en aquestes valls  pirinenques? I quines són aquelles coses que seran tant diferents del paisatge i la vida diària de casa vostra?

A cada estada presentem algun animal i aquesta vegada hem escollit la granota roja o pirinenca (Rana temporaria). Segur que molts de vosaltres ja la coneixeu i és que a Catalunya la trobem en ambients de muntanya mitja o alta muntanya. És una granota de coloració variable, bruna, vermellosa, sobretot les femelles en època reproductora. Un tret característic és aquesta taca negrosa molt marcada que li surt temporalment i que va des de la part anterior de l’ull fins a ultrapassar el timpà. Què la veieu a la imatge?

Durant l’època de reproducció és una espècie aquàtica, però fora d’aquesta època pot allunyar-se’n una mica, sempre i quant es mantingui en un ambient humit. Prefereix les aigües calmades amb fons de llot. Quan arriba el fred la granota roja hiverna, al Pirineu sol fer-ho del mes d’octubre fins a l’abril. Just quan desperten té lloc el procés de reproducció. Cada femella pon uns 4000 ous! Ho fan en paquets de 500 ous de 2mm de diàmetre cada ou. Ens haurem de fixar si trobem alguna d’aquestes postes ja que ara és el moment en que les fan!

granota roja

La granota roja s’alimenta de: gasteròpodes, dípters, aràcnids, larves de papallona, himenòpters i oligoquets. Els captura amb la seva llengua protàctil,  ja sigui saltant sobre ells a certa distància, o atrapant-los amb aquesta quan estan a prop seu.

Esperem les vostres respostes i també dubtes que se us plantegin a l’hora de preparar la bossa o sobre les activitats que veniu a fer amb nosaltres.

Ens veiem en uns dies!

Professores Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu

Save

2 respostes a Institut Gorgs (1er)

1. 1r ESO D diu:

Hola som la classe de 1r D.Estem entusiasmats per anar-hi.
    Hi ha animals salvatges com guineus o llops?
    Què menjarem quan estiguem allà?
    Quantes persones hi ha per habitació?
    Hi ha wifi?
    Quina vestimenta ens recomaneu per venir?
    Ens han explicat que són 5 hores de viatge, val la pena el viatge?

• Hola nois i noies de Cerdanyola!

En primer lloc, disculpeu per no haver-vos donat resposta abans, però entre ponts, festes nadalenques i la feina del dia a dia al CdA encara no havíem tingut un moment per dedicar-nos al Bloc.
      Miraré d’anar responent les vostres preguntes per tal que vingueu el més preparats possible i que aprofiteu i gaudiu al màxim de la vostra estada.
      – Pel que fa al tema dels animals salvatges: tingueu en compte que les Valls d’Àneu són una zona del Pallars Sobirà on els pobles que hi ha són molt petits i en tot el territori no hi ha una gran pressió humana. Això fa que els diferents hàbitats dels animals salvatges es trobin en molt bon estat i per tant, que aquests hi puguin viure sense gaires alteracions. Al Pallars Sobirà tenim una gran diversitat de fauna i entre els mamífers hi podem trobar la guineu, però no el llop. De fet, de llop a Catalunya es pot dir que es va extingir durant la segona meitat del segle XIX. Ara bé, tot i que no s’ha detectat cap població estable, se n’ha pogut veure algun exemplar des de l’any 2000, bàsicament pel Ripollès i la Cerdanya.
      – Pel que fa al que menjareu durant la vostra estada, no us ho podem dir encara, ja que el menú no es programa fins la setmana abans de l’estada. D’altra banda, és el personal de cuina qui s’encarrega d’elaborar els menús. Però ben segur que menjareu molt bé, ja que les cuineres del CdA cuinen molt bé!
      – Hi ha habitacions de 4, 6 i 8 alumnes. Els vostres professors ja s’encarregaran de fer la distribució que creguin més convenient.
      – A la casa no tindreu wifi. Però no ho vegeu com un inconvenient, ja que, de vegades, va bé desconnectar del dia a dia per poder gaudir plenament d’allò nou que ens envolta.
      – Al mes d’Abril, a molts llocs de Catalunya ja comença a fer bon temps. Ara bé, heu de tenir en compte que veniu al Pirineu i que en la sortida del Parc Nacional pujarem a 2000 metres d’altitud i per tant el clima no té res a veure amb Cerdanyola. Així que veniu amb roba d’abric, i, si en teniu, amb roba impermeable també, ja que, és probable que trobem neu i si aneu ben equipats podreu gaudir d’allò més amb la neu.
      – Tot i que el viatge és llarg, penseu que durant el recorregut podeu gaudir molt dels diferents paisatges que anireu travessant. Catalunya és un país de contrastos. En un territori no gaire extens, a causa de les variacions climàtiques, tenim paisatges ben diferents. Això afavoreix també que puguem tenir una gran diversitat de fauna i flora.

Apa doncs, ja podeu començar a investigar una mica pel vostre compte a veure que és el que trobareu un cop vingueu aquí!
      Fins aviat.

Professor i professores del CdA