Hello everybody!!!

Hello everybody!

Today we begin our biology project, we’ll keep in touch!

 

SCIENCE PROJECT – COMENIUS

5th class (10-11 years old)

Academic year 2010-2011

 

1.- Project title: The posidonia marine ecosystem

2. Participants: 48 pupils (10-11 years old).

3. Time: 12 hours (between April, May and June).

4. Presentation of the information.

5. Topic: The work carried out is “The chain food alteration in the marine ecosystem of the posidonia due to environmental changes by non-sustainable human activities”.

 

6. Activity programme:

1.1. Starting point: a question. We look at the similarities between Karmoy and Vilanova i la Geltrú.

1.2. Marine ecosystem game.

1.3. Meeting an expert. Pupils prepare the questions to make to the expert.

1.4. Look up information by means of websites.

1.5. Presentation of the work done with photos by means of a power point.

planificacio-2planificacio-31planificacio-11

 

CERQUEM INFORMACIÓ ALS LLIBRES DE TEXT ESCOLARS. / WE LOOK FOR INFORMATION ON THE SCHOOL BOOKS

comparaciocadenes-trofiques-comparaciocadenes-trofiques-21Comparem un ecosistema terrestre de bosc i de praderia submarina, cerquem les semblances. Els dos són un Sistema, En els dos ecosistemes els éssers vius es necessiten els uns als altres, i si un s’extigeix els altres es queden sense aliment, o hi una sobrepoblació cóm les meduses !!!


We compare and look for the similarities between a land forest ecosystem and the underwater prairie, since both are systems. In both ecosystems the living beings need each other; as a consequence if one of them extinguishes the others do not feed themselves properly, therefore there is an overpopulation of jelly fish.

productors-consumidors-descomponedors1

Fem cadenes alimentàries amb els éssers vius de l’ecosistema marí de Posidònia

We do food chains with the living beings of an underwater posidonia ecosystem.

dibuix-cadenes-trofiques

Classifiquem els éssers vius segons la seva funció dins l’ecosistema.


We classify the living beings according to their function in the ecosystem.

graella

CERQUEM INFORMACIÓ A LA XARXA, A LES PÀGINES WEB. / WE SEARCH INFORMATION ON THE INTERNET.

COM S’ALIMENTA EL CARGOL PUNXENC?/
HOW DOES THE SPIKY WINKLE FEED?

Cerquem webs de manera oberta, i registrem la informació.
We look for web pages and we record the information.

webs-plantilla

PROJECT: THE MARINE ECOSYSTEM

TOPIC: THE SPIKY WINKLE

What do we want to know?

Food.:

Habitat:

What have we learnt?

Food.:

Habitat: 

Compartim i comparem la informació amb la resta del grup.

We share and compare the information with our classmates.

Després la mestra ens recomana algunes webs.

Afterwards, the teacher recommends us some web pages.

http://www.llotjavilanova.com/
http://ca.wikipedia.org/wiki/Corn_amb_pues
http://www.maspedro.e.telefonica.net/webescola/

INFORMACIÓ ORAL: CONFERÈNCIA D’EXPERTS. / ORAL INFORMATION: AN EXPERT

Amb el nostre grup, acordem una o dos preguntes per fer al conferenciant. El Portaveu les llegirà, i el secretari, després de la Conferència, escriurà les respostes.pregunta-experts-6preguntes-expert-3preguntes-expert-4preguntes-expert-5

With our group we agree on two or three questions for the lecturer. The spokesperson will read them and the secretary will write down the answers after the lecture.

COMENÇA LA CONFERÈNCIA D’EXPERTS DE L’ARJAU!

HERE WE GO! THE LECTURE BY AN EXPERT …

LA CONFERÈNCIA VA ESTAR REALITZADA PER ENRIC DEL CAMPO, PATRÓ MAJOR DE LA CONFRARIA DE PESCA ARTESANAL DE SITGES.


THE TALK WAS GIVEN BY Mr. ENRIC DEL CAMPO, THE MAIN SKIPPER AT THE LOCAL SHORE FISHING GUILD IN SITGES.

pregunta-elisa

LA CONFRARIA DE PESCADORS ENS CERTIFICA LA SEVA COL.LABORACIÓ.

THE LOCAL SHORE FISHING GUILD IN SITGES CERTIFIES HIS CONTRIBUTION

Un company nostre mostra al Sr Enric una caricatura seva, feta mentre escoltava la conferència. Sembla que li agradi!

A classmate drew a caricature of Mr. Enric while listening to him. He looks glad with it!

p10405904

p10405921

OBSERVEM MOSTRES TROBADES A LA PLATJA DEL FAR. FEM TREBALL DE CAMP / WE OBSERVE THE SAMPLES FOUND ON THE LIGHTHOUSE BEACH. WE DO SOME FIELDWORK.

Observem les mostres de tiges i foto-pos3fulles de Posidònia.

We watch the posidonia sprigs and leaves.

Ens fem preguntes. Cóm són?, Cóm eren abans?, Què necessiten per sobreviure?, Qui els necessita?, Cóm hauran arribat fins a la platja del Far?, En què es convertiran?

We wonder: what are they like? What were they like before? What do they need to survive? Who needs them? How did they get to the Lighthouse Beach? What will they turn into?

Amb la càmara Mótic acoblada a la lupa binocular fotografiem una posta d’ous de sèpia, i els Hidrozoos que són els habitants de les fulles de Posidònia i l’aliment dels petits peixets.

With the Mòtic camera joint to the binocular loupes we make photos of the cuttlefish laying eggs and the hydrozoans who inhabit the posidonia leaves and feed the small fish.

ous de sèpiahidrozoos

Els Murals de l’Aula de Ciències ens ajuden a identificar les mostres de la platja.

The posters in our science class help us to identify the samples found on the beach.

We take photos of the ball and the stalks. We compare them and we read some information at the book titled “Prairies of posidonia underwater”. The ball is the trunk of the posidonia!! Who must have pull it up?”p10405771

ELS LLIBRES ENS EXPLIQUEN CÓM SÓN ELS PRATS SUBMARINS DE POSIDÒNIA/ BOOKS TELL US ABOUT THE POSIDONIA PRAIRIES

El llibre de “Els Prats Submarins de Posidònia” ens ajuden a identificar les mostres de la platja del Far.

IDENTIFIQUEM


The book about the posidonia prairies helps us to identify the samples found on the beach.

que-es-posidonia1El peix agulleta ens explica cóm és la seva casa : la planta de Pòsidònia


The Cosmocampus elucens fish tells us about its home: the posidonia.

UN REPORTATGE, MÉS INFORMACIÓ! / A DOCUMENTARY, FURTHER INFORMATION!

p10406001

Abans de veure el reportatge, llegim les preguntes del full de treball, ara ja sabem quina informació busquem.

Veiem el reportatge de Thalassa “El cargol Punxenc”, a TV3 a la carta.

I el reportatge  “Reserva marina de pesca Masia Blanca de Comarruga” video realitzat pel Ministerio de Medio Ambiente.

Before watching the documentary we read the questions from our worksheet in order to know what information we are searching.

We watch the documentary “El cargol punxenc” (The spiky winkle). This is on TV3 and the programme is Thalassa. [http://thalassa.cat/web/canales/showVideo/idcanal/24/idvideo/87].

Another documentary is “A fishing marine reserve in La Masia Blanca (Comarruga)” [http://maps.google.es/maps?ll=41.179017,1.5123&z=16&t=h&hl=es] made by the Environment Department.

causesconcequencies

Obrim un debat sobre les causes i les conseqüències del deteriorament de les praderies submarines de Posidònia, i valorem la importància d’una Reserva Marina cóm a mesura de protecció.


We start a discussion on the causes and consequences of the deterioration of the underwater posidonia prairies and we consider the importance of a Marine Reserve as a protection measure.

causes-emisaris

LA NOTÍCIA, INFORMACIÓ D’ACTUALITAT / CURRENT NEWS

Noticia “El fons marí al descobert” del Diari de Vilanova a l’abril del 2011.

Cerquem les paraules i les idees clau de la noticia.

Ara sabem quina feina fa la Xarxa Natura 2000, el Consorci dels Colls Miralpeix, el Departament de Medi Ambient, i la Diputació de Barcelona.

We read an article at the local newspaper Diari de Vilanova about the underwater ecosystem “Discovering the underwater” (April 2011).

We look up the key words and main ideas.

Finally, we get to know what the Xarxa Natura 2000 is working on, the Miralpeix Consortium, the Environment Department of the Catalan Government and the Barcelona Council.

Two questions come up:

WILL THE RESERVE AREA OF THE GARRAF COAST WILL COME TRUE?

WHAT CAN WE DO?

img033noticia1

MANIFEST DEL DIA INTERNACIONAL DEL MEDI AMBIENT 5/6/2011/ WORLD ENVIRONMENT DAY 5/6/2011

Des de la Regiduria de Medi Ambient de l’Ajuntament de Vilanova, ens demanen la col.laboració en un Manifest que llegirem el dia 7 de juny a la Plaça de la Vila, juntament amb d’altres escoles participants de la ciutat, en motiu del dia internacional del Medi Ambient.
El nostre manifest :

From the Environment Council Office in Vilanova i la Geltrú we ask for cooperation in a Statement which will be read the 7th June at the Town Hall square together with the rest of the participating schools in town. That is:

Davant de la progressiva extinció de les praderies submarines de Posidònia i la seva biodiversitat, informació rebuda a traves del nostre projecte Comenius …….

Nosaltres creiem que cal reduir els nostres residus, abocats diàriament pels emissaris submarins a les praderies de Posidònia, i que cal desviar aquests emissaris per tal de no perjudicar-les. També creiem urgent i necessari continuar amb el projecte de la Reserva Marina del Garraf.


In view of the progressive extinction of the underwater posidonia prairies and its biodiversity, known in our Comenius project…

We declare,

We think that is necessary to reduce the waste materials daily sent by the underwater emissaries on the posidonia prairies and it is necessary to divert them to avoid damage on this ecosystem. We also believe it is urgent and necessary to continue the Project of the “Reserva Marina del Garraf”.

CONCLUSIONS DEL PROJECTE /PROJECT CONCLUSIONS

Quan se li demanda al nen/a cercar una informació sobre un tema,  sense cap altre objectiu que el de enmagatzemar informació, dificulta la cerca d’informació ja que en falta l’objectiu, independenment de la Font d’informació que utilitzi.
Per tant, el fet de plantejar BONES PREGUNTES , com a desencadenant de la recerca d’informació és fa imprescindible.
LES BONES PREGUNTES o PREGUNTES SIGNIFICATIVES:
– SÓN PRODUCTIVES JA QUE PROMOUEN L’EXPLORACIÓ DE LES PRÒPIES IDEES I LA DELS COMPANYS COMPARTINT ELS OBJECTIUS DE CERCA, PER PRENDRE CONCIÈNCIA DE LA LIMITACIÓ DELS RAONAMENTS APLICATS, I ESTIMULAR L’INTERÉS A LA RECERCA PER SABER-NE MÉS.
– ESTAN SITUADES EN UN CONTEXT PROPER I CONCRET D’ESTUDI QUE FACILITEN L’OBJECTIU DE LA CERCA, QUINA FINALITAT TÉ, PER A QUÈ ÉS NECESSÀRIA, A QUI VA DIRIGIDA, ….
– PROPORCIONEN LA UTILITZACIÓ I L’APLICACIÓ DIRECTA DE LA INFORMACIÓ QUE PASSA A SER UN RECURS IMPRESCINDIBLE PER A UN OBJECTIU POSTERIOR.
– PERMETEN ORGANITZAR, SINTETITZAR LA INFORMACIÓ TROBADA SEGONS LA DEMANDA CONCRETA, DESCRIBINT, EXPLICANT, ARGUMENTANT, JUSTIFICANT, UTILITZANT MAPES D’IDEES I/O CONCEPTUALS, GRAELLES, …..
– ESTAN ORIENTADES A APLICAR ELS MODELS APRESSOS, PERÒ QUEDEN OBERTES A MES D’UNA POSSIBLE RESPOSTA, PER OBRIR ALTRES NOUS MODELS D’APRENENTATGE.
I representen un recurs imprescindible per a la GESTIÓ DE LA CERCA D’INFORMACIÓ.

GOOD QUESTIONS or MEANINGFUL QUESTIONS ARE:

  • PRODUCTIVE BECAUSE THEY STIMULATE THE EXPLORATION OF THEIR OWN AND CLASSMATE IDEAS BY SHARING THE RESEARCH AIMS. TO BECOME AWARE OF THE LIMITS OF THE APPLIED REASONING. AND STIMULATE THE INTEREST IN FURTHER KNOWLEDGE BY DOING RESEARCH.
  • GOOD QUESTIONS FIT IN A NEAR AND SPECIFIC STUDYING CONTEXT WHICH FACILITATE THE AIM OF RESEARCH, WHAT ITS GOAL IS, WHY IS NECESSARY, WHO ARE MEANT FOR…

  • GOOD QUESTIONS PROVIDE INFORMATION TO BE USED AGAIN AND AGAIN IN THE PROCESS OF LOOKING FOR FURTHER INFORMATION AND IN ORDER TO BE ABLE TO COMMUNICATE IT.

.

  • GOOD QUESTIONS ALLOW TO ORGANIZE, SYNTHESIZE THE INFORMATION FOUND ACCORDING TO SPECIFIC REQUIREMENTS BY DESCRIBING, EXPLAINING, ARGUING, JUSTIFYING, USING IDEAS AND/OR CONCEPTUAL MAPS, GRIDS…

  • GOOD QUESTIONS ARE MEANT TO BE APPLIED ON PREVIOUS LEARNT MODELS ALTHOUGH THEY MAY BE OPEN TO MORE THAN ONE ANSWER IN ORDER TO ENLARGE NEW LEARNING MODELS. THEY REPRESENT AN ESSENTIAL RESOURCE TO SORT OUT THE INFORMATION SEARCH.