Venda de llibres de St. Jordi 2016

P1030949Com a resultat de la venda de llibres de segona mà es varen recaptar 138€. Aquests guanys es van donar integrament a la biblioteca de l’escola i ja s’han destinat 118€ a la compra dels contes que veieu a la foto.

Als que vau participar en la venda de llibres, als que vau comprar-ne i sobretot als que fer donació…. mooooltes GRÀCIES A TOTS !

 

Poesia per l’estiu.

Un grupet d’alumnes de 6è, la Toñi, la Miriam, la Claudia i la Paula  us proposen per aquest estiu una mica de poesia.

 El domador de paraules  Miquel Desclot  i Mercè Galí  – Edit. La Galera                             una antologia  de cinc poemaris escrits per en Desclot i, traçatsamb tota la gràcia del circ, per la Mercè Galí.  

domador de paraules 2

Les alumnes de 6è diuen: “Ens ha semblat molt divertit, perquè a més de poesies hi ha cançons”

 

 

Batec de les paraules   Joana Raspall – Edit. El cep i la nansaBatec de paraules

“Estimo les lletres                                                                 que formen els mots                                                                 i els llavis que els diuen,                                                            i el cor que els entén…                                                              perquè als mots hi ha l’ànima                                                  de tota la gent!”                                                                          (De la Joana Raspall als nens i nenes)

Les alumnes ens expliquen: “en aquest llibre no hi ha il·lustracions, però hem après molt llegint poemes. Joana Raspall és una senyora molt treballadora, ens han agradat molt els seus poemes”

    La màgia de les paraules   M. Mercè Marçal – Edit. Baula                                                 màgia de les paraules   • Aquest recull ens ofereix uns poemes plens d’imatges, alguns amb un to agredolç i curulls d’imaginació que enriqueixen el llenguatge i ofereixen als nens la possibilitat d’endinsar-se en una poesia de qualitat i bona factura.

La Toñi, la Miriam, la Claudia i la Paula ens comenten que aquest llibre és molt inspiratiu, divertit i bonic. El trobem molt ben fet perquè els dibuixos acompanyen molt bé als poemes.

 

I… no ens podem deixar de suggerir l’última publicació de Joan Margarit.                            Des d’on tornar a estimar          Edit. Proa                                                                             des-don-tornar-a-estimar_9788475885414                                                                                                    Mai fins ara, Joan Margarit no havia escrit un llibre que, conservant la tendresa dels seus primers poemes, tingués també la lucidesa severa dels últims. La intel•ligència sentimental i la bellesa abrupta d’aquests versos signifiquen un pas de gegant en la poesia del poeta català més llegit del nostre temps.    (Edit. Proa)

 

MOLT BON ESTIU i BONA LECTURA,

si ens voleu comentar algun llibre o fer  una recomanació, estarem molt contents de compartir-la.

Pels més agosarats

VANDER ZEE, Ruth. La Història de l’Erika. Roberto Innocenti (il·lustr.). Kalandraka            historiaerika             Un text dur però emocionant i esperançador publicat el 2003 en anglès, i ara en català per Kalandraka en el 70è aniversari de la fi de la segona guerra mundial. Una història verídica i commovedora que ha rebut diferents premis a tot el món.

L’Erika relata en primera persona com es va salvar de l’holocaust gràcies al sacrifici dels seus pares, que la van llençar des del tren que els duia a l’extermini. La protagonista, des de la seva vellesa, es pregunta com els seus pares biològics van ser capaços de veure l’horror i intuir el final. Les belles i detallistes imatges de Roberto Innocenti, en tons grisos, acompanyen i transmeten el calfred de la por que sentien les persones que s’amuntegaven en els tren de mercaderies que els conduïa a la mort a través de camps glaçats. Al final de la història veiem l’Erika de nena, a doble pàgina i a tot color, mirar un tren passant pels camps i preguntant-se pel passat incert que sempre l’acompanyarà. A cap il·lustració hi podem veure rostres.
Roberto Innocenti, és un dels il·lustradors més premiats i prolífics de la literatura per a infants.

DELICADO, Federico. Ícar  Kalandraka                                                                                           icar     Un infant arriba a un centre d’acollida, allà intenten esbrinar perquè està sol. Ell els explica que els pares s’han convertit en ocells i que ben aviat el vindran a buscar.                                                                                                                              Una preciosa al·legoria sobre la llibertat. Realitat i fantasia convergeixen, tot obrint les possibilitats d’interpretació d’una història deutora de l’obra de Kafka i de Hopper. No tinguis mai por de volar.

BENEDETTI, Mario, La vida y otras geografías. Ana Bustelo (il·lustr.). Edelvives.
benedeti2

Una antologia de contes i poemes de l’autor uruguaià. Un Benedetti quotidià, compromès i íntim, que aborda els temes de sempre: amor, mort, exili i denúncia social.

 

 

 

 

I pels que ja llegeixen més .

Aquí en teniu uns quants

ALMODÓVAR, Antonio R. (et al). Els drets de la infància. Emilio Urberuaga (il·lustr.) Barcanova.
drets 2                  25 contes prolongats per Francesco Tonucci per celebrar els 25 anys de la Declaració Universal dels drets de l’infant. Deu autors diferents han escrit un conte per a cadascun dels drets de l’infant i donen vida així als principis d’aquesta declaració.

Amb la compra d’aquest llibre es fa una aportació d’1€ per als projectes de desenvolupament infantil que promou la UNESCO.

BARRENETXEA, Iban. BrujarellaThule                       bruixa                                    En el bosc de Terragris dos misteris no deixen viure a la Germandat de les Bruixes. Per una banda la desaparició d’uns mitjons ratllats, per l’altra, no hi ni rastre de les granotes que xipollejaven als bassals. Com s’ho faran ara les bruixes per fer els seus beuratges? misteri i molt d’humor per una aventura força trepidant amb il·lustracions pròpies de l’univers de l’autor, boscos, vegetació, personatges enigmàtics, guineus i altres animals…i sobretot una bruixa que trenca estereotips.

JANOSCH. Jo et curaré, va dir el petit ós. Kalandraka                                                                               Quan el petit Tigre es va posar malalt,                                   portada curareite.fh11
el petit Ós  en va tenir cura. Ell i els seus amics l’acompanyaran   a l’hospital a veure el metge.                     La veritable amistat,  especialment en els moments difícils,   és la base d’aquest relat entranyable i de riure fàcil.

 

 

ROCCO, Jhon. Superheroi pels pèls i el barber diabòlic. Tramuntana
super                       Tot super heroi rep els poders d’algun lloc o alguna cosa. En Rocco, com en Samsó, els rep de la seva abundant cabellera. Ell ho pot tot, fins que es troba amb un ésser diabòlic: el barber. Com podrà el nostre heroi recuperar els poders? Diversió i imaginació a dojo!

 

 

SOLÉ VENDRELL.Carme. Llívia. Rosa Sensat

llibia 2Reedició d’un clàssic. Llívia és una gossa d’atura nascuda a pagès. Avesada a la muntanya va a parar a una casa de ciutat amb uns nous amos. A través de la seva veu coneixem les trifulques i emocions fins a descobrir que aquesta nova família l’estima.

 

 

Col·lecció “Clàssics adaptats” de l’editorial Vicens Vives                                                                     -SUTCLIFF, Rosemary. Vaixells negres davant Troia, La història de la Ilíada.                 -SUTCLIFF, Rosemary. Les aventures d’Ulises. La història de l’Odissea.                       -OVIDI. Adapt. d’Agustín Sánchez Aguilar  Metamorfosis.                                     ….ulises 2

Aquesta col·lecció pretén posar a l’abast de lectors que s’estan iniciant obres essencials de la tradició literària occidental sense renunciar, en la seva reelaboració, a la qualitat literària de textos.

 

MANSÓ,Anna  Amics monstruosos . Animallibres
gossos 2               
Si voleu trobar una lectura de qualitat amb un bon brou de fons, ja ho sabeu. […] Em vaig riure, emocionar i vaig desitjar que no s’acabés.»

 

 

 

ENDE, Michael, La tortuga Tranquil·la i altres contes   Animallibres

endeTres contes, profunds i suggeridors, del gran talent d’un escriptor ja clàssic .

 

 

 

Jakob M. Leonhardt Fèlix, ets un desastre! Animallibres                                                                                       felix

 

«Un relat humorístic, sarcàstic, un punt corrosiu, que gira al voltant de l’acceptació d’un mateix.»

I…per llegir aquest estiu, els més petits i no tan petits.

Educació Infantil

HORÁCEK, Petr. El Ratolí i l’arc de Sant MartíJoventut. ratoli

HORÁCEK, Petr. On vius cargol?. Joventut                                                                                                      Dos narracions molt sintètiques a través de les quals descobrim de la mà d’un ratolí i un cargol alguna cosa més del món que ens envolta, en aquest cas els fenomens,  meteorològics i els habitatges d’animals molt significatius per els més petits.

PELHAM, David. Fauna Pop-Up. Combel.                                                                                                           Un llibre amb dobles pàgines amb retallats d’animals. Molt atractiu pels nens més petits del reconegut enginyer del paper David Pelham. Tot i la seva aparença senzilla, les vuit escultures que s’hi despleguen són el resultat de tota una vida dedicada al paper plegat. fauna

 

 

 

MARCEAU, Fani. Al llibre. Jelle Jolivet (il·lustr.) Corimbo                                                                      al llibre  Un llibre per els més petits però no només per a ells. La maquetació, el color i tota la tècnica de la Joelle Jolivet, fan d’aquesta proposta un llibre per analitzar des del món del disseny, l’art i l’edició.

 

 Cicle Inicial

GUIRAO JULLIEN, Magdalena. La lluna i l’habitació blava. Christine Davenier (il·lustr.). Corimbo                                                                                                                                                    lluna    Els adults no ho saben, però la Lluna té un món interior molt ric. Quan va a casa l’àvia, la nena es capbussa en la fantasia del paper que decora l’habitació, un “toyle de jouy” amb motius mariners. Ella i el seu llapis vermell són els protagonistes d’històries de pirates, viatges per mar, rius, boscos…Viuran aventures d’un altre temps. L’hora de la migdiada es converteix en una estona meravellosa i plena de somnis i fantasia.

RODARI, Giani. Un conte embolicat. Alessandro Sanna (il·lustr.) Kalandraka                                                                                                                                conte rodari          Tot jugant a trencar amb el que coneixem, aquest “conte per telèfon” ens ofereix una sorprenent visió de la clàssica Caputxeta. Realment un embolic de conte on tot és possible i a l’inrevés.  

 

 

BALLESTEROS, Xosé. L’oncle Llop. Rogerolmos (il·lustr.). Kalandraka                                 oncle llop               Ja trigava a reeditar-se aquesta adaptació del conte popular “L’oncle llop”. Un text políticament incorrecte que introdueix als primers lectors dins el gènere dels “contes d’advertència” amb el tema de la mentida i les seves conseqüències, nefastes, tenint en compte que estem parlant de llops. Tot fent servir un ritme narratiu àgil, un to divertit i un final inesperat.   

DUBUC, Marianne. El León y el Pájaro. Tramuntana.             león                   S’acosta el temps fred, mentre el lleó treballa en el seu hort es troba un ocell ferit. En tindrà cura fins que passi l’hivern, la primavera, l’estiu…Un estol d’ocells passarà per casa del lleó, l’ocell marxarà amb ells i el lleó es queda sol…                                                                               Una història sobre l’amistat, el pas del temps, l’enyor, l’esperança….

 

PORTELL, Raimon  i PORTEL, Sergi   La por del passadísAnimallibres                               passadís 2                     En Raimon Portell ens regala un text preciós i senzill […]. En Sergi ens regala un tros del seu cor i de la seva ànima.»

 

 

 Seran benvinguts tots els comentaris o recomanacions al bloc, dels llibres que llegiu. Moltes gràcies 

BON ESTIU I BONA LECTURA!

 

 

Resum del club de lectura

Després de debatre sobre Escorxador 5 hem acordat que la propera reunió, la darrera del present any escolar, serà fora de l’escola amb una cerveseta a la mà. Discutirem la darrera lectura, que pel fet de ser-ho hem fet especial, única de fet.

Paul Auster va publicar La trilogia de Nova York fa molts anys, quan encara era el millor novelista americà viu (i no, ara no és mort). El llibre és un recull de 3 contes llargs molt “metaliteraris”, fascinants… Anys després Mazzuccheli, un gran dibuixant de còmics, en va versionar el primer, Ciutat de Vidre, en un còmic que va passar a la història com la seva millor obra.

Com podreu compendre no ens hem pogut resistir a unes raons tan sucoses i hem decidit llegir el conte original i el còmic. No només podrem disfrutar de dues magnífiques obres, també podrem comparar les eines que utilitzen dos genis de generes diferents per narrar-nos la mateixa història.

els2grans

Homes i ratolins (4/4): L’Autor

97m/18/huty/6952/6952/14John Steinbeck, fill d’immigrants alemanys i irlandesos, va néixer el 1902 a la ciutat de Salinas, Califòrnia. Fins el seu èxit literàri la seva vida va ser tan errant i decepcionant com la dels seus personatges. Va estudiar 5 anys a la universitat de Stanford però no va aconseguir la llicenciatura; va ser acomiadat del seu treball com a periodista, va treballar com en una fabrica de sucre en torns de 12 hores. Fins i tot va estar treballant com a peó en un ranxo de Salinas, experiència que plasmaria a Homes i ratolins.

A més d’Homes i ratolins va escriure obres tan notòries com El raïm de la ira, A L’Est de l’Eden i La perla. Guanya un Pulitzer amb El raïm de la ira i aconsegueix el Premi Nobel de Literatura el 1962 “pels seus escrits realistes i imaginatius, en els quals combina l’humor comprensiu i l’opinió social afilada”. Mor el 1968 amb 66 anys per un atac de cor.

Va ser un home molt concienciat amb les classes més humils. De fet Homes i ratolins forma part de la trilogia que anomenen “de la mà d’obra” formada per En lluita incerta, Homes i ratolins i El raïm de la ira. Aquesta trilogia retrata el conflicte entre els avariciosos terratinents que ho volen tot i els pobres peons, enganyats pel somni americà. Steinbeck es creia en la missió de exposar el Somni Americà com una gran mentida i els mateixos americans com uns depredadors.

Steinbeck vpigasusolia somiar amb un món just, però el seu coneixement de la realitat li ho impedia. Era per això que signava les cartes amb un animal mitòlogic inventat, Pigasus (no Pegaso), un porc alat; i ho acompanyava amb la frase «Ad astra per alas porci», fins a les estrelles en ales de porc.

 

——–
* Aquest nota preten ser un apunt breu de la novel·la que estem llegint al taller de literatura de l’escola. Si vols afegir-t’hi envia un email a josepmaria.badia@gmail.com

Homes i ratolins (3/4): L’Estil

Homes i ratolins és una novel-la, però no una novel-la convencional. Steinbeck va voler experimentar amb la estructura del llibre per manipular la percepció del lector sense que aquest se n’adonés.

Per fer-ho va dividir el llibre en pocs capítols on l’acció transcorre en temps real, en directe, i comença i acaba en aquell capítol. A més, cada capítol comença describint l’ambient on ha de transcorrer l’acció, després apareixen els personatges i llavors gairebé tot és diàleg fins el següent capítol, on l’escenari és un altre. A què us recorda aquesta estructura? … Exacte, és teatre !! El llibre, tot i ser una novel·la està pensat com una obra de teatre. Aquest truc dona a la novel·la un fort sentiment d’apropament als personatges, genera molta més empatia perquè situa al lector just davant de l’acció, a tocar. Sembla que tinguis els actors davant teu representant l’obra, i el tràgic final és molt més devastador.

No els va ser gaire dificil fer-ne una adaptació teatral

——–
* Aquest nota preten ser un apunt breu de la novel·la que estem llegint al taller de literatura de l’escola. Si vols afegir-t’hi envia un email a josepmaria.badia@gmail.com

Homes i ratolins (2/4): El context històric

Steinbeck va publicar Homes i ratolins al 1937 durant la Gran Depressió i es nota. La Gran Depressió va ser un període de greu recessió econòmica que va començar amb el crack de la borsa del 29 als EEUU però que va arribar a canviar la situació econòmica mundial. Va finalitzar al 1941 quan la industria americana va revitalitzar-se per les demandes de la Segona Guerra Mundial. Mare Immigrant és una fotografia de Dorothea Lange i es considera una imatge icònica d’aquells anys de penuries.

 Lange-MigrantMother02

Vaig veure i em vaig acostar a la famèlica i desesperada mare com atreta per un imant. No recordo com vaig explicar la meva presència o la meva càmera a ella, però recordo que ella no em va fer preguntes. No li vaig demanar el seu nom o la seva història. Ella em va dir la seva edat, que tenia 32 anys. Em va dir que havien viscut de vegetals freds dels voltants i ocells que els nens mataven. Acabava de vendre les llantes del seu cotxe per comprar aliments. Aquí estava asseguda reposant a la tenda amb els seus nens abraçats a ella i semblava saber que la meva fotografia podria ajudar-la i aleshores em va ajudar. Hi havia una certa equitat en això
[Dorothea Lange]

Va ser, doncs, degut a aquest daltabaix econòmic que els negocis van tancar, els sous es van enfonsar i l’atur va pujar fins al 25%. A més, per acabar-ho d’adobar hi va haver el Dust Bowl, que fou un periode d’anys amb tempestes de pols terribles que van arruinar molts grangers de Oklahoma, Nou Mèxic i Kansas i els va obligar a emigrar a Califòrnia que és on la novel-la es situa (a la vall Salinas). Els homes havien de deixar la seva família i viatjar lluny per trobar feina i poder enviar diners a casa.

Imatge de previsualització de YouTube

El caos climàtic d’Interstellar (minut 1:00) es basa en el Dust Bowl dels anys 30

Els homes feien llargs viatges sols fins on havien de treballar. Es tornaven desconfiats i egoistes perquè tenien molt poc i era molt important conservar-ho. A més, no estaven gaire temps al mateix lloc i això fa que tothom fos un estrany per tothom. Era una existència molt dura i solitària. Guanyaven molt pocs diners i intentaven enviar-ne a casa però finalment acabaven gastant-s’ho en el joc o altres distraccions en la ciutat més propera. Aquest és el tipus de vida que Steinbeck ens vol mostrar a la seva novel-la.

——–
* Aquest nota preten ser un apunt breu de la novel·la que estem llegint al taller de literatura de l’escola. Si vols afegir-t’hi envia un email a josepmaria.badia@gmail.com

Homes i ratolins (1/4): La novel-la

homes_ratolinsHomes i ratolins és una novel-la breu amb rerefons tràgic. És la història de dos homes solitaris, George i Lennie, que treballen pels ranxos a l’època de la Gran Depressió. Els dos comparteixen un somni; guanyar prou diners per tenir una granja pròpia.

Però el llibre també aprofita per parlar de temes que amoïnaven a l’autor; la solitud, la falsedat del somni americà, i el determinisme social.

La solitud: Els homes d’aquella epoca ho havien perdut tot; per poder mantenir a la familia havien de marxar a treballar, sols, a altres estats. A més, canviaven sovint de rantxo i no hi eren prou temps per fer amics; es vivia en un clima extrem de solitud i desconfiança. Steinbeck ho fa present a l’obra de diferents maneres, ja sia amb els personatges, la seva actitut o l’escenari; una granja llunyana i aïllada de la ciutat, casualment anomenada Soledad.

sawyermiceandmen

Solitud? desengany? No és estrany que Sawyer s’hi sentís atret.

La falsedat del somni americà: La idea de que, a Amèrica, qualsevol pot aconseguir el seu somni sempre que treballi dur és aquí dinamitada per Steinbeck. Gairebé tots els personatges del llibre desitgen una vida millor (una petita casa, ser actriu…) que no aconseguiran; fins i tot el descregut de Crooks, que ja avisa que no ha vist mai ningú complir el seu somni, té un moment de debilitat.

Determinisme. El destí ineludible: Des del començament sabem dels somnis dels personatges… però també pressentim que no es cumpliran, que alguna cosa terrible ha de passar. Steinbeck, com a les tragedies gregues, va sembrant el relat de pistes fatídiques; els protagonistes venen fugint d’un incident, Candy es deixa sacrificar el gos, Lennie va matant cada vegada animals més grossos…

Fins i tot el titol del llibre és un avís premonitori del que succeirà. Fa referència al poema A un ratolí de Robert Burns

“Los mejores planes de ratones y hombres
a menudo se frustran
y no nos dejan más que sufrimiento y dolor
por el gozo prometido.”

Steinbeck, com Sofocles amb Èdip, ens diu que el destí es ineludible i que qualsevol cosa que fem per evitar-lo ens hi apropa encara més. La diferència és que amb Steinbeck la culpa no la tenen forces sobrenaturals, sinó la pròpia naturalesa dels homes.

——–
* Aquest nota preten ser un apunt breu de la novel·la que estem llegint al taller de literatura de l’escola. Si vols afegir-t’hi envia un email a josepmaria.badia@gmail.com