Com fer una bona exposició oral

Exposició oral

Per a fer una bona exposició oral en grup, cal:

  • Repartir prèviament els apartats a desenvolupar per cada component del grup
  • Preparar un petit guió o esquema sobre els punts que creieu més importants.

Cal pensar en:

  • els destinataris
  • la durada de la intervenció
  • el material de suport que disposareu per fer l’exposició
  • distingir clarament les idees principals de les secundàries
  • cohesió de forma amb la resta de components del grup
  • possible anticipació als dubtes dels companys
  • memoritzar les idees claus a desenvolupar, però tenir un guió-esquema a l vista que serveixi per no deixar-se cap idea clau ni perdre l’odre a seguir.

Exposició:

  • Començar presentant el treball i fent una petita introducció.
  • Tancar l’exposició en acabar. Millor si és amb conclusió.
  • Parla sense presses, articulant i en un to suficientment elevat
  • És important mirar els qui t’escolten.
  • Fes correctament les pauses, entonació,… de manera que sigui una exposició clara i entretinguda
  • Utilitza els recursos dels que disposis per a ressaltar els punts importants
  • Si utilitzes terminologia científica explica’n el significat
  • Intercala exemples clarificadors i alguna annecdota si el temps ho permet
  • Assaja amb els teus companys per controlar el temps i que et suggereixin possibles millores

Webgrafia utiltizada:
www.xtec.es/~cvillalb/evolucio/exporal.doc (desembre 2010)
www.educacionenvalores.org/article.php3?id_article=786 (desembre 2010)

Campanya de recollida d’aliments

Com altres anys, el nostre centre participa en la recollida d’aliments de la Fundació Banc d’Aliments. Teniu una presentació per a treballar-la a les tutories. La recollida aquest anys serà entre les dates de l’1 al 21 de desembre, data en que recolliran tots els paquests d’arrós que haguem recollit.

Des de cada aula cal baixar a cap d’estudis les aportacions que es vagin fent.

Participes?

banc_aliments_reduit

(per a girar la presentació i no pendre mal al coll, aneu a “veure”  o ver i ” rotar cap a la dreta”).

Treballant l’autoestima

Treballant i millorant l’Autoestima

Després del taller que hem tingut la sort de gaudir a l’aula, continuarem el treball d’aquest aspecte tant important (bàsic!!!!!).

Començarem individualment.

  1. Cercant informació a les pàgines següents sobre què vol dir tenir una bona autoestima (5 idees com a mínim) i consells per a millorar-la (5 consells mínim). Anotarem les idees en els nostres apunts (versió paper). Algunes pàgines ens poden ajudar:

http://www.ecojoven.com/seis/10/autoestima.html

http://www.xtec.cat/~cciscart/annexos/queesautoestima.htm

    http://www.xtec.cat/~cciscart/annexos/autoestima2.htm

    2. Farem el test http://www.ice.udl.es/uou/patudl/3a/ i anotarem també en els nostres apunts els consells que ens dona per a millorar la pròpia acceptació.

Part en grup:

  1. Seguirem, només en part, les tasques que ens proposen a http://www.xtec.cat/~jruaix/Autoestima/index.htm

    Tasques: Entrarem a l’apartat “procés” i seguirem la proposta.

  • Canviarem la primera. Farem un petit mural en el que exposarem les idees recollides individualment en l’exercici individual i que ens semblen més útils.

  • La segona ens proposa cercar un joc per fer altre dia al pati. Endavant! (cal que cerqui treballar la seguretat, l’autoestima, l’acceptació o….)

  • La tercera ens recomana buscar una cançó amb unes característiques concretes (no cal que la cantem a la classe si no ens veiem amb cor!).

  • L’última proposa que davant la classe comentem el nostre mural i treball en sí.

Des de casa es pot continuar treballant aquest aspecte tant important. Podeu recomanar les famílies que mirin el següent recurs: http://blocs.xtec.cat/emocionat/archives/category/families/com-treballar-lautoestima-des-de-casa

Activitat: el cas de la dona assassinada

El cas de la dona assassinada (aprenem a dialogar).

Marta, una dona jove casada fa dos anys, que se sent abandonada pel seu marit, en Carles, excessivament ocupat pel seu treball.

Fa uns mesos Marta va demanar a en Carles que reduís els seus viatges de negocis i li dediqués més temps a la relació. Ell li va dir que era un bon moment laboral per a ell i que en un parell d’anys esperava ascendir en l’empresa i cobrar més diners. Marta li va recordar que no necessitàvem més diners i que estava canviant molt des que es van conèixer. Que abans valorava més la relació i no tant el prestigi que la seva li donava.

El cas és que Marta, durant un dels múltiples viatges de negocis del seu marit es deixa seduir per Robert (un solter molt atractiu) i va a passar la nit a casa seva, a l’altre costat del riu.

A l’endemà, de matinada, per a tornar a casa abans que el seu marit torni de viatge, es veu obligada a creuar el pont.

Però en el pont veu un boig amenaçant que li impedeix el pas.

Fuig corrents i demana un taxista que la porti a casa, però li comenta que no porta diners i que li donarà en arribar. El taxista es nega. Ella li explica que ha vist un home amb aspecte de boig que li barrava el pas, però tot i això, el taxista es nega a treballar sense cobrar.

Aleshores torna a casa de l’amant i li demana diners, però aquest es nega, i li recomana, sense ganes d’escoltar, mig adormit, que marxi més tard, quan sigui de dia.

Com últim recurs va a casa d’un amic solter que viu molt a prop. Aquest es nega a deixar-li els diners o a acompanyar-la, perquè segons explica, ell sempre ha estat enamorat d’ella i amb això que ella li explica se sent molt decepcionat.

Decideix provar de nou de creuar el pont, pensant que potser aquell home és inofensiu. Però no és el cas, i el boig la mata.

¿ Quin dels 5 personatges (la dona, el marit, l’amant, l’amic, el taxista) pot ser considerat responsable de la seva mort?. Classifica’ls per ordre de responsabilitat decreixent (descartem el boig per ser boig).Primer individualment, després en petit grup i després en grup classe.

Valors possibles: amistat, fidelitat, tradició familiar, prestigi social, comoditat, seguretat, ajuda als altres, diversió, sinceritat, llibertat, tranquilitat, independència, bellesa, egoïsme…

Idea a treballar i concloure: segons els valors amb els que ens movem, pensarem d’una manera o una altra, ni millor ni pitjor que altres companys. Intentar “unificar” el possible culpable no té gaire sentit ja dependrà molt dels valors que nosaltres creiem més importants. Està bé, però, aprendre a respectar altres opinions i argumentar les pròpies, sempre de forma respectuosa.“ Les decisions es basen en valors, però, de la mateixa manera, produeixen efectes. Podem discutir sobre valors, però una vegada que s’han fet transparents i són coneguts per tothom, pot ser que la discussió no progressi perque els valors són opcions personals que no requereixen cap justificació i que no es modifiquen amb facilitat. Tanmateix, les decisions polítiques, que es fonamenten en opcions de valors, produeixen efectes o estan cridades a produir-los”….. (de Pedró, F (coordinador), Puelles,M. , Blanch, J. Polítiues educatives, legislació escolar i intervenció psicopedagògica. 2a edició, Barcelona 2009. UOC, pàg 5 mòdul1).

FITXA DE VALORACIÓ

Valora de 1 a 5 el grau de responsabilitat en la mort de la protagonista (1 qui és més responsable i 5 el que menys). Justifica la resposta i anomena el valor que has tingut en compte per emetre el teu judici.

Personatge

Grau responsabilitat

Justificació-Valors.

individual

petit grup

classe

individual

petit grup

classe

La dona
El marit
L’amant
El taxista
L’amic

FITXA DE VALORACIÓ

Valora de 1 a 5 el grau de responsabilitat en la mort de la protagonista (1 qui és més responsable i 5 el que menys). Justifica la resposta i anomena el valor que has tingut en compte per emetre el teu judici.

Personatge

Grau responsabilitat

Justificació-Valors.

individual

petit grup

classe

individual

petit grup

classe

La dona
El marit
L’amant
El taxista
L’amic

Activitat: el misteri de segrest

El misteri del segrest

Un avió que volava de París a Madrid va ser segrestat. El treball de grup consisteix a trobar, entre les persones sospitoses que té la policia, qui, en major probabilitat, ha realitzat el segrest.

Cadascun dels participants teniu una o més notes informatives que poden ser útils per a trobar la solució. El treball consisteix a analitzar la informació i arribar junts a la resposta correcta. Podeu discutir la informació però no podeu passar les notes ni ensenyar-les. L’objectiu és que aprenguin a discutir i a parlar les coses de forma cosntructiva i que tots els participants del grup participin.


Solució

Matilde Marcos

Ana Martín (segrestadora)

Elisa Lopez

Bàrbara Bans

Felísa Díaz

Segrestadora

Secretària de B Brans.

Va arribar a l’illa el 16 d’agost (descartada).

Interés i festes religioses de les Azores

Arqueòloga

Cabells negres i ulls marrons (descartada).

Se la busca a França per tràfic de drogues (no pot sortir de París: descartada).

Enamorada d’un natiu.

Té un gos estrany.

Arriba un mes abans des de Canàries. (descartada)

Segresta 14 d’agost avió de París a Madrid.

Es tira en paracaigudes sobre Azores

Cabell clar i ulls clars

Va escapar d’un Hospital mental de França el 20 de juliol

Observant

Funcionament del grup (definició dels objectius, estratègies, mitjans, normes, tècniques de funcionament, clima afectiu, divisió de responsabilitats, escolta i comunicació…).

Alguns fenòmens (rols, poder i lideratge, com s’estableixen les normes…)

Els rols més característics d’un grup

“tímid”

Té idees però li fa por formular-les

“la bona persona”

sempre disposada a ajudar. Segura de si mateixa

“el qui diu no a tot”

Li agrada discutir, portar la contrària per esperit de contradicció o per…

“qui ho sap tot”

Vol imposar la seva opinió.

“qui s’obstina”

Ignora sistemàticament l’opinió dels altres. Idees fixes.

“xerraire”

Parla de tot, excepte del tema a tractar.

“dormilega”

Es desinteressa de tot. Passa d’allò que es discuteix.

“aristòcrata”

No s’integra en el grup, està per sobre.

“l’agressiu/va”

Sempre té motius per a queixar-se i ficar-se amb els altres.

“la persona hàbil”

Intenta que es doni suport als seus punts de vista de manera discreta i educada.


Pistes a repartir entre ens membres de cada grup:


L’avió va ser segrestat la tarda del 14 d’agost

L’avió va ser obligat a sobrevolar l’illa Faial (Azores), on la segrestadora es va tirar amb paracaigudes durant la nit.

Dos dies després del segrest, la policia de Faial va interrogar 5 dones franceses que corresponien amb la descripció que es va fer de la segrestadora

Ana Martín demostrava un gran interés per les festes religioses de les illes Azores.

Elisa López és una arqueòloga que defensa la hipòtesis que l’home prové originàriament de l’illa de Faial i realitza excavacions cercant proves que ho demostrin.

A la Bàrbara Bans se la busca a França per la venda de 50 Kg de marihuana.

Felisa Díaz s’havia enamorat d’un natiu quan aquest estava estudiant a la seva ciutat.

Matilde Marcos és la secretària de Bàrbara Bans

L’arqueòloga té els cabells negres i els ulls marrons

Matilde Marcos va arribar per primer cop a l’illa el dia 16 d’agost

La policia va informar que un mes abans havia arribat a l’illa una noia amb un gos gran i estrany en una barca des de les Canàries.

La policia va trobar l’Elisa Lòpez desenredant un paracaigudes d’un arbre.

La noia enamorada del natiu té un gos pastor encreuat amb un galgo, de nom Ruser.

La segrestadora té el cabell clar i els ulls blaus

La germana del pastor protestant va arribar a l’illa amb vaixell des de Canàries

La segrestadora va escapar d’un hospital mental de França el 20 de juliol

El germà de la Bàrbara és el pastor protestant i viu a l’illa des de fa un any.

Àgora

La paraula Àgora vol dir mercat en grec. Allà es reunia la gent per a comprar, però també per a parlar, discutir, fer política i debatre temes candents.

En la catagoria “comunicació i debats” (dins habilitats socials i de convivència, en el camp d’orientació personal) trobareu algunes activitats que si bé poden ser útils per tutoria, també ho poden ser per àgora, ja que de debatre i de comunicar-se es tracta en bona mesura com a base de tot treball col·lectiu.

Recursos informàtics

Us pot ser ben útil una sèrie de cursos penjats a internet per a aprendre a fer servir diferents programes. Prenetu nota: http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials.htm

Programes que majoritàriament trobareu de forma legal i gratuita en http://www.softcatala.org/ (per ser programari lliure)

Altres eines útils poden ser les que trobareu a http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/eines.htm