A l’escola l’avaluació dels projectes de treball compten amb unes eines que entre tots hem compartit i analitzat.
Partint del que feiem i del desig d’ incorporar la llibreta d’aprenentatges hem compartit i reescrit què és per a nosaltres l’avaluació dels projectes i amb quines eines comptem.
L’avaluació dels projectes
L’avaluació dels projectes de treball pretenem que sigui competencial com la mateixa metodologia. Ens fixem en l’ús d’eines tant per a l’avaluació formadora ( les decisions les pren fonamentalment la persona que après) com per a la formativa (les decisions les pren fonamentalment el professorat).
No ens mirem l’avaluació com el procés per arribar a una nota que posa el mestre sinó com a camí que té anades i vingudes i que sempre està al servei de millorar els resultats acadèmics de cada nen i nena i la seva consciència sobre el que sap i el que no i com ho pot anar millorant.
La llibreta:
Serà l’eina que documenta individualment el procés que fa cadascú. És on es fa evident el que se sap i s’ha après així com les eines que s’ha fet servir per aprendre-ho. El nen se l’emportarà cada dia a casa i pot ampliar-la amb el que cregui oportú tot i que garantirem l’èxit i la rendibilitat d’aquesta eina amb el que es fa a l’escola i el que passi a casa serà importantíssim però no imprescindible per arribar als objectius. Farem una mirada conscient a l’hora de mirar i valorar la diversitat de llibretes que segur tindrem. Ja sabem que sempre hi haurà nens que no prestaran el mínim interès en emportar-se-la a casa, la mestra generarà activitats col·lectives per provocar la necessitat de fer-ho i anar generant models que despertin nous interessos.
La incorporem amb la intenció que sigui una eina que aporta evidències d’aprenentatge útils per a l’avaluació.
La rúbrica:
Eina d’autoavaluació i coavaluació.
Assenyalem el valor de treballar al voltant dels criteris d’èxit i les pautes d’orientació a tots els cursos de primària i a partir de 4t l’ús de la rúbrica.
Informe personal:
Narració individual que plantegem als nens i nenes quan donem per acabat el projecte i que pretén recollir en forma de text expositiu el que hem après. Normalment es fa a la mateixa llibreta d’ aprenentatge
Activitat d’avaluació:
En diem així de la proposta de preguntes competencials que podem fer als alumnes per escrit perquè respongui de manera individual i per fer-ho caldrà que desplegui tot el que ha après però en un context diferent.
Exposicions per a les famílies o per a altres infants de l’escola:
Un cop s’ha acabat un projecte pot ser útil i rendible explicar-ho a altres. Segons la intenció d’aquesta exposició tindrem una activitat d’avaluació extraordinària.