INVENTEM CONTES

Fa tres cursos, quan els alumnes que tenim a 1r estaven a P3, van inventar un conte per la nostra Jornada d’Il·lustradors. El tema del conte eren els pirates. Aquell conte va ser il·lustrat per un alumne de l’escola d’arts i oficis Serra i abella i va quedar realment bé.

Per què no aprofitar-ho ara?

DSCN3750.jpg1

Un matí el vam explicar i el vam escenificar amb els alumnes de la classe. Ens vam disfressar i vam ser els pirates del conte. Realment divertit!

DSCN3656.jpg1

De la mateixa forma, la sessió de psicomotricitat que va ser l’origen del projecte, s’ha convertit en un petit conte:

Aventura una tarda de psico

Els nens i nenes de la classe dels gats comencen a disfressar-se. Les teles donen moviment als infants que ara són fantasmes, papallones, taurons, princeses i gats. Tot gira i s’enlaira, només hi ha color.

El tauró neda molt i molt ràpid. Tots els personatges resten a dintre del vaixell. Encara es poden veure alguns gats valents que neden rient pel mar.

La princesa no es veu. Les teles pugen, molt alt fins a dalt de tot. Tots els colors s’ordenen i formen ara finestres al mar.

La princesa corre desesperada, el tauró la persegueix. Els fantasmes intenten de totes de totes combatre el tauró; de sobte surten corrents.

Els personatges no el temen; se’l miren rient. Els gats surten de la boca del tauró.

– No podran amb nosaltres- diu un dels gats riallers. Un altre respon – Necessitem de l’ajuda del fantasma; potser a ell el té por-. Proven i proven i no poden amb ell.

L’assemblea comença, el tauró és molt fort. Un gat crida:  – Sé que té bon cor!- . Els gats i la princesa parlen; el sol s’ha amagat. El tauró s’ho pensa i diu tot content: – Serem tots un grup molt ben compensat -.

Juguem a pirates

Les joguines fixes del pati de l’escola es van convertir en un nou escenari de pirates. Caminant pel passadís ple de finestres la mainada s’acostava al vaixell d’on s’enlairaven les banderes a cop de vent.

DSCN3694-p

Les calaveres de les banderes marcaven el camí dels pirates, la llum dels fanalets ajudava els pirates a moure’s pel mar.

Lliurement, buscaven tresors per l’indret del pati -on podem buscar?- deia el capità. Aquest capità portava un gran barret perquè la tripulació pugués seguir-lo. Els infants per un moment es van convertir en buscadors de tresors.

DSCN3704-p

Després, la princesa es va seure i desconsolada començava a cridar a la resta de pirates – vingueu aquí pirates!. A les canonades!- . Una, dues, tres bales baixaven rodolant pel tobogan. El capità i els altres feien baixar moltes bales.

DSCN3696-p

Seguidament, els pirates feien llançaments alhora amb dues bales – Baixem molt ràpid!- cridaven tots plegats. Tot seguit, van provar de construir una bala que anés més ràpid. Així, van omplir-la de robes i van provar de nou el mateix llençament. Els nens i nenes feien proves: una, dues i tres, llancem! I les llençaven alhora. Aquesta nova bala no podia ser més lenta.

DSCN3707-p

 

Ara,  els infants provaven a baixar simulant la bala lenta. Llavors, buscaven solucions tot frenant-se: obrien els seus peuets, s’agafaven a les baranes ben fort…

 

QUÈ ENS PROPOSEM?

Parlem de pirates. A priori, ens imaginem que sortiran vaixells, lluites amb espases, tresors,… Segons el que aportin els alumnes, ja sigui materials o comentaris, explicacions,… anirem aprenent coses sobre el tema.

Però, a banda del que vagi sorgint a demanda dels alumnes, aprofitarem per treballar dins el projecte dels pirates altres temes que estan dins la nostra programació de P3.

En el treball dels sentits, ens centrarem en el sentit de la vista, tot i que en poden sortir els altres (descoberta d’un mateix).

Aprofitarem per experimentar amb l’aigua i amb els objectes (sura, s’enfonsa) (descoberta de l’entorn natural i social).

Un mapa del tresor ens ajudarà a recórrer l’escola i buscar per espais molt coneguts i d’altres que no ho són tant… (descoberta de l’entorn natural i social).

No podrà faltar algun aspecte musical, ni moltes activitats plàstiques… I alguna en anglès.

La nostra intenció és poder plasmar tot allò aprés en una carpeta d’aprenentatge. El nostre dubte és si serà individual o en grup. Ens atreu el poder treballar la carpeta en grup però, d’altra banda, és maco poder tenir cada nen-a la seva pròpia…

 

 

AVUI HEM COMENÇAT

DSCN3668-pA la classe ha aparegut aquest matí un enorme bagul amb una carta del pirata Carapatata.

Després de repetir el jurament dels pirates, els nen-es i les mestres ens hem convertit en pirates “com cal”.  Ara tenim una missió molt important: vigilar el bagul amb tot el seu contingut i cuidar de Robi, el lloro del pirata Carapatata…

La majoria de nens-es estaven emocionats i molt impacients per veure el que hi havia dins el bagul. Alguns deien que havia un pirata… S’han provat barrets, han jugat amb espases, han mirat els tresors dels petits cofres i s’ha espantat de la calavera que hi havia dins (al final tenien raó, hi havia un pirata…).

Però no tots els nens-es han participat amb tantes ganes. Alguns estaven molt callats i poc participatius. Potser els altres se’ls “menjaven” amb el seu entusiasme.

Hem de trobar l’activitat que els enganxi.

SEREM PIRATES

 

Als nostres alumnes de P3 els agraden els vaixells!IMG_20160203_155534-p

Quan juguen amb les construccions, fan vaixells; quan pugen a la sala de psicomotricitat i juguen amb les peces d’escuma i es disfressen amb teles i robes,…FAN VAIXELLS!

En els seus jocs apareixen taurons, capitans, pops,… I PIRATES EN VAIXELLS!

D’aquí la decisió de fer el nostre projecte sobre els pirates. La part de motivació està assegurada… Ara, toca mantenir-la.

 

IMG_20160203_154908