REFLEXIONS FINALS

Treball cooperatiu, carpeta d’aprenentatge, rúbriques, avaluació formativa!!!

I nosaltres? Com ens sentim treballant així? Com no podia ser d’una altra manera, cadascun de nosaltres hem tingut sensacions diverses: des de seguretat i confiança plena a inseguretat i dubtes. Hi ha qui creu que treballar així de tant en tant és bo, però no sempre… Hi ha qui ho considera un luxe… Hi ha qui li fa por perdre l’ordre en els continguts a treballar i que ens “deixem coses” pel camí… Ens falta confiança? Formació? Animar-nos mútuament? Aprendre a col·laborar? Obrir les portes de l’aula?

Del Treball Cooperatiu, no són només els alumnes a qui els falta experiència… als mestres ens en falta força! Treballs en grup… potser sí. Tenir les taules dels alumnes en grups enlloc de files… també. Però ens falta domini i confiança en el treball cooperatiu. Els dubtes també ens sacsegen: només treballen dos, els altres s’ho miren, “perden” el temps, com avalues la feina de grup, sempre són els mateixos que tiren del carro,…

Sobre la Carpeta d’Aprenentatge, encara estem molt més endarrerits. Tot just fa un any en sentíem a parlar per primer cop! A la revisió hem escrit que els alumnes no sabien què havien de fer… i nosaltres??? Tampoc. Ànims, doncs i a seguir provant-ho! Confiar en aquells que han treballat a partir d’aquesta eina formativa i han obtingut molt bons resultats. Llegir, formar-se…. i sobretot arriscar-se!!!

Ens queda el tema de les Rúbriques… També hem començat aquest curs a utilitzar-les de forma més “integrada” a l’aula. Comença a no ser un bolet i esperem que d’aquí a uns anys els alumnes les puguin utilitzar de forma més natural per autoavaluar-se o coavaluar-se, a utilitzar-les per seguir processos, a aprendre  com redactar un determinat text o a millorar alguna feina feta… a pensar en allò que s’està fent… I els mestres hem de saber-la també utilitzar.

Un cop revisat aquest blog ens adonem que hem fet molta feina sense adonar-nos-en! Hem integrat vocabulari que no sabíem ni que existia, hem vist com es treballa en d’altres centres, hem llegit i hem discutit,… però sobretot… hem treballat en equip! Ens hem trobat mestres d’altres cursos i hem compartit experiències, coneixements, reflexions… Som una escola petita, per tant ens hauria de ser més fàcil treballar conjuntament, ja no només dins d’un cicle sinó també dins d’una etapa o, per què no, entre les 3 etapes.

Hem començat a canviar… cal continuar avançant!!!

L’equip

Aquests som els 5 mestres de Primària de l’escola que formem part del grup impulsor de la xarxa en CB. La Gemma (tutora de 2n de primària), la Naza (tutora de 3r de primària), la Mònica (tutora de 5è de primària), la Patrícia (tutora de 6è de primària), la Montse (especialista en educació especial) i el Blai (mestre de reforç).

Amb l’ajut d’altres professors de l’etapa hem tirat endavant el projecte i hem gestionat el bloc.
20160503_132747

Avaluem l’avaluació (2)

PUNT DE VISTA DELS MESTRES:

TREBALL PER PROJECTES:

Van prendre’s molt seriosament el treball per projectes  i era molt agraït de poder comprovar l’autonomia que mostraven a l’hora de treballar, prendre decisions, buscar informació, preparar exposicions, presentacions,… Hem millorat molt a nivell d’exposicions orals, perquè les han treballades molt. Ha servit per animar molt alumnes que normalment no tenen seguretat a l’hora de parlar en veu alta. Hi havia grups que entre ells es motivaven molt i s’animaven per fer-ho bé. Això feia que aquests nens preparessin molt bé la feina.

Davant de la sensació de repetir els continguts d’un grup a un altre, podríem plantejar-nos de fer una sola presentació i fer la reflexió entre tots i anar variant entre els grups. En l’última sessió com que els documents a treballar era tot diferent sí que els va agradar. O bé, que 3 grups fessin un tipus de sessió i els altres una altra sessió diferent. Exposen davant dels nens que tenen un altre tema diferent.projecte

CARPETA D’APRENENTATGE:

s’assemblen molt totes. No hi ha consciència encara que cadascú es pot anar fent la seva carpeta amb allò que li va interessant. N’hi ha que han anat recollint totes les dades per fer les activitats, proves de treballs, esborranys de menús, reflexions personals,… però no tots. Alguns s’han limitat a recollir els fulls dels mestres. Encara estan molt acostumats a treballar tots iguals. Segurament, a nosaltres també ens falta experiència i més coneixement de la carpeta d’aprenentatge i el seu ús.

20160408_092434

REVISIÓ DE LES RÚBRIQUES:

Rúbrica d’autoavaluació i avaluació del treball individual i de grup. Teníem previst fer-ne una després de cada sessió. Era molt llarga però a més no quedava temps. La sensació dels nens de fer reflexions en veu alta i després escrita es feia pesat.

Sessió mapa:  Rúbrica per comprovar si la feina que estaven fent anava per bon camí. És útil. I els va anar bé. Costa per part dels mestres el fet d’anar veient que els falten coses en les feines que fan i no dir res.

Sessió menú: era una rúbrica d’avaluació per part dels mestres del producte acabat. S’hauria de modificar perquè només s’avalua el contingut. Potser es podria afegir algun ítem de presentació (ortografia, vocabulari,…)

Sessió exposició d’experts: és una rúbrica molt llarga per avaluar l’exposició oral i amb massa aspectes. Hem d’acotar els indicadors a avaluar.

20160408_092610

Avaluem l’avaluació (1)

PUNT DE VISTA DELS ALUMNES:

TREBALL PER PROJECTES:

El tema dels aliments els ha estat motivador, ja que es parlaven d’aspectes que no sabien, però al final tenien la sensació de parlar del mateix tema un dia més. Els alumnes han estat molt contents de poder treballar amb aquest “format” durant un parell de setmanes. Però al final ja van mostrar desig de tornar a la “normalitat”. Els agradava el fet que al matí se’ls plantegés una tasca i ja no se’ls donés més instruccions al llarg del dia. Aquesta “autonomia” de treball els feia sentir més grans.

Les exposicions orals també se’ls feia pesat ja que, encara que cada grup treballava de forma diferent, el contingut era el mateix. Visualment se semblava molt, i les reflexions eren les mateixes.

TREBALL COOPERATIU:

El treball en grup també els ha agradat però hi ha alumnes que, malgrat que els vam fer amb tota la bona intenció de treballar a gust, no van funcionar.  Entenien el paper que se’ls havia donat a cadascú, entenien que la tutora, els hagués posat aquell rol, però portat a la pràctica els ha costat treballar perquè hi ha nens que no sempre treballen, o també grups que no acaben de funcionar.

CARPETA D’APRENENTATGE:

No n’havien fet mai i no acabaven d’entendre què hi havien de posar. Hi ha qui ha posat només els fulls que donava el mestre i hi ha que hi han afegit reflexions personals, recull de dades, dibuixos,… Encara estan molt acostumats a treballar tots igual.

RÚBRIQUES:

Tampoc n’havien fet i això d’avaluar-se a ells mateixos i als companys… tampoc acaben de veure la utilitat. Quan es tracta d’avaluar la feina concreta feta (sobre els continguts que se’ls demana) és molt més senzilla i objectiva, però quan s’han d’avaluar com han treballat…

20160421_135516

 

El nostre vaixell ha arribat a port.

Avui ha estat l’últim dia del projecte.

Els alumnes tenen una barreja de sentiments. Els ha agradat treballar com ho han fet, però tenen ganes també de tornar a les classes tal com les coneixen.

Avui s’han llevat nerviosos, avui els toca exposar sols.

La valoració final que en traiem els mestres que hem escoltat les exposicions és molt positiva. Han avançat molt en aquest aspecte. Se’ls veu més segurs, i introduint tots els recursos que hem estat treballant (arguments, imatges, reflexions, inicis i conclusions, mirades ben repartides,…).

A més a més, veiem que molts alumnes han creat una consciència entorn el tema que ens porta aquest projecte, i han entès la necessitat de canviar alguns dels costums que tenim.

Ara toca reunir-nos amb el grup de mestres i fer les nostres pròpies valoracions, i canvis oportuns.

Però podríem dir que el projecte ha estat un èxit!

Sortim a investigar

Penúltima sessió del projecte.

Avui els alumnes hem sortit a passejar pel barri i a analitzar els comerços que ens envolten per veure, de primer mà, els productes que ofereixen.

Ens hem quedat sorpresos de que, al costat de casa, tenim un bon grapat de comerços que tenen cura de fer les coses bé, i sembla que algunes consciències han reaccionat.

mercat3

La manera com hem fet aquesta activitat també ha estat diferent, ja que els grups s’han dividit per anar cada un d’ells a un comerç diferent, i després, un cop han tornat, han fet buidatge d’informacions, reflexions i experiències.

I com no, per la tarda hem fet el buidatge de tot el que hem anat dient al llarg del dia, mitjançant una exposició oral.

Ja són uns experts!

Recta final…

Ja queda ben poquet per acabar el projecte.

Durant la sessió d’avui te n’adones que els alumnes ja usen un vocabulari més tècnic, i comencen a tenir arguments que recolzen amb dades i informacions verídiques, és a dir, ja no només opinen, sinó que parlen des del coneixement.

Encara avui els ha costat la nova manera de treballar, i els mestres que hem anat passant avui per l’aula, ens ha costat una mica reconduir la situació.

A alguns alumnes encara no els veiem massa convençuts del que els hem demanat “si l’exposició oral la faré sol, per què no puc decidir sol quina informació vull que surti?”. Aquesta ha estat encara la tònica d’aquells alumnes que els costa treballar en grup o en equip.

No obstant, sembla que finalment, tots els grups han arribat a un acord (uns amb més èxit, i d’altres amb menys, tot sigui dit). Dijous veurem el resultat final, mitjançant l’exposició oral amb el recull de totes les reflexions que hem fet durant aquests dies.

 

Ja som gairebé experts!

Ara que enteníem bé el funcionament del projecte, i semblava que els alumnes anaven sols i es sentien segurs… tornem a canviar les normes del joc!

Per a fer l’activitat que ens ocupava avui, els hem dit que el producte final serà una exposició oral amb el recull d’idees, dades, reflexions,… que hagin aconseguit amb el seu grup, a partir d’un text proposat per la mestra (cada grup té un text diferent).

Fins aquí tot genial, la dificultat ha aparegut quan els he explicat que, un cop ho tinguem tot preparat, cada alumne haurà de fer l’exposició sol, davant de  5 companys més que no han llegit el text, i que, per tant, no saben de què va.

Aquest fet els ha descol·locat una mica, i ha fet que estiguin neguitosos durant gran part del dia. “Això vol dir que ho he d’explicar tot?”, “això vol dir que puc fer el treball sol?”, “això vol dir que ja no hem de treballar en equip?”. Aquestes han estat les preguntes més formulades durant el matí. Els ha costat molt entendre que encara són un equip, i que han de vetllar perquè la feina de tots estigui ben feta, i molt em temo que aquesta continuarà sent la feina de la jornada de demà, ja que aquesta activitat dura dos dies, i alguns grups han estat treballant per separat gairebé tot el dia, per més que se’ls ha recomanat el treball en equip.

Veurem com va demà…

Carpetes d’aprenentatge i rúbriques

Una de les revisions que vam el curs passat després d’acabar el Projecte de 6è era la dificultat d’avaluar-lo. Recollir les reflexions diàries dels alumnes dels continguts, del treball cooperatiu, de la implicació personal, de TOT!! (Amb majúscules!!! Perquè els mestres sovint tenim l’obsessió d’avaluar-ho tot… i quan no podem passem a l’altre extrem i ens quedem amb allò que podem avaluar numèricament…)

Al llarg de la revisió i preparació vam canviar les llibretes del curs passat per unes bossetes on l’alumne va guardant tots aquells fulls del projecte que vol: des de les propostes de repte per part del mestre a les que omplen com a grup, a les reflexions individuals i/o les rúbriques. Aquí hi ha una mostra:

20160408_09272720160408_09241920160408_092701

L’altre aspecte que vam voler millorar és el fet d’anar introduint rúbriques d’avaluació, co-avaluació o autoavaluació després de cada repte. Ja n’han contestat alguna. Tot i que són alumnes que no estan gaire acostumats a aquest sistema d’avaluació, la sensació inicial és positiva, tot i que ho analitzarem més profundament després del tancament del projecte, quan fem la revisió.

20160408_092610

 

Fem un calendari

Avui hem estat parlant dels aliments de temporada, i en grup hem elaborat un calendari on aparegués la informació treballada.

Cal destacar els descobriments que estan fent els alumnes. Més enllà dels continguts treballats, que estem aprenent, i molt; els alumnes es sorprenen de la seva capacitat creativa i de treball en grup.

Són molt conscients que la suma de les diferents opinions i idees, són les que fan avançar el projecte, i fan que els resultats siguin tant originals com els que veieu a continuació.

projecte foto dijous projecte foto dijous2Què us sembla?

Un cop acabats els calendaris, hem fet una lectura i la posterior reflexió sobre el treball realitzat al llarg de tot el dia.

Avui ens hem adonat que no fluïen les idees, per aquest motiu, demà pel matí farem una última posada en comú abans de començar la següent feina… pensar el nostre menú amb els aliments de temporada!! Mmmmm… quina gana!