La carpeta d’aprenentatge a 1r d’ESO

La nostra carpeta d’aprenentatge

Parlant amb la meva companya de l’equip impulsor de 1r, la Cristina Mata, m’assabento que ella ja està provant de fer una carpeta d’aprenentatge amb els de 1rD per a matemàtiques. La qüestió, ara, serà fer la prova amb tota la promoció, de manera que ho provaré jo des de música. De fet,  el proper tema serà sobre els instruments musicals i crec que pot ser un tema fantàstic per fer una primera aproximació amb tothom.

La Cristina ha fet la prova amb una carpeta d’aprenentatge física, jo , en canvi, provaré a fer-la digital, de manera que quan els hi demani , me l’hagin d’enviar per mail.

 

La seva experiència amb la carpeta d’aprenentatge

La seva experiència amb la carpeta d’aprenentatge

He demanat als alumnes que m’expliquin què en pensen d’aquesta manera de fer els materials de classe i també del fet que la nota compti més que la de l’examen.

Aquí van alguns dels seus escrits:

Alumne de 1r de batxillerat ( sense llibre físic)

Jo mai he treballat la biologia com aquest any i crec que treballar d’aquesta manera és molt millor. La pàgina de biologia en context va molt bé per poder seguir a l’aula i sobretot per poder repassar a casa o prendre apunts que no tenies. La major part de les coses que aprenem són explicades a l’aula i és imprescindible estar atent i entendre tot el que explica la professora. La pàgina web també ens ajuda a resoldre dubtes que podem tenir i crec que treballar així ens ajuda a tots.

Alumna de 1r de batxillerat ( sense llibre físic)

Durant tots els anys que m’han ensenyat biologia mai no havia après tant com aquest. No hi veig gaire dificultat, només es tracta d’estar atent a classe i repassar una mica a casa. He de dir que al principi no m’agradava la forma de fer aquesta matèria, ja que no teníem llibre de text, però ara, que ja m’he acostumat, ho veig d’una forma més fàcil amb la qual poder cercar informació per complementar els teus apunts. Algunes proves son una mica complexes ja que et fan pensar i encara que hagis dedicat temps a estudiar i sapigues el tema treballat no saps què contestar. M’agrada treballar amb Biologia en context i crec que fem unes bones classes.

Alumna de 4t d’ESO ( amb llibre digital)

Crec que és molt més millor fer una carpeta d’aprenentatge que no pas un dossier, perquè el dossier és com un resum del llibre, però en canvi la carpeta d’aprenentatge és una eina només teva, personalitzada, que inclou tot el que has fet durant el tema estudiat i el que és més divertit és que totes les carpetes són diferents i es veu l’esforç que dediques. La valoració personal que s’inclou ja és el que la fa més especial, sempre que escric la meva opinió sobre el tema i el que s’hauria de millorar i el que s’hauria de quedar igual, espero que la professora ho tingui en compte. A més, crec que és com una guia de treball de la professora i segons el que respongui l’alumnat, ella ha de reaccionar, tots els professors que ens demanen una valoració, són persones que realment els importa el seu treball i volen fer el possible per tal de que els alumnes se sentin còmodes i puguin aprendre i treure’n partit de les classes.

Alumna de 3r ESO ( amb llibre digital)

Respecte al contingut vull destacar que hi ha temes que són del meu interès i m’agraden. M’agrada conèixer el funcionament del cos humà, en canvi d’altres com la Taula Periòdica em semblen menys interessants. En l’aspecte del mètode d’impartir classes, vull destacar que m’agrada molt com dónes les explicacions i els casos pràctics que expliques. Valoro molt la poca necessitat de fer servir llibres. Crec que és una bona manera d’aprendre, motivar-nos i no perdre l’atenció en allò que s’està explicant.

10 articles sobre educació

Evidentment són opinions d’un periodista, però jo els havia llegit en diferents moments a través d’articles publicats al diari ARA i avui els he trobat en un recull dels 10 millors o més rellevants sobre educació. Espero que us agradin tant com a mi.

Recull de 10 articles imprescindibles

Si voleu escoltar les seves conferències en aquest bloc hi són totes! Valen la pena tant les conferències com algunes entrevistes.

Educar amb humor i altres entrevistes

 

L’ofici de ser educador

Llegint el diari ARA que té articles sobre l’ofici de ser educadors que són una delícia, he trobat aquest article que ja circula per les xarxes. Interessant entrevista a Neus Sanmartí i com compara el que fem aquí els professionals de l’ensenyament i què fan als USA. M’ha agradat i us ho aconsello.

http://www.ara.cat/suplements/diumenge/alumnes-aprendre-No-siguis-mestre_0_1518448150.html

El treball en equip a l’Ègara

Què he après del treball en equip

Una cosa que en principi sembla senzilla de fer, però els que entrem a les aules i gestionem el nostre temps, espai i manera d’ensenyar, ens suposa un repte important. Personalment aprenc molt dels companys que aporten idees i també aprenc quan algú de l’equip ens perdem o ens “desesperem” en el procés de creació del projecte.

Crear un projecte de zero i fet amb un equip impulsor de persones tan divers, està sent per a mi un repte personal molt gratificant.

Només queda esperar que engresqui també a l’alumnat, que ens demostrin que poden ser creatius i que els resultats siguin els esperats.

Intentarem motivar-los al màxim amb activitats introductòries engrescadores:

“Sovint la vida ens juga males passades, però és important tornar-se a aixecar”

La meva experiència amb la carpeta d’aprenentatge

La meva experiència amb la carpeta d’aprenentatge

Aquest curs 2015-16, ja vaig començar de ple a utilitzar aquesta manera de treballar per avaluar l’alumnat, deixant de banda els dossiers clàssics de treball tots uniformitzats amb portades, índex… Al nostre centre, havíem fins i tot donat pautes de com fer les portades, què hi havien d’incloure… en un temps em va semblar correcte. Poc a poc he passat a deixar que siguin creatius i els dic “a veure si em podeu sorprendre”.

Com començo cada unitat?

Els preparo un guió de la unitat, no un índex del dossier ni res similar (el faig amb apartats diferents a l’índex del seu llibre), d’aquelles coses que parlaré seguint un ordre diferent al que troben al llibre digital que el nostre centre ha triat. D’aquesta manera han de reordenar les coses explicades i treballades. Han de fer un esforç de saber què és cada cosa i on va.

Aquest guió els el dono a tots els alumnes en paper per tal que tinguin una pauta del què treballarem. Els aconsello que el portin a classe per anar seguint o veient on som en el dia a dia de les activitats fetes.

Anem avançant amb explicacions, exercicis, activitats, problemes, pràctiques… l’habitual de qualsevol professor, amb la particularitat que ells han d’anar elaborant el material propi tenint com a pauta el guió inicial. No els porto control diari de les tasques, ja que cadascú treballa al seu ritme.

De tant en tant, els “refresco” el que haurien de tenir ja fet o embastat!!!

Entrebancs

Tinc un reduït grup d’alumnes que no volen fer l’esforç i segueixen preferint “afusellar” el llibre per entregar un dossier abans de fer la prova del tema.

Tinc un grup capdavanter que els ha costat una mica, però ara crec que ja fan treballs extraordinaris de la unitat amb recerca a altres fonts, valoracions personals, dificultats en aquest tema concret…

Em comenten que els costa més, però no els cal després grans sessions d’estudi.

Avaluació

Després de fer l’examen de la unitat, avaluo també la seva carpeta d’aprenentatge ( jo els dic que és el recull de la feina feta) on els demano també els fulls d’estudi, resums, esquemes…

Al final de tot l’examen escrit hi ha la pregunta que tots temen: Què has après de nou en aquesta unitat? Saben que no els compta en la nota de la prova, però els dic que em permet saber com aprenen, què aprenen i si són honestos amb ells mateixos sobre la seva manera de treballar. Sempre em diuen que els faig pensar!

La nota de la unitat la decideixo tenint més en compte la carpeta d’aprenentatge que la prova amb nota. Això ha suposat greus conflictes amb la manera de treballar tradicional.

Exemple: una alumna de 4t ( a qui conec com a profe de fa 3 cursos) amb dificultats amb les matemàtiques, a cada tema de física, se li plantegen reptes que creu inabastables. Entrega un material amb post-its arreu, dubtes personals, correccions…

La seva carpeta és gairebé sempre EXCEL·LENT mentre que a les proves amb problemes, arriba just al 5. La seva nota de cada unitat està sempre per sobre del 7.

En breu, us passo què en pensen ells d’aquesta manera de treballar…

Rúbriques que ens ajudaran en el procés d’ avaluació

La metodologia del treball per projectes inclou l ‘ús de  rúbriques o eines que ens permetin l ‘ avaluació dels alumnes per competències. Aportem unes quantes que nosaltres farem servir per valorar el  procés d’ aprenentatge dels estudiants:

L’avaluació de les exposicions orals:

Avaluació exposicions orals

L’ autoavaluació i la coavaluació:

Autoavaluació i coavaluació

L’ avaluació de la carpeta d’ aprenentatge  :

Avaluació carpeta d’ aprenentatge

Rúbrica carpeta aprenentatge (alumnat)

 

Temes pendents a resoldre

Ja que el curs passat ens vam estrenar en aquest món dels Treballs per Projectes, venim amb una maleta de dubtes que ens calen resoldre:  

     * REUNIONS D´EXPERTS: l´any passat en vam fer dues cada semestre (a cada semestre es va treballar un projecte diferent). Vam constatar que hi havia càrrecs que tenien clar quina era la seva tasca principal dins del grup i d´altres que no tant. Generalment el càrrec de coordinador estava molt clar, el d´historiador no tant. Quan vam fer la segona reunió d´experts, vam treballar dinàmiques diverses amb cada grup d’experts precisament per millorar-ho,  però va continuar costant.

Un altre tema que encara tenim pendent és decidir quins “experts” hi haurà dins de cada grup. Potser no seran els mateixos del curs passat.

     * RÚBRIQUES D´AVALUACIÓ: el curs passat vam constatar que tot i que vam intentar redactar-les amb un vocabulari proper als alumnes, seguien sent massa denses i es perdien amb tanta lletra i tantes caselles. Caldrà veure de quina manera simplificar les rúbriques per tal que tots les tinguin clares.

Tanmateix, l´any passat vam establir un sistema per tal  que les rúbriques arribessin a tothom. Les vam explicar a la primera reunió d´experts. A cada grup d´experts, es va comentar un parell de rúbriques, aquelles que tenien més a veure amb la tasca de cada expert. Però vam tenir un problema a l´hora  que després això arribés a tots els grups. Hi havia experts que transmetien la informació bé, però d´altres que o no ho feien , o fins i tot que no havien vingut a classe,  i per tant hi havia informació que no arribava. Com ho farem enguany?

El Grup Impulsor

 

Enguany i per exigències del marc horari, el Grup Impulsor està subdividit en dos grups:

– Núria Sabaté, Cristina Mata, Yolanda Castel, Raquel Cabrera i Anna Carrasco (coordinadora del grup): membres de l’Equip de 1r i 2n d’ESO.

– Mont Busquets, Carme Nicolau, Víctor Lacruz i Mario Vendrell ( coordinador del grup): membres de l’Equip de 3r d’ESO.

 

El Mario Vendrell i l ‘Anna Carrasco, l ‘equip de coordinadors.

Per a aquest curs, ens havíem proposat implicar molts professors del centre, concretament tres equips educatius: 1r , 2n i 3r d’ ESO. D’aquesta manera vam pensar que si escollíem dos membres de diferents nivells docents , aquests podrien fer de nexe amb la resta del professorat i seria una manera de fer partícep  un gruix important d’alumnes i professors. Pensem que així, també donem la llibertat als grups de professors de definir la seva línea de treball i apropar-se en aquesta nova manera de fer, al seu estil propi, però seguint un mateix camí , un projecte de centre únic, amb tres eixos vertebradors. Mentre planifiquem la implementació a l’aula del Treball per projectes, se’ns generen molts dubtes que intentem solventar i discutim setmanalment .

Quan ens trobem a Barcelona amb el conjunt de centres que participen a la Xarxa, veiem que compartim les mateixes inquietuts i interessos .Intentar que tothom s’hi agafi amb ganes, resulta una tasca complexa. Sempre és enriquidor participar-hi i sentir què fan els altres i com avancem en aquesta nova metodologia, que sens dubte, és del tot engrescadora.

 

IMG_2502

La Cristina Mata i la Núria Sabaté.  L’equip impulsor de 1r d’ESO.

Aquest any ens hem afegit a aquest nou repte de treball per projectes  , seguint la feina que es va engegar l’any anterior. De tota manera, per a nosaltres és un començament donat que l’any passat vam ser simples espectadors de tot el projecte , l’organització era totalment diferent i no hi vam participar com a professorat.

Per tant, amb molta il·lusió ens hem afegit a aquest nou repte, que setmana rera setmana , evoluciona i creix tant en aquest bloc com en el site que estem preparant per als alumnes.

20160210_094252-1[1]

La Yolanda Castel i la Raquel Cabrera. L’equip  impulsor de 2n d’ESO.

Des de l’equip de 2n d’ESO recollim el testimoni de la feina començada el curs anterior. Encara que l’organització era diferent a l’actual, tenim la sort de no partir de zero, els nens d’aquest nivell ja tenen nocions del que és treballar per projectes, saben fer servir  els recursos necessaris per aprendre i crear productes finals, saben què és i com fer una carpeta d’aprenentatge…en definitiva, el repte en aquest nivell el tenim els professors. És per això que l’equip docent de segon està disposat a aprendre d’aquesta nova experiència  i  afronta aquesta setmana de projectes amb ganes i il·lusió.

20160224_093323~2

La Mont Busquets, la Carme Nicolau, el Mario Vendrell i el Víctor Lacruz. L´ equip impulsor de 3r d ‘ESO.

A l´equip de tercer tenim companys que ja hi eren l´any passat dins del grup de projectes i d´altres que s´incorporen enguany. Això ha estat enriquidor per ambdós, els uns per haver hagut de replantejar-se coses que ja havien treballat i que potser donaven com assolides i el fet d´haver-les d´explicar i consensuar amb  companys per als que era quelcom nou els ha obligat a pensar-les més i per als altres perquè han pogut aprofitar la “maleta d´experiències” que ja havien viscut els altre companys.

Per als alumnes de 3er serà la primera experiència en treball per projectes i el nostre objectiu era trobar un tema prou motivador i ampli per tal que després tothom pogués a partir dels seus propis interessos trobar algun subtema adient per al seu grup. Per nosaltres uns dels reptes ha estat el saber trobar el punt just entre que els quedés clar el que es pretenia amb el treball i el que havien d´entregar en acabar la setmana i el fet de no donar la feina massa pautada per tal que siguin ells mateixos generadors del seu aprenentatge i per tant fugir del “dossier igual per a tots” i aconseguir “carpetes d´aprenentatge”.

IMG_6655

Situem-nos

Ens proposem un projecte més ambiciós per a aquest curs. Mentre que l’any passat el treball per projectes implicava un crèdit variable (Competències Bàsiques Lingüístiques i Matemàtiques) d’un sol nivell educatiu, enguany es fa extensible a tres nivells educatius, implica totes les matèries, i per tant, hi haurà molts més alumnes que hi participaran i tanmateix impliquem a diferents equips docents.

Es plantegen tres temàtiques diferents (una per a cada nivell entre 1r i 3r d’ESO), totes sota un mateix sostre o eix conductor: Una volta pel món. Cadascun dels tres nivells educatius tindrà, doncs, un punt de partida (o tema) diferent però tots tres tindran en comú problemàtiques i realitats de caire global.

A 1r de l’ESO la temàtica estarà al voltant del medi ambient (Volem un món net?), a 2on  centraran la mirada en la diversitat cultural (Com són els altres?) i a 3er aprofundiran en la justícia social (Hi ha desigualtats al món?). La idea és, doncs, realitzar un projecte únic de centre (en aquests tres nivells) però que alhora pugui diversificar-se i treballar-se des de diferents perspectives.

Des del primer moment la tria del tema principal i dels temes que es treballaran per nivells ha estat realitzada per l’Equip Impulsor. S’ha vist adequat trobar un equilibri entre el fet de marcar unes directrius i el de donar llibertat d’elecció, de manera que es pugui adaptar a cada nivell educatiu segons les necessitats: als més petits els caldran més pautes i als més grans probablement menys. En cap cas, però, es pretén descuidar l’autonomia, la llibertat ni el protagonisme de l’alumnat. En aquesta línia, es proposen subtemes a treballar a cada nivell educatiu (sempre oberts a que els grup de treball puguin fer propostes pròpies). I una cosa similar succeeix amb els productes: a 1r d’ESO es fan una sèrie de suggerències com a productes finals relacionats amb els subtemes proposats (que no tenen per què triar, poden ser utilitzats com a inspiració o a tall d’exemple); i a 2n i 3r només es donen exemples però no un llistat de productes per triar.

D’aquesta manera pretenem treballar junts realitzant un projecte comú, partint d’una mateixa idea o tema principal que alhora es pugui adaptar a tres nivells educatius diferents.