Valoració de la setmana de Treball per projectes.

VALORACIÓ GENERAL DE LA SETMANA

1. El tema ha sigut engrescador per als alumnes?

IMG-20160403-WA000620160315_09585420160315_093628IMG-20160315-WA0007

 

PRIMER D’ESO: Volem un món net? 

He de dir que des del primer moment els alumnes van mostrar interès pel tema en qüestió, i des del primer dia en que vam mostrar el site ja van començar a donar idees sobre quin sub-tema volien treballar. Creiem que la majoria de professors estem d’acord en aquest sentit ja que vam veure que per ells era un tema d’actualitat i tenia relació amb la realitat del seu entorn més proper. El que també creiem és que en un principi els hi va atreure molt canviar de dinàmiques i treballar a partir d’una altra metodologia (treball en grup).

SEGON D’ESO: Com són els altres? 

Es valora positivament des d’aquest punt de vista: ha estat engrescador per als alumnes, segons el que ells mateixos han escrit. Els ha agradat molt la part pràctica, el producte final i, en definitiva, la manualitat.

TERCER D’ESO: Hi ha desigualtats al món? 

Creiem que el tema ha estat encertat per diversos motius. En primer lloc per la seva actualitat. Des del punt de vista del coneixement del món el tema oferia múltiples possibilitats d’aprofundir aspectes molt sensibles: social, la convivència, la relació amb la natura, les relacions internacionals, les diferents formes de viure…

2.  Ha estat fàcil per als alumnes entrar en la dinàmica de treball per projectes?

20160315_09195520160315_095246

 PRIMER D’ESO: Volem un món net? 

Creiem que els alumnes pensaven que el fet de treballar en grup seria més fàcil, i en alguns moments van haver situacions estressants ja que no aconseguien posar-se d’acord com a grup, per aquest motiu aquesta manera de treballar va ser més fàcil en alguns grups i en altres no tant. Al tema dels grups se li va afegir una nova manera de fer, que era crear una carpeta d’aprenentatge a la qual se li havien de sumar els fulls de planificació, les actes diàries… En alguns grups aquesta carpeta ha estat ben presentada però altres no han entès la importància que representava recollir la informació per després utilitzar-la, ja que directament volien fer el power point.

El que creiem que no van acabar d’entendre va ser el treball a partir d’experts, possiblement perquè tampoc el professorat el vam tenir tant clar per explicar-ho millor i portar-ho a terme.

SEGON D’ESO: Com són els altres?

Depenent del grup s’han organitzat millor o pitjor. L’equip troba que ha estat un treball molt profitós per a l’alumnat bo, però molt poc per aquells alumnes amb més dificultats acadèmiques o d’actitud (conductuals). Tot i així també s’ha observat alguna excepció en aquest darrer sentit, , que malgrat no ser una tipologia d’alumnat que podríem catalogar com a “bo” han treballat bé i han tret força profit de la setmana per projectes.

Sembla que, en general, han sabut treballar en comú i assabentar-se d’allò que ha fet la resta de companys.

TERCER D’ESO: Hi ha desigualtats al món?

Hi ha hagut alumnes que han entrat més ràpid que altres en la dinàmica de treball, en general podem dir que hi ha hagut un progrés, han millorat la manera de  treballar en grup, a treballar en equip se n’ha d’aprendre i s’aprèn treballant-hi. Marcar-se objectius, distribuir el temps, distribuir les tasques, no és fàcil. Creiem que han adquirit una bona experiència, però encara queda molta feina per fer.

La distribució del temps al llarg de la setmana també ha estat una dificultat. Alguns grups han sabut gestionar millor el temps que d’altres. El nivell d’aprofundiment dels continguts ha estat també una variable important. En aquest sentit el paper del professorat hauria d’haver estat més actiu.

3. S’ha arribat a resultats interessants?

20160318_104625IMG-20160315-WA001020160318_104946IMG_5567

 PRIMER D’ESO: Volem un món net? 

Hem obtingut projectes força interessants, en alguns casos fins i tot en alumnes que no són massa participatius però als que aquesta metodologia els ha ajudat a treballar. En altres casos ha faltat investigació i els continguts s’han treballat amb poca profunditat ja que els hi costa llegir, escollir que més els hi interessa i sintetitzar, però creiem que aquesta manera de treballa fa madurar els alumnes com a persones ja que aprenen a formar part d’una feina conjunta.

El proper cop s’ha de resoldre com mostrar els productes finals ja que en alguns casos les qüestions tècniques (projector, programes ordinador…) van donar problemes, perquè no s’havien provat el dia anterior, i no van permetre que el grup pogués fer una bona presentació.

SEGON D’ESO: Com són els altres? 

La majoria han arribat a resultats i continguts interessants. Una de les grans dificultats és extreure continguts transversals de totes les àrees, així com intentar suplir una part del currículum obligatori a través d’un treball per projectes que es basa en la pròpia i lliure descoberta, així com en l’autonomia de l’aprenentatge de l’alumne.

TERCER D’ ESO: Hi ha desigualtats al món?

Des del nostre punt de vista, si. és difícil fer un resum però tenint en compte totes les activitats fetes i analitzant alguns dels projectes podem dir que:

  • S’han practicat i millorat tècniques de recerca d’informació en fonts diverses, de caràcter secundari (mitjançant internet, llibres, revistes, diaris) i directes (entrevistes, enquestes, experimentació)
  • S’ha analitzat i sintetitzat la informació a tres nivells: un per a l’elaboració d’apunts per a la carpeta d’aprenentatge, l’altre per al disseny del producte i finalment per a l’elaboració del pòster de presentació i els materials de l’exposició oral.
  • S’ha procedit a dissenyar un producte i planificar la seva “construcció”, esbossos, parts, tria de materials, tècniques específiques segons els producte (serrar, maquetar, tallar materials, prendre mides, encaixar…)
  • S’ha preparat una presentació oral del contingut i procés de treball sintetitzada en quatre minuts.
  • S’ha presentat setze vegades la informació en un stand on han hagut de saber estar, actuar i dirigir-se al públic.
  • Han hagut d’avaluar i avaluar-se seguint uns criteris marcats en una rúbrica.

A nivell de continguts específics depenent del treball:

  • La importància de l’accés a l’aigua
  • Abastiment d’aigua a les poblacions
  • Els corrents subterranis
  • L’aflorament de l’aigua
  • Les capes freàtiques
  • Mecanismes d’extracció de l’aigua del subsòl
  • Confecció d’enquestes
  • Tabulació dels resultats
  • Gràfiques estadístiques amb excel
  • Interpretació dels resultats
  • Les diferències en el món pel que fa a la sanitat, a l’educació, al tractament de la dona
  • Interpretació de dades estadístiques referents a la relació entre l’alimentació i les patologies associades a diferents parts del món.
  • La cuina al món.
  • L’escalfament global , la contaminació
  • El racisme
  • La religió com a eina de domini sobre les persones

4. Com ha funcionat el treball en grup? Hi ha hagut conflicte entre alumnes?

20160315_09385320160315_091006IMG-20160315-WA0009IMG_5526

PRIMER D’ESO: Volem un món net? 

D’entrada semblava que el treball en grup estava funcionant bé, sobretot al principi, a mesura que passava el temps apareixien diferències entre ells que en algun cop ha costat que superessin. Però el fet de triar ells els grups ha fet que continuessin treballant malgrat moments complicats. L ’inconvenient d’aquesta manera de fer grups implica que hi ha hagut grups molt potents i altres que eren una bomba, però tots en la seva mesura han treballat.

SEGON D’ESO: Com són els altres? 

No s’han donat gaires casos de conflictes, en general. Es va crear la figura del mediador en aquells casos en què era necessari. Sorprenentment es van donar menys incidències del que havia de semblar en un principi.

TERCER D’ ESO: Hi ha desigualtats al món?

Els grups no han presentat conflictivitat. És cert que en alguns casos hi ha hagut alguna queixa de la manca de col·laboració d’algun membre de l’equip, però s’han sabut gestionar i han format part dels aprenentatges que pensem que aquesta metodologia aporta.

5.El fet de fer-ho en una sola setmana ho valoreu positivament o negativament? Ha faltat temps o n’ha sobrat?

PRIMER D’ESO: Volem un món net?

En aquest cas crec que hi ha diferents maneres de veure-ho. Alguns professors creuen que fer aquesta feina en una setmana és massa concentrat i que els alumnes no tenen temps d’assimilar i assolir tants continguts nous. També es cert que amb més temps potser es podrien afegir visites a llocs que fossin interessants de cara al projecte. Fer els projectes en una setmana creiem que és una manera intensa de treballar, tant pels alumnes com pels professors (el passat curs es va fer al llarg de l’any) però en general considerem que ha funcionat bé.

D’ altra banda, altres opinions han fet la proposta de realitzar el projecte al llarg d’un trimestre per donar temps als alumnes a entrar en aquesta manera de treballar. Aquest any creiem que els alumnes en una setmana es van interessar, sobretot en el producte final i va semblar que a alguns els  va sobrar temps ja que no van aprofundir prou en la primera part que era la recollida, tria i contrast d’informació.   

SEGON D’ESO: Com són els altres? 

30 hores concentrades en una sola setmana són massa hores per als alumnes, que a darreres hores o cap al final de setmana ja no aguantaven. Valorarien millor franges horàries, per exemple 2 hores o 4 hores / setmana.

TERCER D’ ESO: Hi ha desigualtats al món?

Els nois i noies han trobat el sistema de treball una mica estressant. Els ha agradat molt però també deien que s’havien cansat molt. Per una part la concentració en un temps relativament curt fa que l’atenció es focalitzi en la tasca pròpia del projecte i que en aquest sentit presenti determinats avantatges. Vist el funcionament del curs passat (com una assignatura setmanal a primer) creiem que es preferible aquest model.

6.Com ha estat el seguiment del treball per part dels professors? Fàcil o complex? Per què?

PRIMER D’ESO: Volem un món net? 

Les opinions són diverses des de correcte i fàcil, a complex. Creiem que el fet de canviar cada hora de classe feia que no puguéssim fer un seguiment correcte del treball. No podíem estar per tots els grups i resoldre els dubtes. Potser estaria bé que cada professor s’ocupés d’un número determinat d’alumnes per què els pugui orientar i per poder fer un seguiment més acurat de l’actitud i treball.  El fet de canviar d’aula i de nivell provocava que en alguns moments aquest seguiment fos insuficient arribant a la sensació d’estar fent guàrdia enlloc d’ajudar als grups a tirar endavant.

SEGON D’ESO: Com són els altres? 

Es va fer servir el Weeras. Va semblar que podia ser útil perquè amb l’experiència dels treballs de síntesi, el seguiment a partir d’un full físic a l’aula pot desaparèixer. A més es va considerar que d’aquesta manera la informació era més privada i d’accés exclusiu del professorat. El problema va sorgir quan aquesta informació arribava a casa i podia despertar recels per part dels pares o dels propis alumnes, atès que no existeix una casella per a fer un seguiment diari de treball a l’aula. En principi només s’anotava “comportament inadequat” o “falta de material”, però potser hagués calgut una unificació de criteri.

El fet que no tots els professors d’un nivell assisteixin a les reunions d’equip docent va dificultar la implicació d’alguns companys.

TERCER D’ ESO: Hi ha desigualtats al món?

Hi ha hagut un seguiment desigual segons com el professorat s’ha sentit implicat en l’aprenentatge i control dels alumnes. Des d’aquest punt de vista cal potser millorar. També s’ha de dir que el nostre equip docent és petit en nombre i la quantitat de professors que passen per les aules és gran. Això al marge s’ha de dir que molts professors s’han implicat i han posat TOT el seu horari al servei del seguiment dels alumnes.

Exposicions Projectes 3r d ‘ESO

Molt contents amb la Setmana de Treball per Projectes Una volta pel món. L’ Equip de tercer d’ESO va decidir  per fer l ‘avaluació oral de la setmana de Projectes muntar una fira  al vestíbul de l ‘institut, on serien els mateixos visitants-alumnes qui coavaluarien els seus companys i companyes.Tot un èxit! Mireu els vídeos!

 

Iniciem la Setmana de Treball per projectes: 1r, 2n i 3r d ‘ ESO

Ja hem començat la Setmana de Treball per projectes a l ‘ institut.  Dinàmiques de grup, treball cooperatiu, debats, xerrades i moltes més coses ens omplen les classes d’entusiasme i ganes de treballar amb aquesta nova metodologia.

Treball per projectes 1r d’ ESO: Volem un món net?

Treball per projectes 2n d’ ESO: Com són els altres?

Treball per projectes 3r d’ ESO: Hi ha desigualtats al món?

 

 

 

El que en pensen ells…

I què en pensen ells?

Quan ja portem un parell de dies immersos en la realització del seu projecte, hem volgut preguntar algunes coses als alumnes més grans de projectes en aquestes dates. Són l’alumnat de 3r d’ESO…

IMG_5528IMG_5565

 

 

Quan els hem preguntat a cada grup Què opineu d’aquesta manera de treballar ? , han sortit diverses opinions:

M’agrada molt. Som més independents per treballar. Som més lliures”.

Se pasa el día más rápido”.

Molt millor que la classe habitual, però em sento estressat i no sé si ens quedarà gaire bé. Ens demanaves creativitat i no sé…”.

Jo crec que potser et permet prendre decisions i fer coses més pràctiques”.

Ho trobo genial. És una manera de buscar-nos la vida, aprendre pel nostre compte i treballar en grup”.

Hay mucho más compañerismo y nos ayudamos entre todos”.IMG_5567

M’encanta aquesta manera de treballar”.

Està genial. Surts de la rutina. El pitjor és que a vegades al no saber com avançar, ens compliquem i discutim”.

Molt estrés i nervis per si sortirà bé o per si no tenim temps, però una molt bona manera de treballar”.

Que diferent treballar així. Estic molt còmode treballant d’aquesta manera”.

Estic aprenent amb els amics i treballant en grup! I descobrint companys amb qui no havia estat mai de costat! M’encanta”.

Em sento tan lliure… més divertit i pots anar al teu aire”.

La tria del tema ha costat, però com que ens interessa, mola més treballar”.

Perfecte que quedin els temes a triar oberts”.

Està bé no treballar sols, hi ha més companyerisme”.

Jo crec que així aprenem a preparar el Projecte de Recerca de 4t que sabem que és un treball en equip i que costa saber organitzar-se”.

IMG_5566

Quan els hem preguntat si voldrien treballar tot el curs així, la resposta ha trigat una mica en arribar, però coincidia en tots els grups:

No, no. M’encanta, però un cop ja està bé. Ufff no podríem. Quin estrés”.

“Nooooo, a mi m’agrada també aprendre a l’aula. Tot l’any així acabaria sent un pal”.

“I fer les mates així? ( és que els dono matemàtiques) ni de conya, no aprendria res de res”

IMG_5540

En preguntar una altra opció: I què us semblaria un projecte a cada trimestre? Penseu que ja fem el Treball de Síntesi i podria definir-se com un projecte, per tant seria fer-ne 3 al llarg del curs…

Potser seria bona idea. Ens està agradant molt, però sempre així tampoc ho voldríem”

“Perfecte!!! ho podem fer arribar com a proposta?”

Doncs aquí us deixo una mostra del què en pensen ara mateix. Personalment, crec que està sent una bona experiència i a mida que van avançant,  van superant entrebancs i marcant-se nous reptes.

En breu els seus resultats…

Objectius generals del projecte

Hem establert uns objectius generals de projecte que afecten els tres nivells educatius, són els següents:

1. Fomentar el treball cooperatiu per aconseguir un repte comú.
 
2. Aconseguir un bon ambient de treball per crear una bona dinàmica a l’aula.
 
3. Saber fer ús de les noves tecnologies per treballar cooperativament i en grups d’experts.
 
4. Expressar oralment idees de manera clara i entenedora per tal d’aconseguir fluïdesa en la comunicació.
 
5. Desenvolupar les estratègies necessàries per aprendre a aprendre.
D’altra banda, els objectius específics de cadascun dels eixos s’han incorporat als diferents nivells:
 1r ESO: Volem un món net?
 1. Conèixer com podem millorar el nostre voltant per ser responsables de les nostres accions.
 
 2. Generar un producte per mostrar com el nostre grup pot millorar el món.
  2n ESOCom són els altres?
 1. Ser conscient que existeix una diversitat cultural evident al món.
 2. Conèixer que no tothom disposa dels mateixos recursos naturals i econòmics.

 3.  Valorar la multiculturalitat.
  3r ESO: Hi ha desigualtats al món?
 1. Conèixer quins drets bàsics tenim els éssers humans.
 
 2. Ser conscient que existeix una desigualtat evident d’aquests drets en el món.
 
 3. Conèixer que no tothom disposa dels mateixos recursos naturals.
 
 4. Saber valorar les coses positives i les negatives sobre la globalització.
A més a més, els diferents grups de treball per nivells establiran els seus objectius específics relacionats amb el subtema triat.

Converses que motiven.

Molt bones a tots, aprofito que tenim «un calaix de sastre», per parlar-vos de la conferència que vaig escoltar el dijous 18 de febrer al Cosmocaixa.

Em va arribar que l’ICE organitza un cicle de converses que porten per títol «Com construir una racionalitat cooperativa» (és la novena edició). D’entrada el títol és d’aquells altisonants, que no saps fins a quin punt et pot interessar.

Tot i això i com a bona mestra, vaig continuar llegint i vaig veure que es tractava d’un cicle de tres conferències la primera de les quals tenia com a ponents a un tal Boris Mir, ja n’ havíem sentit  parlar d’ell i també de l’ Escola Les Vinyes de Castellbisbal (crec recordar que en vam veure un vídeo), em va començar a interessar, sobretot perquè sabia que en aquella escola es treballava per projectes. Llavors, vaig veure que l’ altra ponent era la Directora de l’Institut Can Roca de Terrassa, institut proper a casa meva i que se que és de nova creació, que de moment viu en barracots i que intuïa que treballava d’una forma diferent, cosa que ara que ho he confirmat, m’alegra.

Així que hi vaig assistir, dir-vos que en vaig sortir molt entusiasmada, perquè aquests dos professors, que es notava que treballaven a les «trinxeres», coneixen perfectament com funcionen la gran majoria d’instituts, i parlaven amb un entusiasme encomanadís de com havien canviat les motivacions i les ganes i forma de treballar dels alumnes. No amagaven en cap moment la feina que suposa pels professors, però està clar que de la manera en què en parlaven, els compensa. Van iniciar la conferència parlant de la «Declaració Mundial sobre l’Educació per a tots» que la UNESCO fa i on hi van participar la gran majoria de països del món.

Us voldria destacar algunes de les frases que es van dir durant la conferència:

« Educar no és ensenyar continguts, els continguts són una petita part de tot el que ha d’aprendre un alumne a la seva etapa escolar»

« Molts estan ancorats en la forma d’ensenyar dels anys 70 o 80.»

Potser cal que ens plantegem quin tipus de ciutadà volem que habiti el món d’aquí 10,15 o 20 anys, com volem que sigui, què li demanarà la societat….
Demà dijous dia 25, hi ha la segona d’aquestes conferències, i vés per on , també ens afecta directament, potser més que les anterios, donat que al nostre institut ens venen alumnes que provenen de l’ escola de primària on es porta a terme aquest projecte. Esperant que sigui igual d’enriquidora i motivadora que l’anterior, us la recomano.

Cristina Mata.

Eines interessants

Eines interessants

Com a segon hi ha alguns alumnes que estan interessats en el còmic, el manga o la narració, els hi podem proposar treballar en aquesta línia amb eines que els hi permetin crear productes finals digitals .

Pixton, per exemple és un creador de còmic senzill amb una demostració gratuïta de 30 dies que hauríem de demanar com a centre. El vídeo de presentació ho explica de manera entenedora i clara com utilitzar-ho.

Als següents enllaços també podeu trobar altres eines interessants amb similars utilitats :

 

 

Primeres impressions. Bon inici

Avui m’he estrenat a la tutoria presentant el projecte d’aquest curs a 3rB. Els he passat la part introductòria que hem dissenyat tot l’equip impulsor i hem reflexionat sobre el treball en equip i la cooperació com a eina clau per a l’èxit del projecte.

Els ha agradat molt i fins i tot en acabar l’hora, ja marxaven a dinar i m’han preguntat si podien ensenyar els vídeos a casa!

Bon inici!!!!

Presentació Projectes a 1r ESO

El grup impulsor de 1r d’ESO hem acordat, amb el nostre equip docent, que farem la presentació dels projectes a les tutories. Per aquest motiu, hem preparat una guia perquè els tutors i l’ equip docent es vagin familiaritzant amb el site amb el que treballaran els alumnes.  Aquí us la presentem:

PRESENTACIÓ TREBALL PER PROJECTES  UNA VOLTA AL MÓN.

1r ESO  “VOLEM UN MÓN NET?”

  • BENVINGUTS A FER UNA VOLTA AL MÓN. Fer la presentació de la pàgina web on trobaran tota la informació.

https://sites.google.com/site/unavoltaalmonprojectesalegara/home

Mirar el 1r vídeo- 1’57.  Plantejar una pregunta que han de resoldre per a la propera semana: Per què al nostre planeta se l’anomena el Planeta Blau?

Mirar el 2n vídeo- 1’28 . PlantejarAbans que nosaltres, al planeta quines altres civilitzacions hi havia? Busca informació.

Creus que, malgrat compartim el planeta, tots els humans tenim les mateixes oportunitats a la vida?

  • ELS VOSTRES PROJECTES. (no cal entrar en aquest punt, podem passar directament a la resta)

1rESO “Volem un món net?” Mirar com serà el nostre projecte. Mirar el vídeo:

Vídeo sobre el tomàquet Solís, 0’47. Pot portar a demanar una reflexió sobre què estan disposats ells a fer perquè el món sigui sent meravellós.

Mostrar els subtemes, i els productes, però molt per sobre. Ells poden plantejar temes nous, inclús es podria fer una pluja d’idees. Igual apareixen temes nous que podem aprofitar i els entusiasmen.

2nESO “Com són els altres?”

3rESO “Hi ha desigualtats al món?”

Plantejar: en que s’assemblen i en què es diferencien els 3 projectes?

  • DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE. Anem a conèixer amb què treballaran.

Treball per projectes = Treball en equip. Què vol dir treballar per projectes?

  • Què entenem per treballar en equip? Poden donar idees, què és per  a ells? Parlar-ho per sobre… ja en tornarem a parlar.
  • Fases del projecte: Només comentar que hi haurà diferents fases, i en cadascuna sobretot hauran de ser creatius, pensar, donar idees…posar-se d’acord. S’hauran de plantejar: per on comencem?
  • Metodologia del treball: Parlar sobre que hi ha altres maneres de treballar a la forma habitual de cada dia a l’insti.
  • Què ens heu de fer arribar? MOLT IMPORTANT PER EXPLICAR
    • PARLAR SOBRE LA CARPETA D’APRENENTATGE 
  • COM AVALUAREM LA SEVA CARPETA D’APRENENTATGE 
  • Parlar sobre que hi ha d’haver un producte final (maqueta, pòster, vídeo… article diari…? Podem mirar exemples a: 1rESO Volem un món net?
  • El producte s’haurà de presentar en una exposició oral. 
  • Nosaltres els avaluarem el producte,com l’exposaran, i el més important què han après en aquest projecte.
  • Ells faran una autoavaluació de com ha anat tot el procés.