1.Creus que l’organització d’aquesta setmana de treball per projectes ha estat bona?
PRIMER D’ESO: Volem un món net?
Ens hem trobat amb idees diverses però crec que estem d’acord en que la feina que s’ha demanat als alumnes ha estat ben organitzada, a partir del site mostrat en les sessions de tutoria, i de la carpeta que els hi vam entregar amb els documents que havien de presentar l’últim dia. Però en quan al seguiment dels professors creiem que hauríem d’haver creat abans els documents que s’havien d’utilitzar per fer el seguiment per a que tothom hagués tingut més clar què havia de fer, i en que podia ajudar als alumnes. Amb més previsió també haguéssim pogut fer millor els tribunals ja que a primera hora del matí de divendres va haver una mica de caos abans de començar les exposicions.
També s’ha comentat que hauria pogut estar millor que els professors ens repartíssim grups de treball i ens haguéssim fet responsables d’ajudar a aquells grups en la seva tasca. Els professors voltàvem de classe en classe sense tenir el temps suficient per aprofundir en un grup. Calia també haver fet una previsió d’utilització d’espais com el taller de tecnologia i potser d’altres. Alguns alumnes necessitaven anar-hi.
SEGON D’ESO: Com són els altres?
Es reitera l’excés d’hores seguides en una setmana intensiva. El fet de fer intergrups a altres nivells no es valora positivament, ja que es considera que va provocar més enrenou.
Les sortides i entrades contínues al taller i lavabo generaven una situació poc controlada. Es podria haver solventat amb horaris de laboratoris i tallers? En aquest cas caldria una organització molt gran, potser el professor de tecnologia hagués hagut d’estar al taller sempre, i el de ciències (o ViP o qui fos si es tractava de fer ús de les piques per a manualitats) al laboratori. Això implica molta organització de centre.
La infraestructura ha de funcionar (so, vídeo, internet): es va proposar de veure un documental cada dia a darreres hores però no va ser possible atès que en una aula no funciona el so.
El marc horari impedeix en gran part el funcionament per projectes. Caldria redefinir els calaixos horaris d’aquella setmana.
TERCER D’ESO: Hi ha desigualtats al món?
Creiem que el grup impulsor ha organitzat molt bé els continguts, la metodologia i l’ha fet extensiva al nostre equip docent de forma clara i entenedora. A l’equip docent hem concretat les tasques i documents necessaris per portar a terme la setmana de projectes. En general estem satisfets de l’organització, tot i que com ja hem dit hi ha detalls que cal millorar.
2.Treballant amb un grup impulsor i algunes hores d’equip docent creieu que ha estat suficient? És una bona organització?
PRIMER D’ESO: Volem un món net?
En general pensem que el fet que hi hagués un grup impulsor de dos persones per nivell potser no ha estat suficient ja que era difícil passar les informacions a l‘equip docent i d’aquesta manera ajudar a que s’impliquessin més en el projecte. Les hores d’equip docent es fan curtes si volem parlar sobre els alumnes i a més a més engrescar a un equip en un projecte, per aquest motiu des del primer dia en que es va crear el site es va passar el link a l’equip docent per a que ells mateixos si consideraven que s’havien d’afegir idees ho podien fer o ens les podien passar, i en aquest sentit creiem que ha faltat col·laboració.
SEGON D’ESO: Com són els altres?
Molt poc temps. Els equips docents estan molt plens de coses a parlar.
TERCER D’ESO: Hi ha desigualtats al món?
Ho hem respost a la pregunta anterior i la resposta és sí, tot i que els equips docents haurien de ser formats per tot el professorat que intervé al nivell. Aquesta mancança no és pròpia de l’organització de la setmana de projectes sinó de l’organització de centre.
3.Tothom sabia què s’havia de fer abans de començar el projecte?
PRIMER D’ESO: Volem un món net?
La idea era aconseguir que si, però crec que més que parlar de falta d’informació necessitaríem parlar de ganes de participar. Des del primer moment en que vam crear el site, tots els professors van tenir la informació a l’abast a partir del link que vam posar en les actes de les reunions d’equip docent, en les quals a més a més es podia veure el calendari d’informació del projecte als alumnes. A partir d’aquí ja entra la implicació de cadascun de nosaltres per saber i preguntar si hi ha dubtes. Els problemes pel professorat potser van sorgir pel fet que vam anar tard modificant i copiant els documents del site que volíem que els alumnes tinguessin a la carpeta d’aprenentatge i aquesta informació va arribar tard als professors, es a dir que potser no tothom tenia clar que els alumnes havien de fer la planificació de la feina, omplir actes de treball diari, etc..
SEGON D’ESO: Com són els altres?
El professorat que no pertany a l’equip docent ha trobat a faltar informació. No tots els professors de l’equip docent ho sabien (ho comenta una professora de l’equip posant-se ella com a exemple), però sobretot els de fora de l’equip docent.
TERCER D’ESO: Hi ha desigualtats al món?
Les persones que formem part directa de l’equip docent (7) sí, la resta es de suposar si llegien les actes de l’equip docent.
4.L’organització dels grups ha estat satisfactòria?
PRIMER D’ESO: Volem un món net?
En general creiem que ha estat satisfactori deixar que ells mateixos fessin els grups ja que en el moment en que tenien problemes, al ser alumnes amb afinitats, era més fàcil que intentessin arribar a acords. És evident que hi ha hagut grups que han estat complicats, amb absentistes o alumnes que no tenen mai ganes de treballar, però en general la valoració és positiva. També el fet que estiguessin barrejats alumnes de diferents classes.
SEGON D’ESO: Com són els altres?
Els alumnes han treballat bé. Respecte de l’organització per grups de treball, els alumnes feien propostes sobre els components de grup, normalment s’acceptava però de vegades s’havien de desmuntar. S’ha fet un grups d’absentistes, la qual cosa es valora com a positiva donat que no ha interferit en el funcionament de la resta de grups.
TERCER D’ESO: Hi ha desigualtats al món?
Des del nostre punt de vista sí. Gràcies a la implicació dels tutors i del coneixement de l’alumnat s’han pogut organitzar els grups a partir de les propostes dels propis alumnes.
5.Valoreu l’avaluació dels diferents projectes.
PRIMER D’ESO: Volem un món net?
Creiem que ha faltat previsió per l’avaluació de projectes ja que alguns grups van tenir problemes tècnics que van fer perillar les seves presentacions. La previsió també va afectar els tribunals ja que a l’organitzar-los massa tard el divendres a primera hora va haver un embolic i alguns professors no es van assabentar que els hi havíem demanat que estiguessin en els tribunals de 1r.
Els documents que hem utilitzat per valorar els projectes creiem que han estat correctes i que han ajudat als tribunals a ser el més objectius possibles, malgrat els problemes que ens plantejava el fet que hi ha hagut alumnes que han vingut però que no han treballat gens, i que tenen una bona nota ja que els seus companys han treballat per ells.
En general, l´avaluació és positiva, els alumnes han participat i han treballat força, però s´hauria d´explicar millor que l´objectiu dels projectes no era només fer una presentació final sinó també aprendre a treballar en grup. El que creiem que ha funcionat és el fet d’entendre que per a tots ells la idea era arribar a millorar el medi-ambient amb el seu projecte, i creiem que tots ells s’han esforçat en buscar un projecte que ajudi a respondre afirmativament la pregunta inicial: Volem un món net?
SEGON D’ESO: Com són els altres?
Pel que fa a l’exposició no queda clara la valoració individual. Queda pendent valorar carpetes (a data d’aquesta publicació).
TERCER D’ESO: Hi ha desigualtats al món?
En general els projectes de l’alumnat presentaven una qualitat entre acceptable, bona i molt bona, tendint a aquesta última valoració. En el moment d’escriure aquesta qüestió no hem acabat de fer l’avaluació completa dels projectes, però disposem de la informació del treball diari i de les valoracions que es van fer de la jornada de l’exposició. En aquest sentit valorem molt positivament la implicació i l’esforç de tots els grups. Amb les dades que disposem podem dir que cap grup haurà tret una nota insatisfactòria.
Pel que fa a l’avaluació en si mateixa dir que s’han ponderat els següents ítems, cadascun d’ells amb la seva rúbrica:
- Treball diari (a partir de les observacions de cada hora per part del professorat) 5 %
- Carpeta d’aprenentatge (a partir de la rúbrica donada als alumnes) 20 %
- Tasques individuals (dos redactats) 10 %
- Autoavaluació justificada 10 %
- Coavaluació justificada 5 %
- Pòster (rúbrica professorat) 15 %
- Exposició oral (rúbrica professorat) 15 %
- Producte (rúbrica professorat) 15 %
- Coavaluació (rúbriques per la visita a l’expo alumnat) 5 %